2018. november 13., kedd

Így dolgoztak a tolvajok a századfordulós Budapesten

Az 1900-as évek elején a szépülő, fejlődő Budapestnek megvoltak a maga árnyoldalai is. Az egyre élénkebben nyüzsgő nagyváros kitűnő megélhetést biztosított a csibészeknek és tolvajoknak is, akik loptak az utcán, a kávéházakban, belopóztak a lakásokba és a szállodai szobákba is. Sőt olyan is volt, hogy egy egész házat elloptak!

Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10

Tolvaj iskola


A tolvajlás komoly szakma, alaposan ki kell tanulni a mesterséget, mert a szakmai hiányosságoknak kemény következményei vannak. A tolvaj népség utánpótlását a városi szegények gyerekei adják, akik gyakorlatilag az utcán nőnek fel. A szülőket elfoglalja  a kenyérkereset, így a még egészen kicsi gyerek is az utcán bandázva éli az életét. A kicsi csibészeket aztán bűnbe viszi az alkalom: egy-egy mellényzsebből kikandikáló óra, őrizetlenül maradt árusbódé.
Az igazi tolvajok azonban valóságos zsebtolvaj-iskolákban képződnek.Felöltöztetett bábukon vagy egymáson tanulják meg a mesterséget, és csak ha átmentek a vizsgán, akkor eresztik őket ki az utcára dolgozni. A magyar zsebtolvajok nem kötik magukat Budapesthez, szívesen dolgoznak külföldre tartó vonatokon. Különösen szeretik Bécset, a német, a svájci az olasz vonalakat. Így aztán amikor ezeken a vasútvonalakon lopás történik az egyes országok rendőrei azonnal értesítik magyar kollégáikat.

A tolvaj társadalom


A zsebtolvajokat két csoportra oszthatjuk. Az egyik csoportba tartoznak a toprongyos tolvajsuhancok, akik vásárokon, a városligeti mutatványos bódék között vadásznak szakácsnék, mesterlegények erszényei után. A másik csoport viszont úrnak öltözve, disztingvált külsővel indul "dolgozni". Az ő célcsoportjuk már az úri középosztályból kerül ki.
Mindkét csoport tagjainál elengedhetetlen "munkaeszköz" a hajlékony kéz, a hosszú ujjak. Az óra és pénztárca kiemelésénél kizárólag a mutató és középső ujjukat használják, hosszan, villaszerűen kiegyenesítik, így horgásszák ki a zsákmányt az áldozat zsebéből.
A zsebmetszés már magasabb képzettséget igényel, mert ők tényleg ki kell hogy metsszék az áldozat zsebeiből az aranyórát vagy a pénztárcát. Náluk az alapfelszerelés része egy kicsi, rendkívül éles ollócska vagy rövid, hegyes kés, amelyet a tolvaj gyakran a pecsétgyűrűjében vagy a karperecében rejteget, és rugóval hoz mozgásba. Vannak, akik egy éles csíptetővasat hordanak maguknál, amivel a zsebórákat tudják meglovasítani.

Így dolgoznak


Általában ketten-hárman összedolgoznak, és lételemük a tolongás. Különösen szeretik a pályaudvarok világát, ahol könnyű nekiütközni a vonatról le- és felszállóknak, és a "véletlen" érintkezés során egy pillanat műve ellopni egy-egy tárcát. Vannak, akik már a pénztárnál kilesik, melyik utas pénztárcája dagad a bankóktól. Követik a delikvenst, egyikük udvariasan figyelmezteti, hogy sáros a kabátja, és előzékenyen porolgatni kezdi. Amíg a szerencsétlen megköszöni a segítséget, az  "udvarias" tolvaj társa villámgyorsan kikapja az áldozat zsebéből a pénztárcáját.
Forrás: Fortepan

Besurranó tolvajok


A módszerek nagyjából ugyanazok mint ma. Csöngetnek, a cseléd kisiet. Az ajtó előtt egy munkaruhás ember, kezében különböző szerszámok, és azt állítja, hogy a házmester küldte, hogy szerelje meg a telefont, a csengőt, a kályhát vagy a vízvezetéket. A gyanútlan cseléd beengedi a "munkást", és a ház urai csak órákkal később jönnek rá, hogy eltűnt a családi ezüst, az ékszer és a pénz.
Hasonlóan dolgoznak a szállodákban munkálkodó tolvajok is. Kifigyelik, melyik lakó, mikor hagyja el a szobáját, álkulccsal kinyitják a zárat, és néhány perc alatt ki is rámolták a szobát. A merészebbje attól sem riad vissza, hogy mindezt éjszaka tegye, amikor a vendégek békésen alszanak a szobáikban. Ha esetleg egy éberebben alvó vendég felriad, kloroformmal gyorsan ártalmatlanná teszik.

Biciklitovajok


A biciklitolvajok egy része élelmes népség. Sportembernek öltözve járkálnak a Városligetben, és szánakozva figyelik a kerékpározni tanuló újdonsült biciklitulajdonosokat. Egy idő után segítőkészen felajánlják neki, hogy megmutatják, hogyan is kell elegánsan felszállni a kerékpárra. A hálás "tanítvány" örömmel adja át a bringáját, mire az "oktató" felpattan a járgányra, és meg sem áll a lakatos haverjáig, aki átalakítja a bringákat, így a tulaj soha többé nem fogja felismerni a sajátját.
bicikli1.jpgForrás: Fortepan

A pititótok


A tolvajvilágban pititótoknak hívják azokat, akik az épülőben lévő házakat részesítik előnyben. Ők általában járatlanok a tolvaj-fortélyokban. Óvatosan belopóznak az épülő házakba, ott éjszakáznak, majd hajnalban magukkal visznek egy ólomcsövet, pár vasdarabot, amit aztán eladnak.
Volt azonban egy ennél érdekesebb épület-lopás is. Budán állt egy szép villa, amit a tulajdonosa csak nyaralónak használt, így hószámra üresen állt. Egy szép napon megjelent vagy tíz kőműves, akik szorgalmasan elkezdték bontani az épületet. Sorra jöttek a teherkocsik, felrakták a téglát, vasat, cserepet, a szomszédok, járókelők pedig tudomásul vették, hogy a tulaj bontja a házát. Egy hét múlva már üres volt a telek. Néhány nap múlva jött a tulaj, és nem akart hinni a szemének: a ház volt -  nincs. Kiderült, hogy az ismeretlen tolvaj egy vállalkozónál járt, kiadta magát a ház tulajdonosának, munkásokat fogadott fel, és a ház darabjait jó áron azon melegében eladta.

2018. november 7., szerda

Az Ikarus 543-as / Folytatás a posztban

                                                                                                                  Ikarus 543
                                                                            
                                     
Hosszúság: 6840 mm    Magasság: 2820 mm     Szélesség: 2090 mm    Tengelytáv: 3650 mm   Férőhely: 19-29 fő      Padlómagasság: 870 mm
 

Motor :     AVIA N30                                 Közvetlen befcskendezésű, soros, négyhengeres fekvődízel
                                                                 Maximális teljesítmény: 58 kW (79 LE)                                                                 




                                                                                                             Ikarus 543.26/28

                                                                           
                                     
Hosszúság: 6840 mm    Magasság: 3328 mm     Szélesség: 2380 mm    Tengelytáv: 3240 mm   Férőhely: 18-22 fő 

Motor :     AVIA 712.18                             Közvetlen befcskendezésű, soros, négyhengeres fekvődízel
                                                                 Hengerűrtartalom: 3596 cm³
                                                                 Maximális teljesítmény: 61 kW (80 LE) (3000/min)
                                                                 Maximális nyomaték: 212 Nm (1800/min)
   
Erőátvitel: AVIA                                       5+1 sebességes mechanikus váltó                  

Rugózás: Progresszív karakterisztikájú laprugók, teleszkópos csillapítás.
Fékrendszer: Kétkörös hidraulikus fék, rugóerőtárolós rögzítőfék.
Kormányzás: Globoid tárcsás, mechanikus áttételű
                
                                                                                                       Ikarus 543 MAN-VW
                                                                           
                                     
Hosszúság: 8200 mm    Magasság: 3088 mm     Szélesség: 2380 mm    Tengelytáv: 4250 mm   Férőhely: 29 fő     

Motor :      VW DO 226                     Közvetlen befecskendezéses, soros, hathengeres fekvő dízel
                                                       Hengerűrtartalom: 5687 cm³
                                                       Maximális teljesítmény: 100 kW (136 LE) (3000/min)
                                                       Maximális nyomaték: 353 Nm  (1600/min) 
          
Erőátvitel:  VW                               5+1 sebességes mechanikus váltó       



                                                                                                                    Ikarus 543 GM                                                                           
                                     
Hosszúság: 7112 mm    Magasság: 2948 mm     Szélesség: 2440 mm    Tengelytáv: 4026 mm    Férőhely: 16 fő     

Motor :      GMC 7,45 454                 Közvetlen befecskendezéses, soros, hathengeres fekvő dízel
                                                       Hengerűrtartalom: 2383 cm³
                                                       Maximális teljesítmény: 156 kW (224 LE) (3800/min)
 


A RÉGI RÁBA ÉS IKARUS BUSZOK / Folytatás a posztban

Ez ugyan nem Ikarus, hanem egy Rába, de azért beleillik a sorba.


Ikarus Posta 1950


Ikarus 31/311


Ikarus 630 '1962–68


1942. BX 333 sínautobusz a Városligeti fasor és Damjanich u. közötti hurokvégállomásnál.


A fővárosba szánt Rába LHo buszok átadása Győrben, a Szent István úton


Rába Tr-5, az Ikarusok előfutára. Szembeötlő a hasonlóság az IK 60-assal. Nem véletlenül ezt a típust használták a FAÜ csuklósok pótkocsi részének készítéséhez.


Rába Tr-5.


Rába Contact 092-es a Kisalföld Volán színeiben


Ikarus 553 '1974–81


 

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...