2019. november 29., péntek

Pannonia motorok története


A CsM (akkor még Rákosi Mátyás Művek) Motorkerékpárgyárában 1954-ben megtörtént a nagy váltás: a 125-ösök átadásával (Danuvia), a 250-es Csepelek tapasztalataira építve, megkezdődött a negyedliteres PANNONIÁ-k fejlesztése és gyártása. Az akkor élenjáró “Vörös Csepel” lett otthona 20 éven át a hazai motorkerékpár-gyártás legnagyobb fejezetének.
Fotó: Maróti fotógyűjtemény
A kezdőlépést a TL típus (teleszkóp elöl, lengővilla hátul) gyártásba vételével tette meg a gyár kollektívája. Néhány fontos adat: 10-11 LE, négyfokozatú váltó, 19″-os kerekek, 135 kg önsúly, 100 km/ó végsebesség.
A Pannoniák motorblokkjának és erőátvitelének szerkezete:
A Pannonia motorkerékpárok klasszikus elektromos rendszere: a lendkerékmágnes tartalmazza a megszakítós gyújtószerkezetet, a világítást tápláló tekercseket és a 6V-os akkumulátor töltőtekercsét.
Pannoniák első továbbfejlesztett változata a TLT típus volt, ahol a második T betű a hátsó lánchajtás tokozottságára utal. Gyors ütemben indult meg a “tőkés” import szerelvények kiváltása a hazai termékekkel. A TLF típusváltozat nagyobb, 14 lóerős teljesítményével tűnt ki.

Pannonia TLT oldalkocsival

Pannonia TLF
A TLF igényes luxusváltozata volt a TLB modell, mely elsősorban NDK exportra került.

Pannonia krosszmotorok
Már az ötvenes évek végén megszülettek a versenymotorok első példányai a Csepeli Motorkerékpárgyár versenyműhelyében. A jó technikai színvonalú gépek számos sikert hoztak a hazai és a nemzetközi versenyeken egyaránt.

A legendás csepel-gyári krosszcsapat 1958-ban: Máté Sándor, Mester István, Hollós István, Harangvölgyi András, Németh Emil
Később több, továbbfejlesztett változatot is gyártottak, az utolsó az 1967-ben elkészült MC-67-es típus volt, könnyűfém hengerrel, egyfőtartós vázzal, főtengelyre szerelt tengelykapcsolóval.

Harangvölgyi András MC-67 típusú versenymotorja

1964-től fontos változáson estek át a Pannoniák (T5, T6, T7, T8, T9 típusok): 16-18 LE teljesítmény, kisebb fékdobok, állítható rugóstagok, stb. Fontos előrelépés volt a motorok zajszintjének csökkentése. (H-jelű változatok). 



Próbaúton a Pannonia T5 prototípus gépeivel

Ünnepélyes pillanat: elkészült a 250 ezredik Pannonia




2019. november 27., szerda

1981.Tata - beatzenészek központi szervezésű találkozója állami vezetőkkel.

 Hányat ismersz fel ?








1964. - Tata Öreg-tó- Ilyen volt a lehalászás.












Tatabánya egykor

1-es főút Mésztelep és a Cement- és Mészmű között, szemben a cementgyári szállítószalag, háttérben a Keselő-hegyi kőbánya.
1-es főút, a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal (ma iparvágányok) felüljárója Mésztelep felől nézve.
1-es főút, a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal (ma iparvágányok) felüljárója Mésztelep felé nézve.
 Felsőgalla a Kálvária-hegyről nézve.

Felsőgallai út, benzinkút az 1-es főút mellett.
Hunyadi János tér.
Hunyadi János tér.
Bánhida, búcsú.
 Csákányosi csárda (Makovecz Imre, 1968.).

 Fő tér 6., Városháza.
külterületi városrésze, Körtvélyespuszta





Sosem látott fotók arról, milyen volt az élet 1964-ben Tatabányán

 Bányászok, vásárlás, lovaskocsi az autók mellett. Ilyen volt az élet 1964-ben Tatabányán.
 A Fortepan friss képei között bukkantunk rá az életképekre, amelyek türközik még a falusibb élet nyomait, de a bányászok munkájába is bepillantatunk.










Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...