2020. március 2., hétfő

A Csepel "Fakarusz"




























Az első önálló autóbuszt, az ÁMG–407-est 1959-ben mutatta be a gyár, amely nagyrészt az Ikarus 31-es gépészetére alapult. A mindössze hét méter hosszú kisbuszt Csepel alvázra építették, a meghajtásáról Csepel D414-es dízelmotor gondoskodott. A busz lámpatestei szintén az Ikarus 31-esről származtak, az indexek pedig az Ikarus 620-asokról lehetnek ismerősek. A járműből mintegy száz darabot gyártott az ÁMG, elsősorban a vidéki Mávaut-ok vásároltak belőle, ahol bányászjáratokra kerültek, innen ered a típus „bányászbusz” beceneve is.















2020. február 24., hétfő

A halálba menekült a Delta legendás műsorvezetője

Lénárd Judit, a Delta című magyar ismeretterjesztő tévéműsor első műsorvezetője 50 éve ezen a napon, június 2-án halt meg. Önkezével vetett véget az életének, a tragikus eset 1970-ben mélyen megrázta az ország közvéleményét.
A legendás bemondónő mindössze 42 esztendős volt, de azt senki nem tudta a népszerű műsorvezetőről, hogy gyógyíthatatlan beteg. betegsége miatt döntött úgy, hogy véget vet életének, mielőtt a kór teljesen elhatalmasodik rajta.
Lénárd Juditra 1964-ben bízták az akkor induló vezetését, 1967-ben a Kapcsoljuk című irodalmi műsor háziasszonya lett, de láthatták a Képzőbűvészet című műsorban is, Rodolfóval .



Pannonia, T6, 1973., oldalkocsis motor






PANNONIA T1

 Ezzel a modellel gyakorlatilag szinte teljesen kialakultak az egyhengeres Pannóniák formai és technikai jellegzetességei. A jellegzetes fekete motorok tankján körbefutó piros vagy piros-arany csíkozás közepén már nem a korábbi szárnyas, hanem az ovális P-betűs embléma látható. Ezzel a típussal általánossá válik a kis úszóházas karburátor és a kor divatjának megfelelő, nagyméretű műanyagburás hátsólámpa.
 TÍPUS
T1
GYÁRTÁS ÉVE1961-64
MOTORkétütemű, résvezérlésű
HŰTÉSlevegő
HENGEREK SZÁMA1
FURAT/LÖKET68/68 mm
HENGERŰRTARTALOM249 cm3
SŰRÍTÉSI VISZONY7,2:1
LEGNAGYOBB TELJESÍTMÉNY14 LE
FORDULATSZÁM5250/min
GYÚJTÁSlendkerékmágnes
GYÚJTÁS TÍPUSAAVF
PORLASZTÓ TÍPUSAPannónia
TOROKÁTMÉRŐ27mm
TENGELYKAPCSOLÓtöbblemezes, olajban futó
SEBESSÉGVÁLTÓlábkapcsolású, 4 fokozatú váltómű
HAJTÁSprimer és szekunder lánchajtás
VÁZacélcsőből hegesztett dupla bölcsőváz
RUGÓZÁS ELÖLteleszkóp
RUGÓZÁS HÁTULlengővilla és teleszkóp
TENGELYTÁV1382 mm
SAJÁT TÖMEG (KG)146
BENZINTARTÁLY (LITER)18
GUMIMÉRET ELÖL3,00-19"
GUMIMÉRET HÁTUL3,25-19"
LEGNAGYOBB SEBESSÉG100km/h

2020. február 22., szombat

Jawa 50/21 Pionýr








Jawa 50 typ 555 Pionyr

Különleges a fekete szín.

Az 555-ös típus, az 550-es széria modernizált változata, sok rajta bemutatott elem megtalálható a későbbi verziókon. Szembetűnőek a külső változtatások. A kerékagyak immár alumíniumból készültek, a kerekek ún. "patent-kerekek", ez annyit tesz, hogy a mellső és a hátsó kerék felcserélhető. A hátsó lánckerék egy csőtengellyel kapcsolódik a lengővilla jobboldali szárába, a kerékagyba pedig menesztőgumikkal, ezáltal az indulás finomabb, és a láncot, illetve a lánckerék menesztőcsapjait sem terheli meg induláskor, a kerék szerelése pedig egyszerűbb, nem szükséges a láncot oldani egy defekt során.

Gyári fotó, két jellemző Považske Strojárne - Jawa szín

A sárvédők a robogó-szerű kivitelnek köszönhetően hatékonyabban visszafogják a sarat, szélesebb oldalfallal, szoknyával rendelkeznek, a hátsókerék nagyobb részben burkolttá vált, az elsősárvédő felfogatása az alsó villaszárakról felköltözött a felső, fix szárakra, így stabilabban is áll. 

Angol nyelvű szórólap

Szériatartozékként a motorkerékpár kapott egy sebességmérőt, ezt a hátsó lánckerék hajtja meg, az 550-es típussal ellentétben ezt az órát már a hazai PAL gyártotta, az előd nyugati export modelleinek egy részén lévő SR1-es Simsonon is alkalmazott páncél alakú NDK-s óra volt. 

Jawa 555 DeLuxe a Der Deutsche Strassen Verkehr címlapján

Felfüggesztésén is fejlesztettek, hátul dupla központi rugó, továbbra is csillapítás nélkül jutott, a mellső villaszár alsó részei változtak csupán, ezekkel együtt a kerekek tengelyei 2 mm-t vastagodva 12 mm átmérőjűek lettek.

Franťisek Kardaus Zseniális Cseh grafikus, formatervező rajza

A henger csatornáin változtattak, így 1.5-ről 2.2 lóerőre emelkedett a teljesítmény. A kuplungon is történt változtatás, egyik szérián a parafás lamella csapágygolyókon, a másik szérián siklócsapágyon, bronzperselyen futott a kuplungagyon, de erről sajnos nincs megbízható információm. Ha valaki rendelkezik ilyen blokkal, kérem írja meg milyen kuplungja van 

A Standard változat újkori ára 1958 júliusi megjelenése idején 2500 korona volt.


Jawa 555 DeLuxe

DeLuxe változat is létezett, ez a későbbi Ideal (05) típushoz hasonlító térdvédő idomot kapott, mely hideg időben nagyon hasznos, ugyanígy kifejlesztettek a típusra egy duplanyerget is, ez állítólag egyezik a 05-20-21 típuson lévővel.

A három fajta egy nyugati szórólapon.

Gyártás során egy apró módosításról tudok, mégpedig a csomagtartónál lévő fogantyúval kapcsolatban. Korai darabokon létezett külön fogantyú, mely a nyereg mögött közvetlen helyezkedett el, ezzel együtt ez volt a felfogatása is a csomagtartónak, később ez eltűnt, a csomagtartót "elöl" egy, hátul két csavar rögzítette, a hátsó két csavar között lett kialakítva egy "púp", melyen keresztül a motort meg lehet emelni, sajnos ez igen vágja az ember kezét.

Hasonlóan a legelső képen látható motorhoz, ez is az 550-es alumínium kormányrögzítőjével. 

A kis Pionyr igen népszerűvé vált a külföldi piacon is, 1958-ban a gyár kísérleti osztálya promóciós céllal pár 4 lóerős példányt is legyártott, mellyel elérték a 77 km/h-s végsebességet. A szóban forgó kísérleti példány 17 mm-es karburátorral rendelkezett, 2,9 kW-os csúcsteljesítményét percenkénti 8000-es fordulaton adta le.

A motor utóélete


Gyártotta az indiai leányvállalat, később Yezdi, 1967-ig Jawa Jet 50 A, az 1968-as függetlenedés után Yezdi Jet 60 B néven került forgalomba Indiában.
Csehszlovák prototípus Jawa Jet 50

Indiai gyártmány (Ideal Jawa India Ltd.) 1967-ig

Indiai gyártmány ez is 1968-tól, 60 köbcentis, a Jawa motorok különféle alkatrészeinek felhasználásával készült.


A fentiek utódja a valószínűleg már indiai fejlesztésű Yezdi Colt


2005-ben, a Pionyr széria 50. évfordulójára a Jawa nevet részben birtokló Motoscoot a sok országban különféle fantázianeveken árusított kínai motorkerékpár alapjain egy Jawa 550-re emlékeztető, Retro motorral állt elő. Motorblokkja a manapság is igen elterjedt, több, mint 40 éves múltra visszatekintő Honda Licensz (?) motorblokk, négyütemű, egyhengeres 50 cm3-es.

Jawa "New pionyr"
Tyerjánszki Tamás

2013.

Technikai adatok

Motorblokk
MotorKétütemű, keresztöblítéses, résvezérelt
HűtésLéghűtés
FuratØ 38 mm
Löket44 mm
Lökettérfogat49,8 cm 3
Kompressziós viszony6,6 : 1
Maximális teljesítmény2,2 LE (1,6 kW)/5500 f/perc
KarburátorJikov 2914 Hz
GyújtásPAL belsőmágneses lendkerekű gyújtás
Világításrendszer6V 20 W
Gyújtótekercs6 V
GyújtógyertyaPAL 14–7R (PAL N7)
Előgyújtás1,6 – 1,9mm
Megszakítóhézag0,4 mm
Váltómű
Váltóháromsebességes
Tengelykapcsolókétlamellás olajfürdős
Primeráttétel2,43 : 1 (14/34)
PrimerláncČZ – Favorit 3/8" x 3/8" – 44 szemes
Szekunderáttétel4,23:1 (13/55)
Szekunderlánc12,7×5,2 – 109+1 szemes
Váltóáttétel
1. sebesség1 : 2,94 (24/14×24/14)
2. sebesség1 : 1,716 (24/14×18/20)
3. sebesség1 : 27,72
Váz és környezete
Vázzártszelvényből hegesztve készült
Első felfüggesztéslevegő csillapítású teleszkóp 90 mm-es rugóúttal
Hátsó felfüggesztéslengővilla 50 mm-es rugóúttal, csillapítás nélkül
Fék elöldobfék, Ø 125 mm
Fék hátuldobfék, Ø 125 mm
Üzemanyagtartály3,5 l (tartalék 0,5l)
Keverék1 : 25
Első ráfKrómozott, lemezből préselt, 16" – 1,5 A X 2
Hátsó ráfKrómozott, lemezből préselt, 16" – 1,5 A X 2
Gumi méret elöl2,50×16"
Gumi méret hátul2,75×16"
Méretek
Tengelytáv1165 mm
Teljes szélesség560 mm
Maximális magasság935 mm
Teljes hossz1780 mm
Kormány szélessége720 mm
Üres súly58 kg
Teherbírás130 kg
Egyéb adatok
Maximális sebesség60 km/h
Legnagyobb emelkedés30 %
Fogyasztás1.9l/100 km
Gyártási év
JAWA 5501958 – 1963


Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...