A második világháborúban elért győzelemre emlékeztet a Pobjeda típusnév, amely magyarul „győzelmet” jelent. Andrej Lipgart és tervezőcsoportja a maga idejében korszerű, megbízható autót tervezett, amely hivatalosan a GAZ–M–20 típusjelzést viselte.
A ponton-karosszériás, kétliteres négyhengeres motorral ellátott modell hasonlít az angol Standard gyár Vanguard nevű modelljére. Ez a hasonlóság a szovjetek szerint abból adódott, hogy az angol gyár egyszerűen lemásolta a Pobjeda orr-részét.
Ezzel szemben a The Motor magazin egy 1952-ben megjelent számában az olvasható, hogy a szovjetek másolták le a Standard Vanguardot, és nem fordítva. Ez utóbbi állítást viszont meghazudtolja az a tény, hogy a Pobjeda tervrajzai már 1943-ban elkészültek, és az első kész autó 1946-ban hagyta el a gyárat, míg a Vanguard csak 1947-ben jelent meg.
A 13 éves termelési ciklus alatt jó néhány modellváltozata készült, míg 1958-ban végleg átadta a helyét a Volga típusnak. Varsóban szovjet segítséggel létesült az FSO autógyár, amely kezdetben szovjet licenc alapján a Pobjedát Warszawa néven gyártotta. A magyar utakon is látható volt a Pobjeda, amelyet taxiként és az ÁVH-nál is gyakran alkalmaztak.
Gyártó | GAZ |
Gyártás helye | Szovjetunió |
Gyártás éve | 1946–1958 |
Modellvariánsok | 4 ajtós szedán, kabrió |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4665 mm |
Szélesség | 1 695 mm |
Magasság | 1590 mm |
Tömeg | kb. 1350 kg |
Tengelytáv | 2700 mm |
A Kor Csúcs Tchnikájának Is Mondható
VálaszTörlésAz oldalt szelepelt motorban beégtek a szelepek mindig, ha nagyobb tempóval ment tartósan
TörlésAránylag kényelmes jármű a korának megfelelően.Csak nagy a fogyasztása.
VálaszTörlés