2018. október 2., kedd
Egy furcsa motor a múltból / Folytatás a posztban
A Cezeta motorkerékpárokat 1957-1964 között gyártották csehszlovákiában
A motorkerékpárokat 175 cc egyhengeres kétütemű blokkal gyártották, 9,5 Le 5000 fordulat/ percnél adta le a maximális sebességet. Egyedi furcsa külsővel rendelkezett, közel 2 méter hosszú volt. Végsebessége 90 km/h volt és 20 literes tankkal rendelkezett. Az első kivitel 1957-1959 között készült 501-es típusszámmal. A következő típus Cezeta 502 ez már 12V-os volt és önindítóval volt ellátva. 1960-ban elkezdődött a termelés egy új modellel, ez volt a Cezeta 505 ami hasonló az 502-es modellhez csak utánfutós, platós kivitel volt, beceneve a riksa. Gyártottak még oldalkocsis kivitelt is 502 Druzeta néven ebből csak 900 db készült. 2012-ben újra kezdték gyártani a motort N-ezeta 506 néven, egy Új-Zélandi cég. A motor elektromos hajtású és a lítium akkumulátorok 85km/h sebességre elegendőek. De rövid ideig gyártoták 200 cc blokkal ami 9,5 Le volt és 95km/h végsebességet ért el.
A motorkerékpárokat 175 cc egyhengeres kétütemű blokkal gyártották, 9,5 Le 5000 fordulat/ percnél adta le a maximális sebességet. Egyedi furcsa külsővel rendelkezett, közel 2 méter hosszú volt. Végsebessége 90 km/h volt és 20 literes tankkal rendelkezett. Az első kivitel 1957-1959 között készült 501-es típusszámmal. A következő típus Cezeta 502 ez már 12V-os volt és önindítóval volt ellátva. 1960-ban elkezdődött a termelés egy új modellel, ez volt a Cezeta 505 ami hasonló az 502-es modellhez csak utánfutós, platós kivitel volt, beceneve a riksa. Gyártottak még oldalkocsis kivitelt is 502 Druzeta néven ebből csak 900 db készült. 2012-ben újra kezdték gyártani a motort N-ezeta 506 néven, egy Új-Zélandi cég. A motor elektromos hajtású és a lítium akkumulátorok 85km/h sebességre elegendőek. De rövid ideig gyártoták 200 cc blokkal ami 9,5 Le volt és 95km/h végsebességet ért el.
Dongó segédmotor a Székesfehérvári Vadásztölténygyárból
A Dongó nevű segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár gyártotta 1955-től 1957-ig.
Története
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár 1949-ben vált önálló gyárrá, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt, de egyes vélemények szerint ez nem vált éppen előnyére.
1954-ben már legyártották az első néhány Dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.
Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongó segédmotorból.
2018. szeptember 27., csütörtök
Retró játékok, amitől folyik az örömkönnyünk
Emlékeztek még, mikkel játszottatok annak idején a '80-as, '90-es években? Megvannak még a kedvencek?

A nyuszi formájú kismotor, amivel rá tudtunk készülni a triciklire. Lábbal hajtós, szívhez növős darab.
A jó öreg HAHOTA könyvecskék - viccek, jellegzetes régikönyvillat, és a mindig felismerhető grafikák.

Jaj, hogy ez mennyiszer hevert szétszórva darabokban a szőnyegen, anyukám örömére! A kis színes lukas golyócskák, amikbe pálcikákat dugdosva építhettünk - szinte - bármit.

A fiúknak tuti rémlik, nekem őszintén szólva nem annyira, de a doboz már magáért beszél. Rakéta is, pisztoly is, mi kellett volna még egy akkori 8-10 éves kisfiúnak?
Igen kezdetleges doboz, csúnyácska design, de mégicsak az amerikaiak kedvenc játékát, a kosarazást lehetett vele "elsajátítani"! Sosem találtam bele, ha jól rémlik.
A tüskés építő!! Még most is emlékszem a fogására, meg hogy bele lehetett szúrni különféle dolgokat, például barbie-cipőket.
Hát, ez annyira élethű kis babakocsi volt, hogy simán elfért volna benne egy igazi bébi is.
Hugó Hami - vízilovas labdaelnyelős játék, igen hangos fajta. Imádat.
A zöld ugróbéka - a bátyám mindig úgy rendezte a dolgokat, hogy rám ugorjon. Természetesen.
A babaház! Szív megdobban, szinte érzem az orromban a műanyag szagát, ami nyáron, mikor rásütött a nap, még koncentráltabb volt. Emlékeztek az építőrudakra hozzá?
Játékmoszkvics, melybe beülve mehetett a gurulás, kormányzás! Hú, azért ez a kisfiúk álma lehtett akkoriban.
Az alumíniumból készült, viszont annál igényesebben formatervezett és festett játékokat még ma is be lehet szerezni egy-két boltban, ha utánajártok! Felhúzós autók - szerettük őket, és nem, nem csak fiúk.
Három legyet egy csapásra - Moncsicsi, búgócsiga és kis keljfeljancsi. Annyira cuki mind, kinek melyik volt meg?
Búgócsiga, Gazdálkodj okosan, kockás fülű nyúl, babakocsi és babaház, traktorok, ugrókötél, és még ezernyi játék, amiket anno megvettek nekünk a szüleink, vagy amit mi találtunk ki – pl. a bunkerépítést a tesónkkal a nagyszoba közepén 8 pokrócból és 3 asztalból.
Összeszedtünk pár csodás retró játékot az internet csodájának köszönhetően.

A nyuszi formájú kismotor, amivel rá tudtunk készülni a triciklire. Lábbal hajtós, szívhez növős darab.

A jó öreg HAHOTA könyvecskék - viccek, jellegzetes régikönyvillat, és a mindig felismerhető grafikák.

Jaj, hogy ez mennyiszer hevert szétszórva darabokban a szőnyegen, anyukám örömére! A kis színes lukas golyócskák, amikbe pálcikákat dugdosva építhettünk - szinte - bármit.

A fiúknak tuti rémlik, nekem őszintén szólva nem annyira, de a doboz már magáért beszél. Rakéta is, pisztoly is, mi kellett volna még egy akkori 8-10 éves kisfiúnak?

Igen kezdetleges doboz, csúnyácska design, de mégicsak az amerikaiak kedvenc játékát, a kosarazást lehetett vele "elsajátítani"! Sosem találtam bele, ha jól rémlik.

A tüskés építő!! Még most is emlékszem a fogására, meg hogy bele lehetett szúrni különféle dolgokat, például barbie-cipőket.

Hát, ez annyira élethű kis babakocsi volt, hogy simán elfért volna benne egy igazi bébi is.

Hugó Hami - vízilovas labdaelnyelős játék, igen hangos fajta. Imádat.

A zöld ugróbéka - a bátyám mindig úgy rendezte a dolgokat, hogy rám ugorjon. Természetesen.

A babaház! Szív megdobban, szinte érzem az orromban a műanyag szagát, ami nyáron, mikor rásütött a nap, még koncentráltabb volt. Emlékeztek az építőrudakra hozzá?

Játékmoszkvics, melybe beülve mehetett a gurulás, kormányzás! Hú, azért ez a kisfiúk álma lehtett akkoriban.

Az alumíniumból készült, viszont annál igényesebben formatervezett és festett játékokat még ma is be lehet szerezni egy-két boltban, ha utánajártok! Felhúzós autók - szerettük őket, és nem, nem csak fiúk.

Három legyet egy csapásra - Moncsicsi, búgócsiga és kis keljfeljancsi. Annyira cuki mind, kinek melyik volt meg?
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)