1938 - Szent István emlékév / Többi képért katt a posztra !
Budapest - Kossuth Lajos tér, Szent István emlékév megnyitó ünnepsége a Parlament előtt.
1938. június első napjaiban tartották
Budapesten azt a megbeszélést, amelyen az érintett városok és megyék
vezetői megismerhették az Aranyvonat részletes útvonalát, mely 1938.
május 31-től szeptember 25-ig tartott, 1941 és 1942-ben csak néhány
állomást érintett a Szent Jobb: Esztergom, Székesfehérvár, Kaposvár,
Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Baja, Pécs, Szekszárd, Vác, Győr, Komárom,
Szombathely, Sopron, Kalocsa, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, Szeged,
Hódmezővásárhely, Kecskemét, Szentes, Békéscsaba, Debrecen, Gyula,
Szolnok, Eger, Miskolc, Nyíregyháza, Gyöngyös, Érsekújvár,
Győrszentmárton, Balassagyarmat, Ipolyság, Losonc, Dunaszombat, Rozsnyó,
Salgótarján, Beregszász, Munkács, Sátoraljaújhely, Ungvár, Nagyvárad.
Andrássy út az Operaház elől nézve, szemben a Dreschler palota és a
Hajós utca. Szent István évi ünnepi felvonulás a Szent Jobbal.
1938. május 31-én indult első útjára és 1942-ben fejezte be országlását a Szent Jobb.
Az Aranyvonat által érintett állomásokat
feldíszítették, a vármegyék határán hivatalos fogadóbizottság várta a
vonat érkezését és így kísérték be az ünnepi díszbe öltöztetett
állomásokra, ahol a lakosság körmenetben vonult ki az állomásra. A
püspöki székvárosokban egy éjszakát, a városokban pár órát, közbenső
állomásokon pár percet tartózkodott a Szent Jobb.
Megállás után kinyitották az üvegfalat,
leeresztették a lépcsőt és ereklyetartóval együtt 4 vagy 8 pap vállon
hordozható baldachinra emelte az ereklyét. Az őrség felsorakozott és a
parancsnok a Szent Jobb előtt indult el, őt követte a Szent Jobbot
hordozó papok csoportja, mögöttük a Szent Jobb őre, két oldalról pedig a
Koronaőrök zárták az alakzatot. Őket követhették a főméltóságok és az
ünneplő tömeg.
Az ünnepi fogadóbizottság (főispán,
alispán, polgármester, megyéspüspök, papság) a felsorakozott díszszázad,
a katonai zenekar és az ünneplő lakosság már előre várta Szent István
jobbját.
A hivatalos fogadóbeszédet a város
vezetése végezte, a papság főpapi szent mise keretében üdvözölte az
ereklyét a város főterén. Ezután következett a közszemle. Pécsett,
Győrben, Szegeden, Nyíregyházán és Egerben a Szent Jobb a
székesegyházban töltötte az éjszakát.
Ahol nem állt meg az Aranyvonat, ott megfelelő sebességre lassított, a lakosság pedig térden állva köszöntötte a Szent Jobbot.
A Szent Jobb 1938-as országlását követő
időket beárnyékolta a közelgő háború szele, és az 1941-42-ben megtett
útja után a Szent Jobb kocsi sorsáról nincs adatunk.
Mindösszesen négy hónap állt a Szent
Jobbot szállító Szent Jobb kocsi átalakítására. Urbányi Vilmos és Marton
Lajos tervei alapján készült a kocsi, mely 4 hónap megfeszített
munkájával készült el az igényeknek megfelelően. A festést Márton Lajos
és segítője Szlamka István végezte el. Az előállítási költség 19 000
pengőre rúgott, ebből a MÁV 10 000 pengőt átvállalt, a vontatási
költségek 7070 pengőt tettek ki, a maradékot a kettős szentév
rendezőbizottsága fedezte.
Budai Vár - Szentháromság tér. Szent István évi ünnepi felvonulás a Szent Jobbal.
Andrássy út, Magyar Állami Operaház. Szent István évi ünnep ideiglenes oltára a főbejáratnál.
Szentháromság tér. Szent István évi ünnepi felvonulás a Szent Jobbal.
Szent György tér, József főhercegi palota kapuja. Szent István-napi ünnepség.
Szentháromság tér. A Magyar Királyi Testőrség tagjai a Szent István-napi ünnepségen.
Királyi Palota Hunyadi udvara, Mátyás király kút. Őrségváltás a főőrségi épület előtt a Szent István-napi ünnepségen.
Szentháromság tér, balról a Pénzügyminisztérium, jobbról a
Mátyás-templom. A Magyar Királyi Testőrség tagjai a Szent István-napi
ünnepségen.
Bécsi kapu tér, Szent Jobb körmenet a Szent István-napi ünnepségen, háttérben az evangélikus templom.
Újdombóvár (ekkor önálló), a Szent Jobbot szállító különvonat az állomáson.
A Szent Jobbot vivő aranyvonat szerelvényját
Urbányi Vilmos és Márton Lajos tervei szerint építették át egy
szalonkocsiból. A külső rajzot megküldték Esztergomba Serédinek is
jóváhagyás végett. Az eredeti elképzelések szerint a szerelvényt egy
vadonatúj gőzmozdony vontatta. A mozdony után három kocsi következett:
elöl és hátul egy-egy luxus személykocsi, amelyekben a koronaőrség
pihenőben levő állománya, illetve a kíséret egyházi és világi tagjai
tartózkodtak. (A kocsik száma esetenként bővült, mert a kíséret száma is
nőtt.) Középütt kapott helyet a speciálisan kiképzett vagon, az
aranykocsi, amelynek kétoldalt nagy felületen üvegfalai voltak, hogy az
ereklyét ott is jól láthassák, ahol azt nem emelték le a vonatról, hanem
csak áthaladt a szerelvény.
A szerelvény külső falán, mindkét oldalán
az 1038–1938 évszámok hirdették a szent király jubileumát. A díszítés
ornamentikája a magyaros és az egyházias motívumokat egyesítette és
variálta. A kocsi tetején bíborszínű s zöld-arany keretből emelkedett ki
az aranyozott Szent Korona nagyméretű másolata, amelynek két oldalán
két-két címertartó angyal térdelt. A kocsi egyik oldalát magyaros
motívumú arany és ezüst keretben Szent Gellért, Szent Imre, Szent István
és Boldog Gizella egész alakos képe díszítette, magyar és Árpád-házi
angyalos címerek között. A szerelvény másik oldalán Boldog Margit, Szent
Mór, Szent László és Szent Erzsébet életnagyságú alakjai sorakoztak
hasonlóan dús aranyozású keretben.
Az aranykocsi belső mennyezete fehér
díszselyem borítású volt, alatta bíborral bevont emelvényen nyugodott a
Szent Jobb drágamívű kettős ezüst ereklyetartója, mögötte pedig
trónszerű szék állt, a Szent Jobb őre számára. A kocsi eltolható
üvegajtajának megfelelő nagyságú, összecsukható lépcsőt is készítettek,
amelyet, szintén piros bársonnyal vontak be. A szerelvényt elborító
arany, zöld és bíbor színű díszítések nagyszerűen érvényesültek a
hófehér selyem alapszínben. Az ereklyét szállító vagon valóban a magyar
tervező- és díszítőművészet s a magyar ipar remeke volt.
A kocsi belső terét három részre
osztották. A szolgálaton kívül levő Koronaőröké volt az egyik
elkülönített rész, míg a másik az egyházi személyeket szolgáló részként
működött. Középen állt az ún. díszterem, melynek közepén egy
rezgéscsillapító állvány helyezkedett el, amin az ereklyetartó
nyugodott. Az állványról azt kell tudni, hogy egy millimétert sem
mozdult el a Szent Jobb kocsi mozgása közben. A dunakeszi üzem dolgozói
által elkészített szerkezet vizsgája Dunakeszi és Szob között megtett
útvonal volt, a tárolóra egy félig elszívott szivart helyeztek
próbaként, a szivarból egy kis hamu sem esett le, így nyugodt szívvel
indulhattak az országlásra.
A tároló szerkezetet pedig címeres
brokátterítővel fedték le, melyet reflektorok világítottak meg. Az
eltolható oldalfalak lezárására három részes üveg tolóajtó szolgált,
melyek keretét bearanyozták.
Újdombóvár (ekkor önálló), a Szent Jobbot szállító különvonat az állomáson.
1938 – A Szent Jobb fogadása
Hősök tere
merci pour ces vidéos qui permettent de connaître l'histoire du pays
VálaszTörlésenrichissant