2014. december 22., hétfő

KARÁCSONYI ÜDVÖZLETEK A MÚLTBÓL ...

A világ első karácsonyi üdvözlőlapja...

1848-ban Sir Henry Cole, a Victoria and Albert múzeum igazgatójának felkérésére tervezte John Halcott Horsley angol illusztrátor. Az összesen 1000 darab, litográfiai eljárással sokszorosított és utólag kézzel színezett lapnak akkor csak elenyésző részét sikerült eladni - egyrészt, mert még nem volt szokás lapot küldeni, másrészt, mert rettentő drága volt: 1 shillingért adták darabját. Cole-t ráadásul azzal vádolták, hogy reklámozza az italozást, a bort ivó gyerek elterelte a figyelmet a kétoldalt látható jótékony jelenetről. (Mai szemmel furcsának tűnhet, hogy egyetlen karácsonyi jelképet sem látunk a képen, de a korai brit karácsonyi lapok a téli és a vallásos motívumok helyett jellemzően a közelgő tavaszt idéző növényeket, gyerekeket, állatokat és tündéreket ábrázoltak.) A sorozat ezer darabjából egyébként összesen 18 maradt fenn, egy borítékostul. Egyikük a múlt héten, egy a Wiltshire-i Devizesben rendezett aukción kelt el, a várt 12 000 helyett 22 500£-ért, azaz kb. 8 200 000 Ft-ért.



















2014. december 21., vasárnap

KELETNÉMET AUTÓK...

1948 BMW 340

Melkus RS1000

Az NDK egyetlen sportautója futurisztikus külsejével és a klasszikus kétütemű „varnyú” hangjával igazi kuriózumnak számított (és számít a mai napig is). A 353-as Wartburg alapjaira épült jármű nem volt a tökéletesség mintapéldánya, viszont esztétikailag és teljesítmény szempontjából is felvette a versenyt nyugati társaival.

 A Multicar is büszke IFA-gyártmány volt, sőt, az egyetlen keletnémet négykerekű, amely túlélte a rendszerváltást és az utána következő éveket. 

 101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között

A második világháború utáni keletnémet autógyártás története a legkisebb mértékben sem tűnik rejtélyesnek; a DKW gyökerekből táplálkozó Wartburg és Trabant autók csak a közelmúltban koptak ki - sajnos - az útjainkról. Persze a sztori azért nem ilyen egyszerű; mind Zwickauban, mind Eisenachban mepróbálkoztak a világégés előtti márkák életben tartásával, míg a kommunista vezetés - és a nyersanyag, illetve alkatrészhiány - véget nem vetett a törekvéseknek. Nehéz elképzelni, de a Trabant gyárban eleinte a Horch-alapú Sachsenring luxusautók készültek, Eisenachban pedig néhány évig BMW-k gördültek le a gyártósorról.

 

 IFA Garant busz

 Robur mikrobusz

 A Barkas egy keletnémet kisbusz- illetve kisebb szállítójárműgyártó vállalat volt a mai Chemnitzben (akkor Karl-Marx-Stadt). A vállalat az 1961-ben államosított Framo teherautógyár utódaként alakult Karl-Marx-Stadtban. A gyártás 1961-től 1991-ig tartott, a rendszerváltás után, számos kelet-európai autógyárhoz hasonlóan, nem tudta felvenni a versenyt a nyugati cégekkel, és felvásárló híján csődbe ment.

 

 

 

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...