2018. február 13., kedd

A Szegedi Dömötör torony / Folytatás a posztban

Dömötör-torony Szeged legidősebb, 11. század alapokon nyugvó építménye, a mai Fogadalmi templom (Dóm) helyén állt Szent Demeter-templom egyetlen meghagyott tornya.

 A templom első említése 1199-ből származik. Fennállása évszázadai alatt számos alkalommal átépítették, a 18. századra nyerte el végső formáját. 1709-ben még hat ablaksora (emelete) volt. 1913-ban döntött a város a lebontásáról, hogy a helyén épüljön fel a Foerk Ernő tervezte Fogadalmi templom
 Demeter-templom bontásakor került elő annak falába építve a Dömötör-torony. 1931-ben felújították, és keresztelőkápolnává alakították. Rerrich Béla munkája a torony művészi restaurációja. A falába a vár bontása során előkerült román kori szobrokat, a toronyba vágott új ajtó íves felső részébe pedig Szeged legrégebbi szobrát, a 12. századi „kőbárányt” illesztették. A kápolna belsejét Aba-Novák Vilmos falfestményei díszítik, amelyekkel a művész 1932-ben aranyérmet nyert a páduai egyházművészeti kiállításon.
A torony kovácsoltvas kapuja a keresztény liturgia jelképeivel az emberi élet egyes mozzanatait mutatja be, e kovácsoltvas ajtót is Rerrich Béla tervezte. A torony gyakran képezi részét a Szegedi Szabadtéri Játékok díszleteinek.

Elhelyezkedése
Dömötör-torony (Szeged)
Dömötör-torony
Dömötör-torony
Pozíció Szeged térképén
é. sz. 46° 14′ 55″k. h. 20° 08′ 55″

Tatabánya anno / Folytatás a posztban

szénszállító csillesor a gróf Esterházy Ferenc akna bejáratától nézve.

Bánhida (ekkor önálló), az erőmű építése.

 Felsőgalla (ekkor önálló, ma a város része), Cement- és Mészmű.

Fő tér, 5-ös Posta a Komárom megyei Tanács (ma Önkormányzat) épületében.

felsőgallai vasútállomás környéke a Felsőgalla fölötti Kálvária-hegyről ÉNY-i irányban.

Felsőgallai út, benzinkút az 1-es főút mellett.

Bánhidai Erőmű, a széntároló bunker feletti szállítószalag acélszerkezetének szerelése.

Bánhida, búcsú.

Győri út, jobbra a Kond vezér utca.

Komáromi utca 2., a Megyei Rendőrfőkapitányság udvara, gépjármű szemle.

Felsőgalla, Cementgyár.

 vasútállomás.

 vasútállomás.

vasútállomás.

Az ORION termékei / Folytatás a posztban

 ORION 239A

ORION 520A

 ORION AR 612 PACSIRTA

ORION AT 1461 ORILUX 

2018. február 4., vasárnap

GAZ–M–20 Pobeda / Folytatás a posztban

 GAZ–M–20 Pobeda (oroszul Победа), magyar forrásokban gyakran Pobjeda szovjet autótípus, amelyet 19461958 között gyártott Gorkiji Autógyár (GAZ).
 második világháborúban elért győzelemre emlékeztet a Pobjeda típusnév, amely magyarul „győzelmet” jelent. Andrej Lipgart és tervezőcsoportja a maga idejében korszerű, megbízható autót tervezett, amely hivatalosan a GAZ–M–20 típusjelzést viselte.
 A ponton-karosszériás, kétliteres négyhengeres motorral ellátott modell hasonlít az angol Standard gyár Vanguard nevű modelljére. Ez a hasonlóság a szovjetek szerint abból adódott, hogy az angol gyár egyszerűen lemásolta a Pobjeda orr-részét. 
 Ezzel szemben a The Motor magazin egy 1952-ben megjelent számában az olvasható, hogy a szovjetek másolták le a Standard Vanguardot, és nem fordítva. Ez utóbbi állítást viszont meghazudtolja az a tény, hogy a Pobjeda tervrajzai már 1943-ban elkészültek, és az első kész autó 1946-ban hagyta el a gyárat, míg a Vanguard csak 1947-ben jelent meg.
 A 13 éves termelési ciklus alatt jó néhány modellváltozata készült, míg 1958-ban végleg átadta a helyét a Volga típusnak. Varsóban szovjet segítséggel létesült az FSO autógyár, amely kezdetben szovjet licenc alapján a Pobjedát Warszawa néven gyártotta. A magyar utakon is látható volt a Pobjeda, amelyet taxiként és az ÁVH-nál is gyakran alkalmaztak.

GyártóGAZ
Gyártás helye Szovjetunió
Gyártás éve19461958
Modellvariánsok4 ajtós szedán,
kabrió
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz4665 mm
Szélesség1 695 mm
Magasság1590 mm
Tömegkb. 1350 kg
Tengelytáv2700 mm

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...