2015. február 8., vasárnap
TATABÁNYAI BALKONDÍSZEK / Többi képért katt a posztra !
Labels:
balkon,
balkondísz,
Magyar,
Magyarország,
régen,
régi,
Retro,
ritka,
Tatabánya,
történelem,
történelmi
Location:
Tatabánya, Magyarország
2015. február 7., szombat
Színész óriások / Többi képért katt a posztra !
Komlós Juci színművésznő családi körben, testvérével Komlós András színművésszel és lányával, Földessy Margittal (mögöttük). 1974.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Rátonyi Róbert és családja. 1959.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Latabár Kálmán színművész feleségével, Walter Katalinnal és kislányával, valamint Halmay Imre színművész, parodistával Siófokon.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Madaras József színművész.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Madaras József (Rigmány, 1937. augusztus 16. – Máriahalom, 2007. április 24.) Kossuth-díjas magyar színész, filmrendező.
Élete
A lobbanékony természetű színésztanonc 1958-ban végezte el a Színház és Filmművészeti Főiskolát. Ugyanebben az évben vendégként szerepelt a József Attila Színházban, majd barátjával, Somogyi Miklóssal egyik színháztól a másikig szerződött. A győri Kisfaludy Színházban töltött egy évadot, 1959-1960-ban a szegedi Nemzeti Színházban játszott, 1960-1961-ben az Állami Déryné Színház, majd 1961-1966 között a Thália Színház tagja volt. 1966-tól a Pannónia Stúdió szinkrontársulata, 1969-től az Irodalmi Színpad, 1971-től a Nemzeti Színház, 1978-tól a Mafilm Filmgyártó Vállalat színtársulatának tagja volt. 1982-től rendezőként is tevékenykedett, filmekben 1957-től kezdve szerepelt.
Madaras szerepeinek sora az egyszerű emberek, a feltörekvő népi hősök igazságáról és nehézségeiről szól. Robusztus munkás- és parasztfigurák, sorsukkal elégedetlen, kitörni vágyó kisemberek megszemélyesítőjeként vált ismertté. Legnagyobb színpadi sikerét Fejes Endre Rozsdatemető című színművében aratta Hábetler Jani szerepében, melyet teljes átéléssel, befoghatatlan igazságérzetének érvényesítésével játszott el „életre-halálra”. Fejes Endre eredetileg könyv-alakban napvilágot látott drámáját – mely egy külvárosi kispolgári család mindennapjait s ezen túlmenően a 20. századi magyar történelem első ötven évét mutatja be – 1963-ban mutatták be a Thália Színházban Kazimir Károly rendezésében.
A rá emlékeztető, őt idéző legjellegzetesebb figurákat Jancsó Miklós és Kovács András filmjeiben alakította. Indulatos, erőteljes karakterek megformálásával tökéletesen illeszkedett a Szegénylegények (1966) vagy a Csillagosok, katonák (1967) komor drámai világába. Nehéz feladatot oldott meg a Csend és kiáltás lelki terror alatt deformálódó egykori vöröskatonája, Károly alakjának életre keltésével is. Fontos szereplője volt az Égi bárány (1971) című filmnek, melyben az eszelős Vargha pátert alakította, a Szerelmem Elektra (1974) című alkotásban pedig a zsarnok uralkodót, Aegistost játszotta. Madaras Kovács András filmjeiben is végigjárta a kis szerepek iskoláját, míg végül A ménesgazda (1978) robbanékony, de gyanútlanul jóhiszemű és tragédiába zuhanó főhősét eljátszhatta.
Csupati őrmester (1975-76)
Csupati őrmester (1975-76)
Az országos népszerűséget egy filmsorozat hozta meg számára, amelyben Kántor, a nyomozókutya rendőr gazdáját, Csupati őrmestert alakította.
Madaras Józsefet 1978-ban az érdemes művész elismeréssel jutalmazták. Elnyerte a filmkritikusok díját, valamint a locarnói fesztivál nagydíját, 1996-ban megkapta a Kossuth-díjat, 2000-ben a Magyar Filmszemle életműdíját. Az 1990-es évek elején súlyos betegségen esett át: élet és halál között lebegett, közel egy évig kómában feküdt. Újra tanult beszélni, járni. Kisebb szerepekben újra megjelent.
Madaras nevével sok magyar filmben találkozhatunk, személye megkerülhetetlen a magyar film elmúlt két-három évtizedes történetében. Szerepeit mindig konokul komolyan vette filmen és színpadon egyaránt, ő az, aki „mindennap forradalmárnak érezte magát, nemcsak állami ünnepeken.”
Budapest,
XIV. Puskás Ferenc stadion (Népstadion) területe a Keleti pályaudvar
felőli marathoni kapu környékén. Kazal László színművész.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Fónay Márta színművésznő.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Kiss Manyi színművésznő.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Dömsöd, Soós Imre színművész helybeliekkel a Lúdas Matyi című film forgatásán.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Dömsöd, Soós Imre színművész helybeliekkel a Lúdas Matyi című film forgatásán.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Jávor Pál színművész. 1940.
Forrás : http://www.fortepan.hu/
Labels:
Dömsöd,
film,
Fónay Márta,
Halmay Imre,
Jávor Pál,
Kazal László,
Kiss Manyi,
Komlós Juci,
Latabár Kálmán,
Lúdas Matyi,
Madaras József,
Rátonyi Róbert,
Soós Imre,
Színész óriások
2015. február 6., péntek
"Justice for Hungary" / Folytatáshoz katt a posztra !
A
"Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok
áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta
és Magyar Sándor navigátor 1931. július
15-16-án rekordidő alatt repülték át az Atlanti-óceánt.
Az 1920-1930-as évek fordulóján beköszöntött óceán-átrepülési láz hatásai alól a vállalkozó kedvű magyarok sem vonhatták ki magukat, Trianon fájdalma pedig még jobban erősítette a nemzetközi figyelemfelkeltés vágyát. A magyarok emlékezetében még élénken élt Chales Lindbergh történelmi tette, aki 1927-ben NYP Spirit of Saint Louis NX-211 típusú gépével 33 és fél óra alatt repülte át az Atlanti-óceánt.
Az óceán átrepülését az Egyesült Államokban élő magyarság kezdeményezte és közadakozásból kívánták finanszírozni. Lord Rothermere, az angol Daily Mail újságkonszern elnöke 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő javaslatára kapta a repülőgép a Justice for Hungary („Igazságot Magyarországnak”) nevet. Lord Rothermere volt az, aki történelmi nevezetességű cikkével, a Magyarország helye a nap alatt (Hungary's Place in the Sun) című írással ráirányította a nemzetközi figyelmet a még a trianoni békeszerződés által okozott sokk alatt álló országra.
A kiválasztott Lockheed Sirius egymotoros, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas gép korának egyik legsikeresebb, hosszú távú utazásra is alkalmas repülőgépe volt. A légcsavaros gépet Charles Lindbergh kérésére Jack Northrop és Gerard Vultee tervezte és építette 1929-ben. Az első és legismertebb Sirius-t maga Lindbergh vásárolta meg, amellyel feleségével együtt később a Távol-Keletre repült.
Endresz György pilóta igazolványa...
A különleges feladat jelentős átalakításokat tett szükségessé a gépen. Ezen munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította. Az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil 2500 dollárt áldozott az ügy érdekében, így végre minden adott volt a vállalkozás elindításához.
A
repülőgép pilótája Endresz György (1893-1932) volt. A pilótaként és
repülőoktatóként is tevékenykedő Endresz tábori pilótaként vett részt az
első világháborúban, amiért több kitüntetést is kapott. 1921
szeptemberében főhadnagyi rendfokozatban a Prónay Pál vezette
nyugat-magyarországi nemzeti felkelésnél is jelen volt. A háború
végeztével a Magyar Aero Express, majd a német Junkers művek pilótája,
később a Magyar Aero Szövetség oktatótisztje lett. Az Egyesült Államok
és Magyarország között tervezett óceánrepülés szervező bizottsága
1930-ban kérte fel vezetőpilótának.
Társa, Magyar (Wilczek)
Sándor (1898-1981) navigátorként működött közre a vállalkozásban.
Endreszhez hasonlóan maga is kitüntetésben részesült az első
világháborúban. 1920-ban ő volt az első postajárat pilótája
(Budapest-Győr) és az óceánjárás egyik kezdeményezője. Lindbergh sikeres
repülése után minden igyekezetével azon volt, hogy a merész
vállalkozást a magyarok is megismételjék.
Az első
világháborúban a magyar származású pilóták nagy számban vettek részt a
légi harcokban, közülük tizennégyen hivatalosan elismert repülő ászokká
váltak. Az óceánrepülés két főszereplője, Endresz és Magyar ugyan nem
tartoztak közéjük, de ők maguk bizonyítottan kivették részüket a
küzdelmekből, noha igazolt légi győzelmükről nincs tudomásunk.
A
Justice for Hungary 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel az
újfundlandi (Kanada) Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőtérről,
majd átkelve az Atlanti-óceánon, 13 óra 50 perc alatt, 250 km/óra
átlagsebességgel elérte az ír partokat. Onnan Bicske felé vette volna az
irányt, de üzemanyaghiány miatt kényszerleszállást kellett
végrehajtani, így a több ezer ember némi csalódással fogadta, hogy a
páros végül egy Felcsút és Csákvár közötti mezőn szállt le. A Harbour
Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő 25
óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, ezzel
sokáig ők tartották a világrekordot. A Hősök terén megrendezett
fogadásukon a legnagyobb hősöknek kijáró ünneplésben volt részük.
1932.
május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát,
amelyre mindazokat meghívták, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. Endresz
György pilóta és Bitai Gyula rádiótávírász, aki ezen az úton a
navigátor volt, 1932. május 21-én, 15 órakor a római Littorio repülőtér
közelében, leszállás közben balesetet szenvedett és mindketten életüket
vesztették. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között búcsúztatták el
őket, míg magyarországi utolsó útjukra hatalmas tömeg kísérte el a két
hőst.
Endresz György emlékére a XIX. kerületben utcát és teret
neveztek el, 1945 után azonban a tér nevét Magyar Jakobinusokra
változtatták. 2005-ben a felcsúti általános iskola felvette Endresz
György nevét. Ma többek között egy sportrepülő egyesület is a tragikus
halált halt pilóta nevét viseli.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)