2015. augusztus 21., péntek

PANNI ROBOGÓ / Folytatáshoz kattints a posztra

Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt.
 A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.
 Az újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra . A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfék dobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani.
 Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani. A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott. A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.
 1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése a testvérmodellek között egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.
A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt.

11 megjegyzés:

  1. Én még mentem vele 1960-ba
    Mellesleg két fokozatu kormány váltós volt!

    VálaszTörlés
  2. Én is jártam vele sokat, anyám ezzel járt dolgozni.Bejártam vele a környéket, nagyon jó volt és megbízható.

    VálaszTörlés
  3. 1966 ban jutottam hozzá. Teljesen felújitottam. A XIV ker Thököli 26 alatti alkatrész boltba hordtam minden pénzem. Szerettem, max. 40 el tudott menni.

    VálaszTörlés
  4. Jó látni jó kis motor volt apani abban az időben.Nekem csak egy blokkom van.Ez volt az első motorom.

    VálaszTörlés
  5. Nekem is volt 1962-ben vettem . mindig adott munkát !

    VálaszTörlés
  6. a német victoria nicky fére sikerült másolata

    VálaszTörlés
  7. Nmcek csak Komár mopedem volt, míg a barátomnak Pannija! Nagyon irígykedtem -13-14 évesen-1968 -, mert burkolt volt, esőben ő nem lett tiszta sár. Aztán egyszer Aggtelekről Újszászig(Szolnok mellett) húztam haza a Pannit a kKomárral 30 km/órával órákon aát,mígnem a kupplungom leégett és az utolsó kilométereken már toltuk mindkettőt!

    VálaszTörlés
  8. Elnézést a helyesírási hibákért, a melléütésekért! Kezdet: " Nekem csak..."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok Anonymus: Dr. Nemes József Szolnokról!

      Törlés
  9. Jaaés nem vagyok Anonymus: Dr Nemes József Szolnokról!

    VálaszTörlés
  10. Nekem is volt Panni robogom
    a 70 években. Fel volt fúrva. Ketten a mostani feleségemmel jártunk moziba.
    Mi nagyon szerettük. Nekem nem sok bajom volt vele, mert egy öreg szakítópróba vettem aki mindent megerősített, nagyon jó erővé volt. Egy gyűjtő vette meg tőlem. Még 15 évvel ezelőtt még meg volt neki.

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...