2019. november 3., vasárnap

MAGYAR TRAKTORGYÁRTÁS.../ Többi képért katt a posztra !

A HOFHERR G-35 ("KÖRMÖS") TRAKTOR  AZ R-35-ÖS TÍPUS TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATA, MELY IZZÓFEJES ÉS ELSŐSORBAN ACÉLKEREKEKKEL KÉSZÜLT SZÁNTÁS ÉS TALAJMŰVELÉS CÉLJÁRA. A TRAKTOR HÁTSÓ KEREKEIN ÚGYNEVEZETT KÖRMÖK VANNAK, AMELYEK A JOBB KAPASZKODÁST SEGÍTIK ELŐ. A MELLSŐ KEREKEK SIMA FELÜLETŰEK. A MELLSŐ TENGELY KORMÁNYZOTT, MEREV ÉPÍTÉSŰ. A TÍPUSON BELÜL KIALAKÍTOTTÁK A KÖZÚTI VONTATÓ VÁLTOZATOT IS, AMELYET GUMIABRONCSOKKAL LÁTTAK EL ÉS FELSZERELTÉK A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSHEZ SZÜKSÉGES KIEGÉSZÍTŐ BERENDEZÉSEKKEL. A TRAKTORHOZ CSAK VONTATOTT MUNKAESZKÖZÖK CSATLAKOZTATHATÓAK, MIVEL FÜGGESZTŐBERENDEZÉSSEL NEM RENDELKEZETT. AZ ACÉLKEREKES VÁLTOZATNÁL KÖZLEKEDÉSKOR A HÁTSÓ KERÉKRE FÉMABRONCSOT HELYEZTEK EL.  A TRAKTOR JOBB OLDALÁN SZÍJTÁRCSA TALÁLHATÓ, AMELY ALKALMAS CSÉPLŐGÉPEK ÉS EGYÉB HELYBEN ÜZEMELŐ MEZŐGAZDASÁGI MUNKAGÉPEK MEGHAJTÁSÁRA.  

A NAGY MÚLTÚ HOFHER-SCHRANTZ-CLAYTON-SHUTTLEWORTH GÉPGYÁRI MŰVEK RT. KISPESTI GYÁRÁT 1948-BAN ÁLLAMOSÍTOTTÁK ÉS 1950-RE ÉPÜLT ÚJJÁ,MAJD VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR NÉVEN INDULT ÚJRA A TERMELÉS. A FELSZABADULÁS UTÁN AZ ÚJJÁÉPÍTÉSHEZ ELSŐSORBAN IGÉNYTELEN, ÜZEMBIZTOS SZÁLLÍTÓGÉPEKRE VOLT SZÜKSÉGE AZ ORSZÁGNAK A ROMOK ELTAKARÍTÁSÁHOZ, AZ UTAK, AZ ÉPÜLETEK HELYREÁLLÍTÁSÁHOZ. EZÉRT A MEZŐGÉPGYÁRTÁSÁRÓL HÍRES HAJDANI HOFFHERR GYÁR UTÓDÁBAN HAMAROSAN RÁTALÁLTAK A DÖMPEREK KÉSZÍTÉSÉRE. A KÜLFÖLDI TÍPUSOKAT ELSŐSORBAN IGÉNYTELENSÉGÉVEL FELÜLMÚLÓ HAZAI DÖMPEREKBE 4 HENGERES DT 413-AS TÍPUSÚ CSEPEL MOTORT ÉPÍTETTEK BE. A BOLYGÓMŰVES LEHAJTÁS, A FÜGGETLEN KERÉKFELFÜGGESZTÉS KORÁT MEGHAZUDTOLÓ, MODERN MEGOLDÁS VOLT. A DÖMPER MÉRFÖLDKÖVET JELENTETT A DUTRA TÖRTÉNETÉBEN, MERT NEMCSAK A KÉZI ERŐT SZABADÍTOTTA FEL AZ ÉPÍTKEZÉSEN, HANEM ALAPJÁUL SZOLGÁLT A KONSTRUKCIÓS FEJLESZTÉSNEK. NEM VÉLETLEN TEHÁT, HOGY A MÁRKANÉV, A DUTRA ELSŐ SZÓTAGJÁT A "DUMPER-TŐL" KÖLCSÖNÖZTE, A MÁSODIK TAG A "TRAKTOR-TÓL" SZÁRMAZIK. A TOVÁBBFEJLESZTÉSSEL A 3,5 KÖBMÉTERES ALAPTÍPUST, A LAPÁTOLÁST FELVÁLTÓ ÖNRAKÓ, MAJD AZ UNIVERZÁLIS DÖMPERVÁZRA ÉPÍTETT FORGÓRAKODÓGÉP VÁLTOZAT KÖVETTE. AZ ÖTVEN LÓERŐS DÖMPER ALAPGÉP TÍPUSNEVE DR 50/D, AMELYNEK TOVÁBBFEJLESZTETT, FÜLKÉS HÉT TONNÁS TEHERBÍRÁSÚ VÁLTOZATA IS KÉSZÜLT. A KÉSŐBBI KÜLSZÍNI FEJTÉSEKRE, NAGY ÉPÍTKEZÉSEKRE TERVEZETT TÍPUS A G-116 MÁR 6 HENGERES CSEPEL MOTORRAL KÉSZÜLT, EZ A CSÚCSMODELL MÁR 10 TONNA TEHERBÍRÁSÚ VOLT.
       VEGYES MEZŐGAZDASÁGI GÉPEK GYÁRTÁSA HELYETT CSAK A HOFFHERR IZZÓFEJES TRAKTOROK GYÁRTÁSA FOLYTATÓDOTT AZ ÚJJÁ ALAKULT GYÁRBAN. A PROFILKIALAKÍTÁS UTÁN A HSCS R-35 TRAKTOR TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATÁT, A G-35-ÖS TÍPUS GYÁRTÁSÁT KEZDTÉK MEG, AMELY ACÉL ÉS GUMIKEREKES VÁLTOZATBAN KÉSZÜLT. NÉHÁNY ÉV MÚLVA EZEN TRAKTOR TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATAKÉNT JELENT MEG A GS-35-ÖS TÍPUS. 1955-56-BAN JELENT MEG ÚJABB VÁLTOZAT, A GS-35-L TÍPUSÚ, AMELYET KIFEJEZETTEN NEHÉZ TALAJMŰVELÉSI MUNKÁK ELVÉGZÉSE FEJLESZTETTEK KI. EBBEN AZ IDŐSZAKBAN A MÁVAG GYÁRTOTTA MÉG 20-25 LE TELJESÍTMÉNYŰ IZZÓFEJES, FÉL DÍZEL TRAKTORÁT MÁVAG T 20-25 JELZÉSSEL. A GS-35 TRAKTORCSALÁD GYÁRTÁSA MELLETT A FEJLESZTÉSRE IS NAGY GONDOT FORDÍTOTTAK, ÍGY SZÜLETETT MEG A CSEPEL AUTÓGYÁR D-413 DÍZELMOTORJÁVAL HAJTOTT DR-50 JELŰ TRAKTOR. A KISEBB VONÓERŐIGÉNYŰ MUNKÁKHOZ KÉSZÜLT EL AZ M-18 ÉS M-25 TÍPUS. AZ 1950-ES ÉVEK ELEJÉN KIFEJLESZTETT TÍPUSOK SOROZATGYÁRTÁSRA NEM KERÜLTEK, LEGFELJEBB NÉHÁNY DARAB KÉSZÜLT EL BELŐLÜK. EGYES TÍPUSOK KIFEJLESZTÉSE TITOK VOLT, LEGFELJEBB A GÉPKÍSÉRLETI INTÉZETBEN PRÓBÁLGATTÁK ŐKET, EZUTÁN A GYÁR UDVARÁN HASZNÁLTÁK ŐKET, DE IDŐVEL A LEGTÖBBJÜK AZ OLVASZTÓBA KERÜLT. AZ 1954-BEN ÚJBÓL MEGKEZDETT GS-35 TRAKTORTÍPUS GYÁRTÁSÁT 1956-BAN ÚJRA BESZÜNTETTÉK. AZ ÚJABB, KORSZERŰBB TRAKTOROK GYÁRTÁSA AKADÁLYOKBA ÜTKÖZÖTT, ÍGY A SZOVJET, CSEHSZLOVÁK ÉS ROMÁN TRAKTOROK IMPORTJA KEZDŐDÖTT MEG. AZ ITTHONI TRAKTORGYÁR EGY IDEIG A GS-35 TRAKTOROK GYÁRTÁSA MELLETT TÖBB EZER LÁNCTALPAS TRAKTORT GYÁRTOTT OROSZ MINTÁRA, - MAGYAR GYÁRTMÁNYÚ 4 HENGERES MOTORRAL - DT-413 NÉVEN, MAJD KÉSŐBB ÚJ LÁNCTALPAS TÍPUST FEJLESZTETTEK KI, ÉS MEGJELENT DL-70 JELZÉSSEL AZ ÚJ, TELJESEN MAGYAR FEJLESZTÉSŰ LÁNCTALPAS TRAKTOR.
       MAGYARORSZÁGON 1957-BEN KÖVETKEZETT BE FORDULAT A TRAKTORGYÁRTÁSBAN, MIVEL NAGY IGÉNY VOLT A 25 LE TELJESÍTMÉNYŰ DÍZEL TRAKTOROK IRÁNT. ÍGY GYORS FEJLESZTÉSI MUNKÁVAL MEGSZÜLETETT AZ U-28 TRAKTORCSALÁD, AMELYNEK ERŐFORRÁSA CSEPEL DT-213-AS MOTOR VOLT, SEBESSÉGVÁLTÓJA 2X3 FOKOZATÚ, SZORZÓ RENDSZERŰ, MÁSZÓ SEBESSÉGFOKOZATTAL. AZ U-28 TRAKTORCSALÁD UA, UB, UC, UD JELZÉSEKKEL KERÜLT FORGALOMBA, A MOTORJUK AZONOS VOLT, A TÍPUSJELÖLÉSEK A NAGYOBB HASMAGASSÁGRA, ÁLLÍTHATÓ NYOMTÁVRA, , A RUGÓZOTT MELLSŐ HÍDRA, ÜLTETVÉNYMŰVELŐ MEGOLDÁSRA VONATKOZTAK. A NAGY VONÓEREJŰ LÁNCTALPAS TRAKTOROK A HOMOKOS TALAJOKON TÖRTÉNT ERŐS KOPÁSOK MIATT SORRA KUDARCOT VALLOTTAK. EZÉRT KORSZERŰ, ORRNEHÉZ KIVITELŰ, GUMIKEREKES, NÉGYKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTORCSALÁD KIALAKÍTÁSÁT KEZDTÉK MEG, MELYNEK AZ ELSŐ TAGJA, 1958-BAN AZ UE-28 TÍPUSJELZÉST KAPTA, MINT AZ U-28 TRAKTORCSALÁD ÖTÖDIK VÁLTOZATA. EZ AZ ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ ERŐGÉP A DUTRA U-28 TÍPUSCSALÁD LEGNÉPSZERŰBB TAGJA LETT. KÉSZÍTETTEK NÉMET GYÁRTMÁNYÚ, EICHER KÉTHENGERES LÉGHŰTÉSES MOTORRAL UEL-28 TÍPUST IS DE EZ NEM KERÜLT SOROZATGYÁRTÁSRA. RÁ EGY ÉVRE A MÁR FENTEBB EMLÍTETT DL-70 TÍPUSÚ LÁNCTALPAS TRAKTOR GUMIKEREKES ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ VÁLTOZATÁT IS ELKÉSZÍTETTÉK, MELY A D-4K-70 TÍPUSJELZÉST KAPTA. A SOROZATGYÁRTOTT MODELL MÁR 1961 ÉVELEJÉN D-4K TÍPUSJELZÉSSEL JELENT MEG, AMELY EGY TELJESEN ÚJ, FORMATERVŰ, VEZETŐFÜLKÉVEL ELLÁTOTT, - A D-4K-70-HEZ KÉPEST SOKBAN MÓDOSÍTOTT - TÍPUS VOLT.
       1960-TÓL KEZDŐDŐEN A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR 1954-BEN LÉTREHOZOTT KÍSÉRLETI MŰHELYÉBEN A FEJLESZTÉSEK HIHETETLEN TEMPÓBAN, ÉS HATALMAS LÉPTÉKBEN FOLYTAK, ÉS A PROTOTÍPUSOK NAGYON HAMAR SOROZATGYÁRTÁSRA KERÜLTEK. ELKÉSZÍTETTÉK AZ AKKOR MÁR RÉGÓTA GYÁRTOTT DUTRA DÖMPEREK ALAPJAINAK FELHASZNÁLÁSÁVAL AZ UNIVERZÁLIS DUTRA-3500(FRAK-B1) RAKODÓGÉPET. KIFEJLESZTETTEK EGY SZŐLŐ ÉS GYÜMÖLCSÜLTETVÉNYEK MŰVELÉSÉRE SZÁNT UH-40 TÍPUSÚ, ÖSSZKERÉHJATÁSÚ, HIDASTRAKTORT, MELYBŐL ALIG FÉLSZÁZ DARABOS SZÉRIA SZÜLETETT A CSONGRÁD MEGYEI ÁMG TELEPÉN. ELKÉSZÜLT NÉHÁNY DARAB A 4 HENGERES CSEPEL MOTORRAL SZERELT UE-40-ES TRAKTORBÓL, MELYEK AZ UE-28 TRAKTOROK TELJESÍTMÉNYNÖVELŐ FEJLESZTÉSÉT SZOLGÁLTÁK. ALIG JELENT MEG ÉS KEZDŐDÖTT EL A SOROZATGYÁRTÁSA A D-4K TRAKTORNAK, RÁ KÉT ÉVRE 1963-BAN MÁR ELKÉSZÜLT A HATHENGERES CSEPEL MOTORRAL SZERELT D-4K-B TRAKTOR PROTOTÍPUSA, AMELY KÜLSŐRE MÉG NAGYON HASONLÍTOTT ELŐDJÉRE. VISZONT MÁR AZ EGY ÉVVEL KÉSŐBBI NULLSZÉRIÁBAN GYÁRTOTT VÁLTOZATA, ÚJ FORMATERV EREDMÉNYE VOLT. 1965-TŐL TELJESEN FELVÁLTOTTA A KORÁBBI TÍPUST, ÉS MÁR CSAK EZT GYÁRTOTTÁK SOROZATBAN. A GYÁR MÉRNÖKEI 1966-BAN AZ ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTORCSALÁDOT AZ 55-60 LÓERŐS KATEGÓRIÁBAN, AZ UE-40-ES KÍSÉRLETI TRAKTOROKKAL FOLYTATOTT VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEKÉNT, EGY ÚJ TAGGAL BŐVÍTETTÉK. A DUTRA-4400/ UE-50 TÍPUST 4 HENGERES CSEPEL DIESEL MOTOR HAJTOTTA ÉS TELJESEN ÚJ SZÖGLETES MOTORHÁZTETŐVEL, SZERELTÉK. A VEZETŐFÜLKÉJE A D-4K TRAKTOROKRÓL JÓL ISMERT FÜLKE VOLT, AMELYET IDŐKÖZBEN AZ UE-28 TÍPUS IS MEGKAPOTT. EZ AZ ÚJ NÉGYKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTOR KIFEJEZETTEN A MAGYAR IGÉNYEK KIELÉGÍTÉSÉRE KÉSZÜLT, CSAK NAGYON KIS DARABSZÁMBAN KERÜLT EXPORTRA.
1968 ÚJABB JELENTŐS ÉVSZÁM A GYÁR ÉLETÉBEN. ELKÉSZÜLTEK, ÉS BEMUTATÁSRA KERÜLTEK ÚJABB, EDDIG FÉLTVE ŐRZÖTT FEJLESZTÉSEK, MINT PÉLDÁUL A DUTRA-STEYR 110 MAGYAR-OSZTRÁK EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN KÉSZÜLT TRAKTOR, AMELYET STEYR GYÁRTMÁNYÚ, HATHENGERES, MOTOR HAJTOTT. A TRAKTOR ALAPVETŐEN A D-4K-B TÍPUS EGYIK FEJLESZTETT VÁLTOZATA VOLT, TÖBBTÁRCSÁS TLT KAPCSOLÓVAL, ÉS STEYR-BOSCH FEJLESZTÉSŰ HIDRAULIKA RENDSZERREL SZERELVE. KÖZBEN TÖRTÉNTEK AZ ALAP D-4K-B TRAKTORON IS VÁLTOZTATÁSOK ÚJ HÁROMPONT FÜGGESZTÉSŰ VONÓKERET, MÓDOSÍTOTT ELSŐ HÍD, ÚJ MŰSZERFAL, TLT HAJTÁS, TÖBBFÉLE MOTORVÁLTOZAT (PERKINS, LEYLAND-PEZETEL). JELENTŐS ÚJDONSÁG VOLT MÉG HOGY MEGJELENTEK A D-4K-B TRAKTOROK HÁTSÓKERÉKHAJTÁSÚ VÁLTOZATAI DUTRA-4652 ÉS 4654 TÍPUSJELZÉSSEL. EZEN TRAKTOROK ELSŐ HÍDJA A MÁR JÓL ISMERT ÉS FENTEBB MÁR EMLÍTETT DUTRA DR-50/D DÖMPEREKBŐL SZÁRMAZOTT. SAJNOS SOROZATGYÁRTÁSUK NEM INDULT MEG. UGYANEBBEN AZ ÉVBEN AZ UE-28 TÍPUS IS ÚJ MOTORHÁZTETŐT KAPOTT. 1969-BEN MEGKEZDŐDÖTT EGY NAGYOBB (DUTRA-6500/HORAK) ÖNJÁRÓ CSUKLÓS KORMÁNYZÁSÚ HOMLOKRAKODÓ FEJLESZTÉSE. MEGJELENTEK AZ UE-28 TRAKTOROK NÖVELT MOTORTELJESÍTMÉNYŰ VÁLTOZATAI A DUTRA-4000/4010 ÉS 4020 TÍPUSOK.
       1970-TŐL AZTÁN FELSŐBB POLITIKAI, PÁRTÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK NYOMÁN A LEÉPÜLÉS IDŐSZAKA JÖTT EL A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁRRA. A KÖZPONTILAG ALACSONYAN TARTOTT ELADÁSI ÁRÚ UE-28/DUTRA-4000 SOROZATÚ TRAKTOROK VESZTESÉGES ELŐÁLLÍTÁSA MEGSZŰNT, RÁ EGY ÉVRE HASONLÓ OKOK MIATT, A DUTRA-4400/UE-50 TRAKTOR GYÁRTÁSÁT IS LEÁLLÍTOTTÁK. LÉNYEGÉBEN 1972-TŐL CSAK A D-4K-B TRAKTOROK VÁLTOZATAI, AZ ALAPTÍPUS DUTRA D-4K-B, A DUTRA-STEYR 110, ILL. AZ UGYANEBBEN AZ ÉVBEN KIALAKÍTOTT D-4K-B/DUTRA-1000 TRAKTOR ÉS A DUTRA RAKODÓGÉPEK MARADTAK GYÁRTÁSBAN. BÁR A GYÁR MEGJELENT MÉG ÚJ FEJLESZTÉSEKKEL, - TOVÁBBI TAGOKKAL BŐVÍTVE AZ DUTRA-1000-ES SZÉRIÁT, - MEGALKOTTA DUTRA-1100 ÉS DUTRA-1300 TRAKTOROKAT MELYEK A 70-ES ÉVEK HAZAI TRAKTORGYÁRTÁSÁNAK LEGMODERNEBB FEJLESZTÉSEI KÖZZÉ TARTOZTAK. SOROZATGYÁRTÁSUK A MAGAS ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉGEK MIATT NEM INDULT MEG. 1973-BAN MEGSZÜLETETT A DÖNTÉS, HOGY A TELJESEN ÁLLAMI TULAJDONÚ VÁLLALATOT 1973-TÓL A RÁBA MAGYAR VAGON ÉS GÉPGYÁRHOZ CSATOLJÁK, ÉS A GYÁRTÁSBAN MARADT DUTRA TRAKTOR TÍPUSOK ELŐÁLLÍTÁSÁT 1975 NYARÁN BEFEJEZIK.
       AZT, HOGY A DUTRA TRAKTOROK KORSZERŰ KONSTRUKCIÓJÚ GÉPEK VOLTAK A MAGUK KORÁBAN, MA MÁR SENKI NEM VITATJA. MINDENKI TISZTÁBAN VAN AZZAL A TÉNNYEL, HOGY GYÁRTÁSUK LEÁLLÍTÁSA ÉS A GYÁR MEGSZŰNTETÉSE EGÉSZ MÁS, FELSŐBB POLITIKAI, HATALMI ÉRDEKEK ÉS CSOPORTOSULÁSOK DÖNTÉSE VOLT. A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR FENNÁLLÁSÁNAK 1948-TÓL 1975-IG TARTÓ IDŐSZAKÁT DUTRA KORSZAK NÉVEN ŐRZI MEG A MEZŐGÉP IPARTÖRTÉNELEM. 






































































































































































DUTRA D4K ÖSSZKERÉKHAJTÁSÚ, UNIVERZÁLIS TRAKTOR         (MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG, VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR BUDAPEST)       


A D4K TRAKTORT ÖSSZKERÉKHAJTÁSA, NAGY MOTORTELJESÍTMÉNYE ALKALMASSÁ TESZI A KÖZÉPNEHÉZ LÁNCTALPAS TRAKTOROKHOZ HASONLÓ MUNKAVÉGZÉSRE. ELŐNYÖSEN HASZNÁLHATÓ NEHÉZ TEREPVISZONYOK MELLETT LÁPOS ÉS HOMOKOS TERÜLETEKEN. A MÉLYSZÁNTÁSI ÉS TALAJLAZÍTÁSI MUNKÁK VÉGZÉSÉN KÍVÜL KISEBB TELJESÍTMÉNYIGÉNYŰ FÖLDMUNKÁKNÁL IS JÓL ALKALMAZHATÓ. A D4K TRAKTOR ÖNHORDÓVÁZRA ÉPÜL. A HAJTÁS A SEBESSÉGVÁLTÓMŰRŐL A MELLSŐ TENGELYRE KARDÁNTENGELYEKEN ÉS KIEGYENLÍTŐMŰVÖN KERESZTÜL JUT. KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSNÉL A MELLSŐTENGELYHAJTÁS KIKAPCSOLHATÓ. A HÁTSÓ FUTÓMŰ KIEGYENLÍTŐMŰVÖN ÉS BOLYGÓMŰVEKEN KERESZTÜL KAPJA  A HAJTÁST. A D4K TRAKTORHOZ KÜLÖN MEGRENDELHETŐ A HIDRAULIKUS EMELŐ-BERENDEZÉS, A MELLSŐ KERÉK LÉGFÉKBERENDEZÉSE, A MÁSZÓSEBESSÉG BERENDEZÉS, SZÍJTÁRCSA, VEZETŐFÜLKE, MELLSŐ TLT, PÓTSÚLYOK, VALAMINT HIDRAULIKA VEZETÉK PÓTKOCSI BILLENTÉSÉHEZ.





















































2019. október 30., szerda

Kádár vonata

A pártvezetők által használt vonatok biztonsága elsődleges szempont volt, ezért a szerelvények csak pontos forgatókönyv, külön menetrend szerint közlekedhettek. A vonat indulásának és érkezésének időpontjai államtitkot képeztek, azonban azt is biztosítani kellett, hogy a vonalon, amíg a vonat áthalad, semmilyen más szerelvény ne közlekedjen: sem a vonat felett, sem mellette.

Az érintett vasúti átjárókat már jóval a vonat elhaladása előtt lezárták, ami többször okozott problémát az arra utazóknak. Az is lassította az áthaladást, hogy a „K vonat” előtt haladt mindig egy ún. előfutó kocsi, aminek az volt a szerepe, hogy tesztelje a vasútvonalat, és az esetleges aknától megvédje a kormányvonatot, ill. a benne ülőket. A vonaton utazó pártvezetők védelmét és a szerelvény fokozott biztosítását ebben az időben a kormányőrség és a karhatalom együtt végezte.

Kádár János kezdetben a Horthytól örökölt kormányvonatot, a hajdani Turánt használta, majd a 60-as évek végétől az új kormányvonattal az ún. Ezüst nyíllal utazott. A korábbi szerelvény elavultsága már a második dokumentumként közölt, 1965-ből származó jelentésből is kiderült. Az ebben megfogalmazott kritériumok alapján tervezték meg az új kormányvonatot, amely az eredeti tervtől eltérően végül csak 1969 márciusára készült el.



Az új vonatot a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár készítette el, a gépészeti részeket a Ganz Mávag Mozdony-, Vagon- és Gépgyár szerelte össze. Biztonsági okokból az új vonat padlózata és falai erősebbek, üvege pedig vastagabb volt, mint az átlagos személyszállító vonatoké. A fülkék hangszigeteltek voltak, belsejüket ellátták légkondicionáló készülékkel. A szerelvény telefonhálózattal, világvevő rádióval, rádióantennával és vonathangosítással is rendelkezett.

Indulás után a személyzet – mint egy repülőn – tájékoztatta az utasokat a célállomásról, a vonat által elérhető legnagyobb sebességről, majd megérkezés előtt a várható időjárásról. A vonaton volt konyha, tárgyaló (16 fő részére), fürdőszoba zuhanyzóval, ill. két- és négyfős hálókocsi-rész. Kádár kérésére egy kártyázásra és sakkozásra alkalmas kis szobát is kialakítottak, amelynek két kijárata volt. A kocsik berendezése természetesen a kádári puritanizmus jegyében sokkal visszafogottabb volt, mint például a jugoszláv államfő, Tito vasúti szerelvényei.

Mindez azonban nem volt problémamentes: "Az étkezőkocsi 4 személyes kis asztalokkal van beépítve. A delegáció nem tud egy asztalhoz ülni. Az elmúlt időben ezt már több vezető elvtárs komolyan kifogásolta. Az elmúlt években több esetben vita tárgyát képezte a kormányzati vonatok igénybevételének joga. Pl. a motorvonatokat rendszeresen használták a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium különböző beosztású vezetői. A termeskocsikat a legkülönbözőbb célokra igénybe veszik, a legutóbb egyik külkereskedelmi vállalat igényelte reprezentációs okokra hivatkozva. A felhasználásra vonatkozóan nincs egyértelmű rendelkezés kiadva.

A kormányzati vonatok műszaki karbantartása, javítása nincs megnyugtatóan megoldva, és ez nagymértékben akadályozza a biztonságos közlekedést és a pontos időben történő utazásokat. A vonatszerelvények külső és belső tisztántartása, apróbb műszaki meghibásodása igen sok kívánni valót hagy maga után. Több alkalommal a mi intézkedésünkre, beavatkozásunkra volt szükség, hogy a szerelvény tiszta legyen, a meghibásodások időben ki legyenek javítva. Megítélésünk szerint a fenti hiányosságok a következőkre vezethetőek vissza: a MÁV-on belül nincs egy felelős szerv megjelölve, amely a kormányzati vonatok felett egyértelműen rendelkezne" - olvasható az egyik dokumentumban.




2019. október 29., kedd

Elfelejtett Parancsnok : Kratochvil Károly

 A film a magyar történelem egyik elfeledett, kiváló alakjának, a nagyszerű hadvezérnek: Kratochvil Károlynak, az Erdélyt védő Székely Hadosztály parancsnokának életútját kíséri végig. Bemutatja azt az emberi-hazafiúi példázatot, amit a pedagógus, az első világháborút végigharcoló tiszt és a megtámadott hazát védő katona alakja jelképez - Kratochvil Károlyról vallomásai, írásai, különböző nehéz történelmi helyzetekben tett megnyilatkozásai révén éppúgy teljes, izgalmasan vonzó képet kaphatunk, mint az életművet bemutató, Kratochvil nagyságát taglaló szakemberek jóvoltából.





LEGENDÁS MAGYAR MOTOROK.../ Többi képért katt a posztra !
























WARSZAVA.../ Többi képért katt a posztra !








Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...