2018. szeptember 8., szombat

A NYSA mentőautó / Folytatás a posztban


 Egy kormányközi szerződés értelmében hazánk 1960-tól a nyolcvanas évek végéig összesen 8100 darab Nysa mentőkocsit állíthatott forgalomba. A későbbi beszerzések során érkezett még Magyarországra az 521S-ből, valamint az 522S-ből is, mivel ezek a típusfrissítésen átesett változatok voltak. 
Az első Nysa mentőautóban négyhengeres, 2120 köbcentis, 70 lóerős motor volt. Az 1,8 tonnás járművet azonban idehaza átalakították rohamkocsivá. Idővel világossá vált, hogy a Nysák nem alkalmasak a feladatra, ettől függetlenül a később esetkocsiként, valamint betegszállítóként dolgozó járműveket is ellátták a modern egészségügyi felszerelésekkel. 
A lengyel gyártmányú mentőautók rendkívül gyorsan cserélődtek, hiszen alig 125 ezer kilométer után teljesen tönkrementek, de 30 ezer kilométerenként minimum motorcserére szorultak. A Nysa így gyakorlatilag olyan volt, mint egy egyszer használatos fecskendő, a szolgálatot teljesítőknek nemcsak a beteg életéért, de a Nysa ellen is küzdeniük kellett. A megmentett bajbajutottak emlékezhetnek pozitívan a lengyel csodára, a sofőrök már kevésbé, életüket műszaki hibák, kőkemény rugózás és fejtámla nélküli sofőrülés keserítette meg. A Nysa eldobható volt, más kérdés, hogy rendjén volt-e így ez egy jármű esetén. A cirka harminc év alatt a Nysa mentőautók 51 millió beteget szállítottak és több mint 1 milliárd kilométert futottak az utakon. 




8 megjegyzés:

  1. Egyszer tán a '70-es évek végén--80-asok elején egy kivénhedt Nysa mentőautó "hihetetlen" esetét láttam. Helyszín a Hungária krt -Szörény u saroknál a kocsi menetközben egyszerűen összerogyott, Ponosabban vagy a vez.fülke ajtó elejének, vagy végének vonalában ELTÖRT az "alváz", s mintegy " V " alakban a földre rogyott. Orra és fara kissé felfelé! ........... Nyilván DARURA volt szülség ..platón való elszállításához ! Műszakilag SZÖRNYŰ volt! (szem. sérülés --egyéb nem volt! szerencsére!)

    VálaszTörlés
  2. Én buszoztam ilyennel, de nem volt más!

    VálaszTörlés
  3. Én 1989-ben kezdtem a pályafutásomat a mentőknél NYSA tip.mentőgépkocsival én szerettem vele dolgozni! Némelyik elment több mint 100-km sebességgel is ha nagyon kellett sietni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 100-al?? Azert az meredeknek tunik hat ez tenyleg arrol volt hires h borult mindenhol :) na meg a klassz kis lengyel, kesobb magyar de mindketto lathatatlan keklampak, a gagyi szirena. Igazi retro gyonyoruseg ahogy van.

      Törlés
  4. Ilyen mentő vitt 18 adik születésnapomon ösze törtem magam aznap ujra születtem vissza hoztak az élők során.De már semmi nem volt a régi.Akkor még ilyen mentők róták az utakat

    VálaszTörlés
  5. 87 ben volt motor balesetem nyílt lábszár törés ilyen mentő jött értem. Valami felfújhatós gumi ágyra tettek ami stabilan rögzített. Igen ám de félúton leeresztett. - Józsi, állj félre, pumpálunk! Felpumpálták aztán mentünk tovább. Macska köves úton leeresztett gumi ággyal elég fájdalmas volt az utazás elég kemény volt a rugózása. Barátom meg akivel estem agyrázkódással ült a kocsi végébe. Neki se lehetett kellemes de ő nem emlékszik semmire :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vákummmatrac volt.Nem felfújták ,hanem kiszívták a levegőt és a benne lévő apró műanyagszemcsék rögzítették a sérültet.

      Törlés
  6. Én egy kicsit korábban 1975-ben kezdtem dolgozni az OMSZ-nál. Ekkor még ezen Nysa mentőgépkocsik elődje üzemelt. Ez akkoriban egy topa orrú 3 sebességes kormányváltós verzió volt. Emlékszem a kéziféke egy szalagfékes kardánfék volt. A hátsó ajtó egyben volt nem volt osztva mint később. Az új Nysa mentőgépkocsikkal szemben támasztott követelmények szerények voltak. Ha az új gépkocsi önállóan le tudott érkezni Szegedre, akkor a tudott típushibák elhárítása érdekében napokig szerelték a műhelyben mire ki lehetett írni a vonulásra. Azért az UAZ mentőgépkocsik is megérnének egy misét!

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...