2017. július 13., csütörtök

P-21 - 1974-ben megjelent a P21 jelű variánsa.



 1974-ben megjelent a P21 jelű variánsa. Ez modernebb külsejű volt (kis lámpafej, oldalt elhelyezett gyújtáskapcsoló) és egyszerűbben gyártható elemekből épült fel (a T5-re hasonlító sárvédő, egyszerűbben hegesztett vázcsomópontok). Utolsó próbálkozásként készült belőle egy P21 Luxus nevű, jobban felszerelt, gazdagon krómozott exportváltozat, amelynek több, kis példányszámban épített változata is ismert. A típus különösebb exportsikert nem aratott, viszont egy ilyen motor volt az utolsó elkészült Pannónia 1975-ben.




























Körülmények: A hetvenes évek elején a csepeli gyár már igen komoly financiális és technológiai nehézségekkel küzdött.
Ugyanakkor a tervezők és technikusok már készen álltak egy egészen új típuscsalád terveivel. A gazdaságos sorozatgyártás alapfeltételeként a tervezett 125-ös, 175-ös és 350-es motorok alapját a kéthengeres 250-es kipróbált alkatrészei adták volna. A nagy reményekkel kecsegtető tervek sajnos megrekedtek a prototípusok szintjén.

Tulajdonságok: Takarékossági okokból a P20-as esedékes megújítása is mindössze néhány szerkezeti elemre korlátozódott. Az új lámpafej, a különálló műszeregység és a gumiharmonikás első teleszkóp kétségtelenül sportos, fiatalos külsőt kölcsönzött a járműnek, ugyanakkor több olcsó kényszermegoldás is bevezetésre került . A gyártás utolsó időszakában, már szinte minden raktárban éppen található alkatrészt igyekeztek felhasználni, a költségek lefaragása érdekében. Jellemző módon a 19" kerekre passzoló első sárvédő csúfoskodott a 18" kerekeken, és még az évtizedekkel korábban gyártott nagy fékdobok is feltűntek néhány exportra szállított példányon. A 21-es típusból nem is készültek nagyobb, egységesnek mondható sorozatok.
Szomorú tény, hogy a gyártás 1975 évben történt beszüntetésére éppen akkor került sor, amikor a gyár történetének legígéretesebb műszaki újításai kerültek volna kézzelfogható közelségbe.






























TÍPUSP21
GYÁRTÁS ÉVE1973-75
MOTORkétütemű, résvezérlésű
HŰTÉSlevegő
HENGEREK SZÁMA2
FURAT/LÖKET56/50 mm
HENGERŰRTARTALOM247 cm3
SŰRÍTÉSI VISZONY11,5:1
LEGNAGYOBB TELJESÍTMÉNY23 LE
FORDULATSZÁM7500/min
GYÚJTÁSakkumulátoros gyújtás megszakítóval
GYÚJTÁS TÍPUSA
PORLASZTÓ TÍPUSAPannónia

TOROKÁTMÉRŐ20mm
TENGELYKAPCSOLÓtöbblemezes, olajban futó
SEBESSÉGVÁLTÓlábkapcsolású, 5 fokozatú váltómű
HAJTÁSprimer és szekunder lánchajtás
VÁZacélcsőből hegesztett dupla bölcsőváz
RUGÓZÁS ELÖLteleszkóp
RUGÓZÁS HÁTULlengővilla és teleszkóp
TENGELYTÁV1300 mm
SAJÁT TÖMEG (KG)142
BENZINTARTÁLY (LITER)16,5
GUMIMÉRET ELÖL3.00-18"
GUMIMÉRET HÁTUL3,25-18"
LEGNAGYOBB SEBESSÉG125km/h






6 megjegyzés:

  1. Ment az járőr motorként 140-150 km/óra között is ha jól be volt lőve.

    VálaszTörlés
  2. Ment az 160-at is, ha hinni lehetett az órájának, igaz nekem 20-as volt. Mentem 21-esekkel is, de szerintem a 20-asok gyorsabbak voltak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. NEKEM 68AS ÉVJÁRATU VOLT AZ ELSÖ ÉS NEKEM IS 160 NÁL KIFEKÜDT AZ ORA IGAZ 55KG VOLTAM...

      Törlés
  3. Mind a két típus volt nekem, a 20.-as sokkal gyorsabb volt.

    VálaszTörlés
  4. Nekem is P21-esem volt, ha jól működött, simán felment 160 km/órára.

    VálaszTörlés
  5. Nekem P21 volt,sport légszűrő,fordulatszám mérő,LUCAS lámpafej,jól nézett ki.A szerszám tartóban indikátor órám is volt, a motoros társaimnak akár az út mellett is be tudtam állítani a gyujtást. Nagyon népszerű motor volt akkoriban. Kawasaki belsőséggel,tartósan és valóban jól ment, de csak így, eredeti motor nem volt tartós, az MZ és Jawa tartósabb és jobb volt.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...