"Justice for Hungary" / Folytatáshoz katt a posztra !
A
"Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok
áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta
és Magyar Sándor navigátor 1931. július
15-16-án rekordidő alatt repülték át az Atlanti-óceánt.
Az
1920-1930-as évek fordulóján beköszöntött óceán-átrepülési láz hatásai
alól a vállalkozó kedvű magyarok sem vonhatták ki magukat, Trianon
fájdalma pedig még jobban erősítette a nemzetközi figyelemfelkeltés
vágyát. A magyarok emlékezetében még élénken élt Chales Lindbergh
történelmi tette, aki 1927-ben NYP Spirit of Saint Louis NX-211 típusú
gépével 33 és fél óra alatt repülte át az Atlanti-óceánt.
Az
óceán átrepülését az Egyesült Államokban élő magyarság kezdeményezte és
közadakozásból kívánták finanszírozni. Lord Rothermere, az angol Daily
Mail újságkonszern elnöke 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar
pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő
javaslatára kapta a repülőgép a Justice for Hungary („Igazságot
Magyarországnak”) nevet. Lord Rothermere volt az, aki történelmi
nevezetességű cikkével, a Magyarország helye a nap alatt (Hungary's
Place in the Sun) című írással ráirányította a nemzetközi figyelmet a
még a trianoni békeszerződés által okozott sokk alatt álló országra.
A
kiválasztott Lockheed Sirius egymotoros, kétüléses, egyfedelű
alsószárnyas gép korának egyik legsikeresebb, hosszú távú utazásra is
alkalmas repülőgépe volt. A légcsavaros gépet Charles Lindbergh kérésére
Jack Northrop és Gerard Vultee tervezte és építette 1929-ben. Az első
és legismertebb Sirius-t maga Lindbergh vásárolta meg, amellyel
feleségével együtt később a Távol-Keletre repült.
Endresz György pilóta igazolványa...
A
különleges feladat jelentős átalakításokat tett szükségessé a gépen.
Ezen munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és
irányította. Az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos,
Szalay Emil 2500 dollárt áldozott az ügy érdekében, így végre minden
adott volt a vállalkozás elindításához.
A
repülőgép pilótája Endresz György (1893-1932) volt. A pilótaként és
repülőoktatóként is tevékenykedő Endresz tábori pilótaként vett részt az
első világháborúban, amiért több kitüntetést is kapott. 1921
szeptemberében főhadnagyi rendfokozatban a Prónay Pál vezette
nyugat-magyarországi nemzeti felkelésnél is jelen volt. A háború
végeztével a Magyar Aero Express, majd a német Junkers művek pilótája,
később a Magyar Aero Szövetség oktatótisztje lett. Az Egyesült Államok
és Magyarország között tervezett óceánrepülés szervező bizottsága
1930-ban kérte fel vezetőpilótának.
Társa, Magyar (Wilczek)
Sándor (1898-1981) navigátorként működött közre a vállalkozásban.
Endreszhez hasonlóan maga is kitüntetésben részesült az első
világháborúban. 1920-ban ő volt az első postajárat pilótája
(Budapest-Győr) és az óceánjárás egyik kezdeményezője. Lindbergh sikeres
repülése után minden igyekezetével azon volt, hogy a merész
vállalkozást a magyarok is megismételjék.
Az első
világháborúban a magyar származású pilóták nagy számban vettek részt a
légi harcokban, közülük tizennégyen hivatalosan elismert repülő ászokká
váltak. Az óceánrepülés két főszereplője, Endresz és Magyar ugyan nem
tartoztak közéjük, de ők maguk bizonyítottan kivették részüket a
küzdelmekből, noha igazolt légi győzelmükről nincs tudomásunk.
A
Justice for Hungary 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel az
újfundlandi (Kanada) Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőtérről,
majd átkelve az Atlanti-óceánon, 13 óra 50 perc alatt, 250 km/óra
átlagsebességgel elérte az ír partokat. Onnan Bicske felé vette volna az
irányt, de üzemanyaghiány miatt kényszerleszállást kellett
végrehajtani, így a több ezer ember némi csalódással fogadta, hogy a
páros végül egy Felcsút és Csákvár közötti mezőn szállt le. A Harbour
Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő 25
óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, ezzel
sokáig ők tartották a világrekordot. A Hősök terén megrendezett
fogadásukon a legnagyobb hősöknek kijáró ünneplésben volt részük.
1932.
május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát,
amelyre mindazokat meghívták, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. Endresz
György pilóta és Bitai Gyula rádiótávírász, aki ezen az úton a
navigátor volt, 1932. május 21-én, 15 órakor a római Littorio repülőtér
közelében, leszállás közben balesetet szenvedett és mindketten életüket
vesztették. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között búcsúztatták el
őket, míg magyarországi utolsó útjukra hatalmas tömeg kísérte el a két
hőst.
Endresz György emlékére a XIX. kerületben utcát és teret
neveztek el, 1945 után azonban a tér nevét Magyar Jakobinusokra
változtatták. 2005-ben a felcsúti általános iskola felvette Endresz
György nevét. Ma többek között egy sportrepülő egyesület is a tragikus
halált halt pilóta nevét viseli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése