Hozzánk is sok jutott a biciklikormányos, csupasz vázas Jawa kismotorból, aminek még találó gúnynevet is adtak a magyarok.
Volt a Jawának egy jól bevált, kicsit a Simson Schwalbe-ra hajazó 50 köbcentis, sikeres burkolt robogója, a Pionyr 20. 1969-ben, amikor a vezetőség eldöntötte, hogya csupasz robogók divathullámára felülve új modell kell, a mérnökök nemes egyszerűséggel megszabadították a Pionyrt a lemezruhától.
Alapnak megmaradt a váz, a hajtáslánc, és a futómű, lényegében csak új sárvédőket, és lábtartókat kellett szerkeszteni hozzá, és persze kitölteni a fekvőhengeres motor felett így keletkezett méretes űrt. Ezt egy lapított, és a kismotorhoz képest hatalmas, 8 literes tankkal oldották meg, aminek felső élét az ülés síkjába süllyesztették,itthon ezért kapta a gép a „deszkajáva" gúnynevet,de a látványnak nem tett jót a 72 centi széles biciklikormány sem.
Nem tépte fel az aszfaltot
A Mustangnak keresztelt régi-új modell kétféle teljesítménnyel készült, a 3,5 lóerős „nyitott" (és rendszámköteles) kivitel le tudta hajrázni a Simsonokat is, de a kisebb főfúvókával, és szűkebb torokkal lefojtott 2 lóerős kifejezetten lassú gép volt.Tuningnak volt tere bőven, nem is kellett sok az őrjítő 4 lóerő feletti eredményekhez.
Viszonylag sok volt a gond a kiforrott műszaki alapok ellenére a lengéscsillapítás nélküli első villával és a gyújtással, ráadásul a lánc is gyorsan nyúlt, a menetek pedig olykor szakadtak.Erősen ingadozott a minőség,de az életciklus végén azért készültek kifejezetten tartós és strapabíró Mustangok is (a típust 1982-ig gyártották).
Természetesena leleményes magyar motorosok megpróbálták feljavítania szerkezetet, gyorsan előkerültek a Simson-rugóstagok, a Skoda-megszakítók, a Trabant-kondenzátorok és gyújtótrafók...
Meghálálta a törődést
Ezt az 1976-os és így már az 1975-ben finoman (főleg elektromosan) felfrissített második sorozatba tartozó motort mai gazdája elhanyagolt állapotban, rozsdásan vette még 2014-ben, kifejezetten ilyet keresett, mert fiatalkorában Mustangon motorozott.
Első rúgásra beindult a gép, de rengeteg javítanivaló volt rajta. A fordítva kapcsolható (fent az egyes, lent a kettes, és a hármas) váltóval és a kuplunggal nem volt gond, de a hengert meg kellett fúrni, és ki kellett cserélni a tömítéseket szimmeringeket is.
Újak a fékek és a fényezés is friss. Szokatlan módona motor jobb oldalán van a berúgókar, és előrefelé fordul el, így lényegében csak a nyeregben ülve (vagy felállva) lehet indítani. A szívató úsztatós, jópofa apró, lefolyós tálcába gyűlik a túlcsorgó keverék.
Macerás így a hidegindítás, ráadásul a motor (vagy inkább a hosszú szívócső) nem melegszik elég gyorsan, hidegen rángat, és időnként – ha a keverék leszegényedik - fel is pörög a Mustang.
Lassú, de élvezet vezetni
Ha kitanuljuk a váltó kezelését, élvezet csattogtatni, és gyorsan is lehet. A rugóutak rövidek, hidraulikus csillapítás nincs,a Mustang ráz, de egyenesben stabilan fut, és meglepően mélyre lehet dönteni, illetve balkanyarban csak lehetne, mert könnyen leér a kipufogódob.
A gyengécske motor nem szívesen forog, és a rövid harmadik, de főleg a rövid hátsó láncáttétel miattmár 40 km/h körül is nagyon hangos.Bár az ülés elég széles, a puha szivacsot könnyű „átülni", már akár néhány kilométeren is nyomhat a vas. Átlagosak a fékek, ekkora sebességhez és tömeghez pont megfelelőek.
A Simsonoknál mindig jóval olcsóbb és legalább ennyivel alacsonyabb presztízsű, viszont könnyen javítható és könnyű masina odafigyelést és rendszeres karbantartást igényel. Ha nem hajtjuk 40-45 km/h-nál gyorsabban, akár sok tízezer kilométert elfut nagygenerál nélkül!
Nekem is volt ilyen, nagyapám vette nekem 6400 forintért, ami ma nevetséges, de 800 volt a nyugdíj. Egy Simson akkoriban 10000 felett volt.Csodás idők voltak.
VálaszTörlésÉn egy Romet Pony-val kezdtem! :)
TörlésNekem is nagyapám vette és 6400 forintért !!! Ladon a műszaki boltban ! Nem tegnap volt !!:-((
Törlés9700 volt a simson,de csak protekcióval lehetett kapni :)
VálaszTörlésNekem is volt, de sokat hajtottam! Ja! Ifjúság!
VálaszTörlésOlajsárgáról én fújtam át pirosra.
Nekem még megvan. Sokat ment.
VálaszTörlés1987-ben ilyen volt az első motorom!! Nagyon szerettem!!
VálaszTörlésA nyolcvanas évek eleje táján nekem is volt belőle 2 db az egyiket még a zsarnai ppiacon vettem alkatrésznek 800ft ért azzal jőtem haza jó volt a kis jawa én szeretem.
VálaszTörlésNekem is volt. A motorja gyenge volt, teljesen új motort kapott de az sem bírta sokáig.
VálaszTörlésA kormány szélességi mérete tette irónikussá az amúgy korrekt kinézetű kismotort.
VálaszTörlésNekünk is volt.
VálaszTörlésMost találtunk hozzá még alaktrészeket.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésÉn úgy emlékszem hogy az elődjét, a burkoltat, Jawa Ideal néven forgalmazták. Rendszám kellett rá. Nekem is volt.
VálaszTörlésIgen 1964 gyártmányú volt a Nagybátyámé is és rendszámos.Ment 60-70 km/ó sebességgel is.2 személyes volt.Patent kis gép volt.
Törlés