1974-ben megjelent a P21 jelű variánsa. Ez modernebb külsejű volt (kis lámpafej, oldalt elhelyezett gyújtáskapcsoló) és egyszerűbben gyártható elemekből épült fel (a T5-re hasonlító sárvédő, egyszerűbben hegesztett vázcsomópontok). Utolsó próbálkozásként készült belőle egy P21 Luxus nevű, jobban felszerelt, gazdagon krómozott exportváltozat, amelynek több, kis példányszámban épített változata is ismert. A típus különösebb exportsikert nem aratott, viszont egy ilyen motor volt az utolsó elkészült Pannónia 1975-ben.
Körülmények: A hetvenes évek elején a csepeli gyár már igen komoly financiális és technológiai nehézségekkel küzdött.
Ugyanakkor a tervezők és technikusok már készen álltak egy egészen új típuscsalád terveivel. A gazdaságos sorozatgyártás alapfeltételeként a tervezett 125-ös, 175-ös és 350-es motorok alapját a kéthengeres 250-es kipróbált alkatrészei adták volna. A nagy reményekkel kecsegtető tervek sajnos megrekedtek a prototípusok szintjén.
Tulajdonságok: Takarékossági okokból a P20-as esedékes megújítása is mindössze néhány szerkezeti elemre korlátozódott. Az új lámpafej, a különálló műszeregység és a gumiharmonikás első teleszkóp kétségtelenül sportos, fiatalos külsőt kölcsönzött a járműnek, ugyanakkor több olcsó kényszermegoldás is bevezetésre került . A gyártás utolsó időszakában, már szinte minden raktárban éppen található alkatrészt igyekeztek felhasználni, a költségek lefaragása érdekében. Jellemző módon a 19" kerekre passzoló első sárvédő csúfoskodott a 18" kerekeken, és még az évtizedekkel korábban gyártott nagy fékdobok is feltűntek néhány exportra szállított példányon. A 21-es típusból nem is készültek nagyobb, egységesnek mondható sorozatok.
Szomorú tény, hogy a gyártás 1975 évben történt beszüntetésére éppen akkor került sor, amikor a gyár történetének legígéretesebb műszaki újításai kerültek volna kézzelfogható közelségbe.
TÍPUSP21
GYÁRTÁS ÉVE1973-75
MOTORkétütemű, résvezérlésű
HŰTÉSlevegő
HENGEREK SZÁMA2
FURAT/LÖKET56/50 mm
HENGERŰRTARTALOM247 cm3
SŰRÍTÉSI VISZONY11,5:1
LEGNAGYOBB TELJESÍTMÉNY23 LE
FORDULATSZÁM7500/min
GYÚJTÁSakkumulátoros gyújtás megszakítóval
GYÚJTÁS TÍPUSA
PORLASZTÓ TÍPUSAPannónia
TOROKÁTMÉRŐ20mm
TENGELYKAPCSOLÓtöbblemezes, olajban futó
SEBESSÉGVÁLTÓlábkapcsolású, 5 fokozatú váltómű
HAJTÁSprimer és szekunder lánchajtás
VÁZacélcsőből hegesztett dupla bölcsőváz
RUGÓZÁS ELÖLteleszkóp
RUGÓZÁS HÁTULlengővilla és teleszkóp
TENGELYTÁV1300 mm
SAJÁT TÖMEG (KG)142
BENZINTARTÁLY (LITER)16,5
GUMIMÉRET ELÖL3.00-18"
GUMIMÉRET HÁTUL3,25-18"
LEGNAGYOBB SEBESSÉG125km/h
Ment az járőr motorként 140-150 km/óra között is ha jól be volt lőve.
VálaszTörlésMent az 160-at is, ha hinni lehetett az órájának, igaz nekem 20-as volt. Mentem 21-esekkel is, de szerintem a 20-asok gyorsabbak voltak.
VálaszTörlésNEKEM 68AS ÉVJÁRATU VOLT AZ ELSÖ ÉS NEKEM IS 160 NÁL KIFEKÜDT AZ ORA IGAZ 55KG VOLTAM...
TörlésMind a két típus volt nekem, a 20.-as sokkal gyorsabb volt.
VálaszTörlésNekem is P21-esem volt, ha jól működött, simán felment 160 km/órára.
VálaszTörlésNekem P21 volt,sport légszűrő,fordulatszám mérő,LUCAS lámpafej,jól nézett ki.A szerszám tartóban indikátor órám is volt, a motoros társaimnak akár az út mellett is be tudtam állítani a gyujtást. Nagyon népszerű motor volt akkoriban. Kawasaki belsőséggel,tartósan és valóban jól ment, de csak így, eredeti motor nem volt tartós, az MZ és Jawa tartósabb és jobb volt.
VálaszTörlés