Jöjjön tehát a tíz motor, amiből valamelyik nyergében biztosan ültél már! Ja, és valószínűleg imádtad vagy gyűlölted, mert ezek a gépek varázslatos módon tudnak szélsőséges érzelmeket kiváltani.
Tegnap délután elsétált mellettem apa és fia. A kissrác öt év körül járhatott, és lelkesen újságolta édesapjának, hogy ő már ismeri az összes motort, tudja ám a nevét mindnek! És tényleg.
A járda mentén parkolt egy Suzuki Hayabusa, a pöttöm pedig, jó ég tudja, honnan, ismerte a típust. De a jó idő nem csak a modern puskagolyókat szólította ki a garázsból, a sorban mellette szorosan egy jó öreg 250 köbcentis MZ pihent a sztenderen. Ennél picit megálltak, és az ifjú motormániás kérdően nézett apjára. Nos, rövid típusmegnevezés helyett hosszas történet következett, ember és gép kapcsolatáról, suhanckori élményekről, és arról, hogy jött anyu a képbe, mikor szemet vetett rá egy bőrkabátos, kócos srác az MZ nyergében egykerekezve.
Ez a rövid jelenet ihlette a mai Top 10-es listánkat, mert a hazai motoros társadalom szinte minden tagja megélte még a szoci motorok korát, ha nem is a zeniten, de kései reneszánsz résztvevőjeként mindenképp. Jöjjön tehát a tíz motor, amiből valamelyik nyergében biztosan ültél már! Ja, és valószínűleg imádtad vagy gyűlölted, mert ezek a gépek varázslatos módon tudnak szélsőséges érzelmeket kiváltani.
KOMAR-ROMET – A lengyelek ezekkel a mopedekkel járultak hozzá a korszak kétkerekű közlekedéséhez, A Komar után nálunk inkább a Romet lett ismert, abból is a Pony, ami műszakilag megegyezett a nagykerekű Romettel. 1,8 lóerős blokkjához kétsebességes váltó tartozott, és nagyjából 40 km/óráig tarthatott a száguldás, de ezt sokáig élvezni igazi kihívás volt, az apró kerekek, rövid tengelytáv miatt.
Ezek a tulajdonságok hosszú távon kimerítővé tették a kisromet irányítását, főképp ha nyomvályús, hepehupás útra tévedtünk.
BERVA/PANNI – Az Egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között típus volt a szocialista éra első igazi magyar segédmotorkerékpárja, a Dongók utóda. 1,5 lóerővel hasított, rövid pályafutása után a külföldi típusok a keletnémet Simsonok, a csehszlovák Jawák, a lengyel Komarok és a szovjet Rigák vették át a helyét.
A műszakilag hasonló, drágább Panni törperobogó ritkábbak voltak, ezeket sebességmérővel és kormányzárral is felszerelték. 1962. elején a Panni gyártását is leállították. Kb. 15-20,000 Panni készülhetett, ebből kb. 10,000 Csepelen.
RIGA – 1965-ben született meg az első szovjet kismotor, Riga–1 néven. A konstrukció nem saját – a váz kialakítását, valamint a motor külső megjelenését a kor legdivatosabb kismotorjától, a kelet-német Simson Suhltól ihletve alkották meg. Az erőforrása eleinte importból származott: a csehszlovák Jawa Stadion S11/S22-es kismotorkerékpár motorja volt.
Megbízhatatlansága körül legendák keringtek, több rím is született a Riga témakörben: Nem szerelt még eleget? Vegyen Riga mopedet! Mondjuk ugyanezek a rigmusok szólta a Komar-Riga mopedekről is…
VERHOVINA – A mai Ukrajna területén gyártott márka külsőre kevés hasonlóságot mutatta Rigákkal, azonban azokkal gépészetileg gyakorlatilag megegyezik azzal.
Az első Verhovina típus, mely hazánkba érkezett, a Verhovina–3 volt. A ’70-es évek elején kezdték gyártani, S–52-es blokkal, döntött tankkal, festett, majd később matricázott „Верховпна–3” felirattal és egyszemélyes üléssel.
Napjainkban Magyarországon a Riga mopedek már nem számítanak napi használati tárgynak, többnyire kuriózum értékűek. Számukat meghatározni lehetetlen, mindig kerülnek elő újabb és újabb motorok. Állapotuk igen széles skálán mozog, vannak felújított, vagy meglepően megkímélt és végletekig leharcolt példányok is.
A képen egy nyugati exportra szánt Verhovina-4
Simson S50/S51 – A fél ország ezeken a motorokon gurult a nyolcvanas években. Legnagyobb számban az S51B 1-4 típusú példány készült, ebből 360 600 db gördült le a gyártósorról 1980 és 1989 között.
Mindenki ismeri, tökéletes belépő a motorozás , és a bütykölés világába. Egyszerű felépítése, és az évtizedek során felhalmozódó tudásanyag kitűnő, olcsó tuning alannyá teszi, még napjainkban is.
MZ – Mint márka 1956 óta létezik, de háború előtti története egészen 1906-ig nyúl vissza. Számunkra mégis inkább a hatvanas évek Trophy típusai, de főképp a képen is látható kivitel miatt emlékezetes az MZ.
A 80-as években új konstrukció váltotta fel az addigi technikát, tárcsafékkel, különválasztott kenéssel, 12V-os generátorral és új hídvázzal. Ebből a szériából a kettőötvenes már ütötte a 130-at, és a 21 lóerő ahhoz is elég volt, hogy aszfaltra égetett abrocsnyommal jelezzük a csajoknak, itt jártunk!
BABETTA – A cseh mopedek vérfarkasa (a PS gyár terméke – Považské nevet a városról, és a Strojárne nevet a gépgyártásról kapta), a Linda sorozatban filmes sikereket is megélő Babetta. G.Ulicky és J.Safarík műve 23 és 16 colos kerékkel került piacra, 1971-ben indult a sorozatgyártás, végül pedig a kisebb kerékkel szerelt verzió ért el sikereket.
Rendkívül rövid idő alatt a PS számos eltérő típust készített: 207.200, 207.300, 207.400, 207.500 a különböző igényű piacokra, pl. a németeknek és hollandoknak külön egy 25 km/h végsebességű változatot, az Egyesült Államokba egy 30 km/h-s változatot, a hazai piacra pedig 40 km/h-s változatot.
PANNÓNIA – A Csepel Motorkerékpárgyár legnépszerűbb, mára legendává érő márkája. Nehéz lenne kiemelni melyik típusnak jut a főszerep a 700.000 legyártott motorból. Talán az 1964-ig előállított TLF? Vagy a legnagyobb példányszámban gyártott 16-18 lóerős T5, esetleg a hattyúdalt jelentő, kéthengeres P10/P20 szériák?
JAWA 250/350 – A cseh ipar gyöngyszemeinek számítanak a csepptankos Jawa motorkerékpárok. A típust 1954-ben kezdték el gyártani, és a hazai utakon is sűrűn előfordultak, főleg az 1962-1974 között gyártott 559-es kódjelű kivitelek, de nem feledkezhetünk el a hetvenes évek elején megjelenő Californian típusról sem.
SIMSON SCHWALBE – A ’60-as évek első felétől kezdve indult hódító útjára a legendás madárszéria, melynek legismertebb darabja a KR 51-es, vagyis a Schwalbe. Ez volt a Simson történelmében az a típus, amely a legnagyobb darabszámot érte el 1964 február és 1986 decembere között, szám szerint 1.058.300 darabot.
Németországban ma már kultikus tárgy, de még nálunk nem egy igazi, mindennapi közlekedési eszközként teljesít, egész megbízhatóan.
Némi korrekció a Jawa típushoz: A Californian-t az USA piacra szánták - Csehszlovákiában volt kapható és a nyugateurópai piacra is exportálták, de idehaza nem forgalmazták. Az itthon Californian-nak emlegetett gépek valójában a Jawa 634 illetve 638 típusai
VálaszTörlésÉs volt 175-ös CZ JAWA is
Törlésgyerekkoromba az mz volt a meno,volt nekem is,es nagyon jo volt
TörlésAkartad mondani az Angol piacra konkrétan az Angol rendőrségnek.
TörlésNem így van!Mert a Californianok nagyon kedvelt motorok voltak nálunk és nagyon sok futott.
VálaszTörlésÉn kétszer örültem neki. amikor hozzám került meg amikor el tudtam adni. Ettől függetlenül a California sokkal jobb konstrukció volt mint a sima 350-ek.
TörlésA P10 egy hengeres, nem kettő. Két hengeres a P20-on kívül a P21 típus volt.
VálaszTörlésIllő lett volna a helytelenül megemlített Simson Suhl-t vagy is Sr 2 -t egy kicsit jobban bemutatni a kortársaival együtt!Az egyik legmegbízhatóbb moped volt !
VálaszTörlésA Pannónia gyártott P 12-t is. Én azt hajtottam egy jó ideig!
VálaszTörlésMind egy kalap sz@r volt tele konstrukciós hibákkal.
VálaszTörlésPont mint te? A JAWA 350-esek nagyon is jók voltak.
TörlésJa, egy túra, egy megszakító beállítás. Évente dinamó forgórész csere. A hátsó keréknél fékvas kinyílás stb. Ellenben 7 litert szívott. Állandóan bajuk volt. (...ezeket szereltem anno)
Törlésszerintem is nagy kalap szar volt mind!Kivéve a Simsont,és a Rometot.Mert nekem Rometom volt!:-)
TörlésNekem P10-esem volt,léptetövilla problémás volt még megnem csináltam.Az 1-es fogaskerék tengelyéböl 3mm leesztergáltam,igy beljebbkerült a fgaskerék,és nem dobálta ki 1-es sebességet.A vlág végére is elment,én szerettem jó gép volt még ma is megy.
VálaszTörlésJó lett volna bemutatni a korszak legmegbízhatóbb és méltán elismert motorját, az MZ ES 250, ES 250/1 és 250/2-es típusát.
VálaszTörlésGyerekek...kár vitázni,szoci motor,az szoci motor! Mindnek volt hibája...De megbízhatóság terén,az MZ verhetetlen volt...kivéve a ts 125-150...
VálaszTörlésÉs hol marad a jawa mustang? :D
VálaszTörlésKia Tssel vilagot jartak. Jo alkatresszel jol osszerakva 4000en sokat birtak
VálaszTörlésA fenti motortipusok mindegyékét tulajdonoltam. Nagyon jó sőt kiváló gépek lettek volna ha a gyártók sokszor csak egy egészen kicsi konstrukciós hibát ki tudtak volna javítani de nem tették és fosták a gyárak a szarokat évtizedekig.Nosztalgiázni nagyon jó rajtuk de bizony meg kellett tanulni motort szerelni ha volt egy ilyen a háznál. Mert bizony ha rágondolok a Jawwa gyújtásra vagy a Babetta üzemanyagcsövére , esetleg az MZ súber tűre akkor sírni tudnék.
VálaszTörlés