A SIÓFOKI VASÚTI BALESET 1980..../ Folytatáshoz katt a posztra !
1980. Siófok
Siófoki
autóbusz-baleset 1980. június 30-án 20:53 perckor Siófokon történt
baleset, melyben a Nagykanizsáról Székesfehérvárra gépmenetben
közlekedő, MÁV M62 sorozatú dízelmozdony elgázolta a Darnay téri, a
baleset időpontjában közút felé vörös jelzést adó útátjáróban a Kapos
Volán 2-es számú helyi járatú, Ikarus típusú, GF-22-68 forgalmi
rendszámú autóbuszát. A balesetben 19 fő vesztette életét, és 12 fő
szerzett súlyos sérüléseket.
A
buszt vezető Kovács László autóbusz-vezető a Kapos Volánnál dolgozott.
Minden évben beugróként dolgozott a nyári, telt házas autóbuszok
továbbításában Siófokon. A busz vezetőjét kollégái csendes,
szabályszerető emberként ismerték, panaszt soha sem hallottak rá. A
baleset idején már 13 órája volt szolgálatban, ebből 6 órát vezetett.
A
baleset idején fiatal, 2 hete vizsgázott mozdonyvezető gépmenetben
közlekedett Nagykanizsáról Székesfehérvárra. A sebességmérő óraszalag
(menetregisztrátum) szerint az engedélyezett 100 km/óra sebesség helyett
csak 60 km/óra sebességgel haladt.
Bárdos Imre szerint:
A
forrásul szolgáló Lococlubos anyagot én írtam évekkel ezelőtt, az akkor
hozzáférhető anyagok alapján. Azóta viszont a baleset vizsgálati iratai
is kutathatóvá váltak. Ezekből kiderül, hogy az autóbusz elütésekor a
mozdonyvonatként közlekedő M62 146 nem 60, hanem 95 km/h sebességgel
haladt, csak a számára kiadott vonatszám (1259/II) volt 60/60-as
sebességű tehervonaté.
A
busz vezetője megállt a 70-es út és a vasút között, majd ez utóbbitól
22 méterre felvette az utasait, bezárta az ajtókat, majd továbbindult.
Valószínűleg egy pillanatnyi kihagyás miatt nem vette észre a
fénysorompó vörös jelzését. A KRESZ tömegközlekedési járművekre
előírta, hogy azoknak a vasúti átjáró előtt még a jól működő fénysorompó
esetén is meg kell állniuk. Sajnos ő ezt sem tette meg. Hibájáért
életével fizetett.
A
baleset után a mozdonyvezetőt sokkos állapotban szállították kórházba,
majd ott hónapokig kezelték, mert idegösszeroppanást kapott. A
balesetben lefolytatott eljárás a Kapos Volán felelősségét állapította
meg a balesetben, mivel nem gondoskodott idejében az autóbusz-vezető
leváltásáról.
(Szöveg: Wikipédia, LocoClub)
Az eset abszolút
tanulsága, hogy a Katolikus egyház egy sokmilliós templomot épített az
elhunytak emlékére a siófoki Darnay térre, ami csak a nyári hónapokban
üzemel, mert kihasználatlan (üdülőövezetben van).
Félsorompót sem a MÁV,
sem a fent említett egyház nem finanszírozott meg az átjáróba, ezért,
vagy ennek eredményeként egy újabb buszsofőr bambult el 2003-ban és 33
személy vesztette életét egy - a fentire kísértetiesen hasonlító - újabb
balesetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése