2020. január 29., szerda

Rumi Formichino egy igazán csúnya motor






Trabant 600-ból Wabant

1960-ban jelent meg az első kombi, 1962-ben pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100 km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a díszcsík. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek.
Ez a jármű még a mai napig rója hazánk útjait. Műszerfala kezdetben vajszínű, majd szürke volt, 1965 és 1968 között szögletes kilométerórával szerelték, a műszerfal 1966 áprilisától változott feketére. Ezeknél a kocsiknál 1969-ig nem volt szellőző a C-oszlopon, a benzintartály 24 literes volt. Az elülső embléma a hűtőrácson helyezkedik el, de még nem a jól ismert, körbezárt S útkanyarulat, hanem van két oldalra ágazó karja is (szárnyas embléma), az index és a hátsó prizma pedig fémkeretes. A hátsó rendszámvilágítás öt 3W-os izzóval üzemelt, a tükrök pedig ívelt formájúak voltak. 1966-ban már megjelent a Trabant 601 Deluxe típus is, amin a külső fémalkatrészek nagyja krómbevonatú, kisebb extrák is találhatóak benne, például rádió, kényelmesebb ülések, eltérő színű belső kárpit. A tető fényezése is esetenként eltérő a karosszéria többi részétől.

2020. január 27., hétfő

Motorcsodák az elmúlt száz évből


Egykor nagy sikereket arató igazi magyar kézműves motor, egy 1940-es Mátra

A hazai ipar csodái közül egy egri Berva 1958-ból


Egy elegáns, de kicsit gyenge Panni az 1950-es évek végéről


A csak két éven át – 1960-61-ben – gyártott 175 köbcentis Tünde. Voltak hibái, meg a KGST leosztásban sem szerepelt


Ami a Tündéből maradt – egy 1964-ben Nyíregyházán gyártott Szabolcs háromkerekű áruszállításra


A kultikus Dongó – az 1950-es évek közepén gyártott valódi segédmotor egy dörzskeréken át hajtotta meg a bicikli hátsó kerekét


Urbach László nagy sikereket elért kézműves motorjának, a Mátrának egyik példánya 1940-ből


Csepel WM 100 – 1934-ből


Csepel WM 98 – 1939-ből


Csepel 100/48 – 1948-ból


Csepel 125-ös motorok az 1950-es évek első feléből


Csepel 250 1953-ból – a motornak egy évvel később a sikeresebb Pannónia megjelenése pecsételte meg a sorsát


A Csepel 125-ös Danuviában gyártott utóda


Ez már egy igazi Danuvia – DMV 125


A Danuvia 125-ös cross-változata, a DMC


Az igazán bevált magyar motor, a Pannónia T5


A T5-ös főleg szovjet exportra készült burkolt változata

Egy kis kitekintés a külföldi motorokra



Egy 200 köbcentis Terrot 1910-ből 90 km/órás végsebességgel


Egy 998 köbcentis indián 1914-ből


Harley-Davidson DL – 1931 – 750 ccm


Harley-Davidson Servi-Car 1941 – 750 ccm


Riga 3 – 1968


Riga 7 – 1982


Simson Star 1972


Szovjet motorizált golyószórós egység


Aknavető oldalkocsi helyett – egy II. világháborús szovjet konstrukció


Sebesült szállítás motorral


Vidám szanitéc lányok a Vörös Hadseregből


A kiállításon épített autókat is bemutattak – ez a Citroen-Mercedes-Oldsmobile ötvözet egyenesen a Mad Max 7-ből jött



Zárásként a cseh ipar egyik csodája, egy Velorex motoros tricikli 1972-ből



2020. január 23., csütörtök

A szocializmus kemény motorosai

Ha körbenézünk a városokban, rengeteg motorost, robogóst látunk. Két álló kocsisor között kacsáznak az élre, hogy a zöld jelzésnél elsőként lőhessenek ki. A motoros közlekedésnek nem ez az első hulláma, már az ötvenes évektől kezdve népszerű közlekedési formának számított. Sokáig szinte az egyetlen gyors és költséghatékony lehetősége volt a nagyobb városi távolságok megtételének, főleg amíg magánszemély nem nagyon juthatott gépkocsihoz. Ahogy bővült a gépjárműpark, a motor visszaszorult a kerékpározás utáni, de az autózás előtti, egyfajta köztes állapotba.

A motorizáció által szorongatott városok azonban ismét levegőhöz, térhez szeretnének jutni. Az autózás kezdeti előnye, a gyors összeköttetés két hely között, ilyen nagy számú gépkocsival már nagyon ritkán érvényesülhet. Visszatértek a kerékpárok, és velük a nagy tesók, a mopedek, robogók, motorkerékpárok.

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...