2019. október 25., péntek

Autóbusz pályaudvarok anno 1. / Többi képért katt a posztra !

 Pétervására, a '60-as évek elején.

 Aggtelek, valamikor a '60-as évek végén.

 Csákvár 1960-65 körül

 Tatabánya 1976.

 BADACSONY

 SIÓFOK

 TAPOLCA, DEÁK FERENC UTCA.

 MONOR
A HÁTTÉRBEN A HELYI EVANGÉLIKUS TEMPLOM LÁTSZIK,
AZ ELŐTÉRBEN ÁLLT SZOVJET EMLÉKMŰVET '89-90 TÁJÁN ELBONTOTTÁK.

 SÜMEG 1970 KÖRÜL

 SÜMEG 1960-65 KÖRÜL

 SOPRON, 1966

 SZOMBATHELY, 1967

NAGYKANIZSA, 1970

PAKS, BÉKE SZÁLLÓ

 SZEKSZÁRD

Autóbusz pályaudvarok anno 2. / Többi képért katt a posztra !

Székesfehérvár | Mavaut autóbusz pályaudvar 1960 - 1969


SZEGED

BAJA

HAJDÚSZOBOSZLÓ 

HARKÁNYFÜRDŐ 

MOHÁCS, BUSZGARÁZS (1949) 

MÁTRAHÁZA, AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS (1957) 

GYÖNGYÖS, AUTÓBUSZ-PÁLYAUDVAR (1960) 

KARCAG, KOSSUTH TÉR, AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS (1963) 

SZEGED, AUTÓBUSZ ÁLLOMÁS (1966) 

SZEKSZÁRD, AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS (1966) 

 SOLT, BUSZÁLLOMÁS (1967)

SZEGED, MARS (MARX) TÉR, AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS (1968)

DOMBÓVÁR, BUSZMEGÁLLÓ (1968)

PÉCS, URÁNVÁROS, A PÁFRÁNY UTCA ÉS AZ ÜRÖGI FASOR KÖZÖTTI BUSZVÉGÁLLOMÁS. 1970-KÖRÜL

SZEGED - MARS TÉR PU.

SZEGED - MARS TÉR PU.

BALATONALMÁDI | MÁVAUT AUTÓBUSZ PÁLYAUDVAR 1970 - 1979

EGER | MÁVAUT AUTÓBUSZ ÁLLOMÁS 1968

VESZPRÉM | AUTÓBUSZ ÁLLOMÁS 1965 - 1969

FORRÁS : 
HTTP://WWW.OLD-IKARUS.HU

2019. október 22., kedd

SOPRONI POLGÁRMESTER, AKI UTCASEPRŐKÉNT FEJEZTE BE ÉLETÉT

SOPRONYI THURNER MIHÁLY



A huszadik századi Sopron legjelentősebb városvezetője, Sopronyi Thurner Mihály, a Civitas Fidelissima, a Leghűségesebb város címet kapott Sopron első polgármestere volt. Sopron megmentőjének is nevezték. Tény, hogy újkori történelmének legválságosabb időszakában vitte a város ügyeit.



Hosszú ideig, 1918 és 1941 között ténykedett polgármesterként. Mégis utcaseprőként kellett befejeznie életét.
Thurner Mihály nem soproni volt, a Sopronhoz közeli Márcfalván (Marz) született, amit Trianon után Ausztriához csatoltak. Német anyanyelvűként több beszédét is két nyelven írta meg.
Jogot végzett, 1908-ban került Sopronba, majd a számvevőség élére. 1918 augusztusában egyhangú határozattal lett Sopron polgármestere, a vesztes háború utáni nehéz időben sokan a város megmentőjét látták benne.
1919. szeptemberében a saint-germaini békeszerződés Ausztriához csatolta Nyugat-Magyarország egy részét, benne Sopront és nyolc környező községet. Thurner fontos szereplő volt, és sokat tett az 1921. decemberében tartott, Sopron hovatartozásáról döntő népszavazás sikeréért. Sopron magyar város maradt, 1922-ben ezért kapta meg a Leghűségesebb város, a Civitas Fidelissima címet. Thurnert pedig Magyar Érdemkereszttel jutalmazták, melyet maga gróf Bethlen István miniszterelnök adott át neki a Tűztorony aljában felavatott, a népszavazásnak emléket állító Hűségkapu leleplezésekor, 1928 decemberében.
Mivel a Sopron gazdasági vonzáskörzetébe tartozó települések nagyrészt Ausztriához kerültek, a város magára maradt a lezárt határral, menekültekkel, éhínséggel, munkanélküliséggel és más bajokkal. A polgármester tudatosan készült az új helyzetre, határozott elképzelése és tervei voltak Sopron életben tartására és talpra állítására. Személyes érdeme volt, hogy a selmecbányai akadémia (a mai egyetem elődje) Sopronba költözhetett 1919-ben, és otthonra talált a városban.
1941-ben Sopron díszpolgárává választották egy díszközgyűlésen.
Sopront iparral, de iskolavárosként, a művészetek és a kultúra városaként képzelte el, jelentős idegenforgalommal. Szociálisan érzékeny, nagy formátumú, de becsvágyó politikusként jellemezték, aki azonban nem tartozott a “törzsökös” városi elithez, jelentős vagyona sem volt. Ellenben gazdasági- és pénzügyekben járatos jogászként több vállalatnál (mint pédául a GySEV, a Serfőzde) vállalt igazgatósági tagságot.
1941-ben leköszönt polgármesteri tisztéről és a Soproni Selyemgyár Rt. igazgatója lett.
1945-ben, a háború után azonban megvádolták azzal, hogy a selyemgyár Németországba telepítését szorgalmazza. Ezt követően elindult a lavina, először megfosztották díszpolgárságától, majd néhány hónap múlva letartóztatták, és egy bizottság állásvesztésre ítélte.
Mivel Sopronban nem akadt ember, akit a vád tanúként a bíróság elé tudott volna állítani, Thurner Mihályt a népbíróság felmentette.
1951-ben utcaseprői állásért folyamodott. Hetvenhárom évesen, 1952. április 7-én hunyt el szívbetegségben.
Születésének évfordulóján, 1998-ban visszakapta a várostól díszpolgári címét.
Szobra a Tűztorony mellett, a Városháza árkádjában áll, Kutas László szobrászművész munkája.

sopronyi-thurner-mihaly-szobor


“…Tisztemben csak a város érdeke és az igazság fog vezetni. Mindenkinek vallási és politikai meggyőződését tiszteletben fogom tartani. A felekezeti elfogultságot és a politikai pártoskodást szóhoz jutni elhatározásaimban nem engedem. Hogy Lackner Kristóf örökségére méltó lehessek, a városházát szent helynek tekintem, a melyen más politikát nem fogok csinálni, mint a város politikáját, vagyis a város érdekeinek hűséges, előrelátó szolgálatát….”
(Részlet Sopronyi Thurner Mihály polgármesteri beiktatásakor elmondott beszédéből.)
Forrás: Turbuly Éva: Sopronyi Thurner Mihály (1878-1952)

2019. október 2., szerda

Ikarus 556 emeletes busz Pécsett

A GA 81-17 forgalmi rendszámú Ikarus 556-osból átépített, legelső magyar emeletes busz, a 12. sz. AKÖV-nek üzemeltetésében Pécsett 1969-ben, vagy 1970-ben. Amatőr felvétel a családi archívumból.




Ikarus a Föld körül

Egy keserédes dokumentumfilm-részlet és egy jóval vidámabb, még az Ikarus aranykorát idéző kisfilm mutatja be a legendás hazai márka magasságait és hanyatlását.




Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...