A harmincas években több Zündappot is használt a német hadsereg, a K500, KS600 és K800 modellek jellemzően a civil gépek átalakított változatai voltak. A háborúra készülő birodalomnak ez kevés volt. Megszületett a specifikus kiírás, ami világossá tette, milyen motort szeretnének győzelmi terveikhez. A BMW volt az egyedüli vetélytárs, de a korabeli beszámolók szerint messze alulmaradtak.
Mivel az országos felfegyverkezéshez szükség lett volna a Zündappénál nagyobb gyártókapacitásra, felkínálták a BMW-nek a licencet – a bajorok ezt elutasították, de állami nyomásra részben mégis meg kellett hajolniuk – a furcsa bajszú nagyfőnökkel nem volt szokás ellenkezni. Ennek eredménye, hogy az R75-ös mintegy hetven százalékban megegyezik a KS750-nel; a hadszíntéren fontos volt az alkatrészellátás egységessége.
A gép egyik fő jellegzetessége a bokszermotor. A terepképesség miatt a hengerek öt fokban állnak fölfele, furatuk 85 milliméter. A huszonhat lóerő nem hangzik soknak, de nem sportcélokra készült, a végsebessége is csak 95 km/h. Ez másról szól: egy-két rúgás után remegve indul be, a beton is vibrál, ahogy egymással szemben öklöznek a dugattyúk.
Egy ekkora, 420 kilós fogatot jobb két kézzel uralni, ezért bal lábbal raktam be az egyest. A kuplung kemény, de korántsem annyira, mint azt képzeltem, sokkal fárasztóbb maga a kormányzás – a birodalom célja nem is a gyengék istápolása volt.
Négy előre-, egy terep- és egy hátrameneti fokozatot kapott a motor. A váltóáttétel is a megrakodott haladást szolgálja – egyesben szinte bármilyen terepen elcsattog a Zündapp, hármast pedig felesleges hatvanas tempó alatt kapcsolni. A leírások szerint a hajtott oldalkocsival extrém helyzetekben is megállja a helyét – csak ilyenkor kell kúszófokozatba húzni.
A minimális sebesség sokat elmond: 3 km/h-t tud a gép, ezzel az áttétellel akár 45 fokos emelkedővel is megküzd – akár 840 kilós össztömeggel. A KS 750 három személy számára rendszeresített. A ovális profilú, hátul merev csőváz ellenére a vezető és utasa teljes kényelemben törhet világuralomra. Az oldalkocsiban a lövésznek annyira nem kényelmes, de a háborúban a panaszosokat likvidálják.
Az első villa burkolt paralelogramma, a szárai közé fogott kereket dobfék lassítja. A történelemben először ez a motor kapott hidraulikus fékeket – a két hajtott kereket ilyenek lassítják. 70-30 százalékban oszlik meg az erő, ha összekapcsolják a tengelyt: a PW40-es, szintén a Zündapp által tervezett oldalkocsi laza talajon sem válik használhatatlan kolonccá.
A nyomaték már alacsony fordulaton jelentkezik, a zörgés, csörgés és vibrálás ellenére iszonyatos tartósságot sugall – az amerikai hadsereg Harley WLA-inál fényévekkel jobb és modernebb motor volt. A dupla tárcsás száraz kuplung méretét a korabeli személyautók nagy része is csak irigyelhette. A túlméretezés és bombabiztos konstrukció a többi részletre is jellemző – az akkumulátor lehagyható, mágnesgyújtással indul a gép. Noris ZG2 vagy Bosch FJ 2R 134-es rendszert használtak, a máig ismert német márkák már akkor bevált hadi beszállítók voltak.
A lámpába nyomott név is ismerős, a Hella még mindig fénytechnikában utazik. A kormánymarkolat Magura, aki ismerős az akkor annektált, de már rég ismét önálló Ausztria motoriparában, a KTM-eken láthatja ugyanezt az emblémát. A karburátor autóról származik, márkája Solex – egy darab BFR 30 látja el mindkét hengert. A védettség miatt ez is a blokk borítása alatt kapott helyet. Ez a fajta építésmód kifejezetten modernné tette egykor a K-szériát, korábban nem volt gyakori, hogy mindent egy testbe szerelnek.
Az ember akármennyire is pacifista, egy ilyen gépen azért képes beleképzelni magát valami dicső marsba – a katonai motor nem hibáztatható a hitleri Németország bűneiért. Ahogy a Zündapp felgyorsul, úgy javul a vezethetősége is, a kormányt ugyan markolni kell, de már kevésbé fárasztó a terelgetés.
Sajátos, olyan mint egy traktor. Biztos vagyok benne, hogy egy kisebb ekével is megbirkózna, amire talán volt példa a háború után. Magyarországon is maradtak Zündappok, a valaha készült 18 695 katonai példány egy része a közép-európai hadszíntéren is megfordult. Aki ma ilyenre vágyik, mégis jobban teszi, ha a német börzéket járja – húsz- és negyvenezer euró közötti összegért kínálják az oldalkocsis KS-eket.
A veteránosok megbecsülik, érdemei között említik a máig megbízható működést és az erős, mégis egyszerű felépítést. Megvan a varázsa, be kell rúgni, és szellemként bújik ki a csepp alakú kipufogódobból a moraj, amely képes volt elhitetni az egyszerű bakával is a győzelmet. A bekövetkező vereség utólag nézve várható volt, de higgyék el, nem a Zündapp KS 750-en múlott.
Amotoron az oldaltáskák azénkészitésem börböl
VálaszTörlésA nagybátyámnak volt egy ilyen gépe. Valamikor a hetvenes évek közepén hozta Zala megyéből.A váz és az űlések gyerekkorom játéka volt.Talán a kilencvenes évek végén jött egy gyűjtő és ami még fellelhető volt azt elvitte.A kerekei viszont a mai napig megvannak.Érdekessége volt hogy a tanksapkán az AUDi emvkémája volt.
VálaszTörlésHelló, szeretném, ha nem lopnátok el a kérdés és forrás megjelölés nélkül az én Totalbike-on publikált cikkemet és fotóimat.
VálaszTörléshttps://totalbike.hu/tesztek/zundappks750/
Kérlek változtassatok ezen a jogsértő magatartáson.
Sanyi!HA a kerék meg van, érdekelne
VálaszTörlésIlyenem volt egy;))
VálaszTörlésAkkor az nem KS750 volt biztosan,mert az DKW tanksapka volt az audi emblémával,és annak semelyik tipusa nem passzol a ks750-re,sem a Bmw r75-re.
VálaszTörlésA Totalbiketol lopott, Zirig Arpad altal keszitett fotok eredetet azert legalabb megjelolhettetek volna.
VálaszTörlésahh, ugy lopnak ezek mindent, alja egy oldal.
VálaszTörlésA két háború között sokan dolgoztak Németországban. Onnan is sok civil verziót hoztak. A nagybátyámnak ilyen volt oldalkocsisban, meg egy bombatölcsér a kertben, ahová el tudta ásni :) https://www.origo.hu/auto/20080210-zundapp-k800.html
VálaszTörlésA képről ismertem fel ,van egy ilyen mágnesgyujtóm,ha kell valakinek írjon. tasvezer@gmail.com
VálaszTörlésÚgy emlékszem,hogy gyerekkoromban ültem egy ehhez hasonlón.De annak mintha kézi váltója lett volna.Tolatni is tudott és az oldalkocsi is hajtott volt.Egy öreg bolgárkertészé volt és szántott is vele.
VálaszTörlésApámnak ilyen motorja volt. A 60-as években kisgyerekként órákig elüldögéltem a lámpafejen, míg a Zündapp kifordított kormánnyal alapjáraton csettegett körbe, körbe az udvaron.
VálaszTörlésszolj ha eladod erdekelne
VálaszTörlésÉn is láttam ilyet gyerekkoromban szántani csömörön,meg az oldalkocsit megpakolva sóderral vagy cementtel. Símán megbirkozott a csömöri főut emelkedőjével.ami akkor csömör egyetlen aszfaltos de jó kátyús útja volt!
VálaszTörlés