2017. szeptember 14., csütörtök

GAZ-66 / Folytatás a posztban

A gyári fogyasztás 24 liter, legalábbis országúton, és lassú tempónál, írja a GAZ-66 prospektusa. Tény, hogy nem volt a takarékosság jelképe, de kit érdekelt, amikor a seregben ott voltak még a szintén benzines ZIL 131-esek és a dagonyázásnál százon százat felhörpintő Uralok, a tankolás pedig úgysem saját zsebre ment. Magánkézben azonban minden átértékelődik, úgyhogy sokukat dízelesítették (akár MTZ vagy Zetor motorral), mielőtt erdőre küldték fát szállítani, zöld kiközelítő-rendszámmal.

Ismerős a seregből? Sok sorkatona zötykölődött a 66-os platóján, és selejtezésük után hamar gazdára találtak. Sajnos az M-zároltakat is sokan elhasználták, vagy szabadban tárolták.

Szerencsére néhány eredeti V8-as is megmaradt, az egyiket például 900 ezerért hirdetik használtan, és a platósok vagy lyukfúrók mellett dobozos (rádiós vagy térképész), felújított, netán M-zárolt állapotban megőrzött példányokat is ki lehet fogni, persze drágábban.

A rádiós vagy híradós felépítményű GAZ-ok nagyon adják magukat lakóautó átépítésre. Két benzintank van, az egyiket sokan gáztartállyal helyettesítik - LPG-vel vállalhatóbb a fogyasztás.

Ennek az ergonómia látta kárát, az üléshelyzet nem az igazi, a váltókar pedig a kabin hátfalától mered előre. Az 51-essel ellentétben viszont a GAZ-66 nem mozgó konditerem, kapott kormányszervót, és a hidropneumatikus fékek is rendesen lassítják, kompakt méreteivel pedig könnyű manőverezni. Nem érdemtelenül kapta meg 1966-ban a Kiváló minőség állami jelzést Moszkvában, de a feladat azonban kifogott rajta: amikor TÜ2 néven még tűzoltóautóvá alakították, és országúton járt felmálházva.

Baleset a Guszev (mai régi-új nevén Sas) utcában, a Nysa mentő mellett egy GAZ-66 tűzoltóautóval.

A kapcsolható összkerékhajtású GAZ természetes élőhelye ugyanis a terep, minden porcikáját arra tervezték. Látszólag primitív felépítése rengeteg érdekességet rejt, merev hídjaiba elöl-hátul önzáró differenciálművek kerültek, vaskos első lökhárítója mögé pedig erős csörlőt építettek be az oroszok. Mindez a rusztikus külsővel együtt sok rajongót ad a 66-osnak, sőt Nyugaton is értékelik hidegháborús hangulatát - kompakt méretben.

Nyoma sincs a Tatra 805 kifinomult felépítésének, de GAZ rettentő masszív szerkezet. Látszik a váltókar lehetetlen helyzete, a fülkét előre lehetett billenteni szereléshez.


8 megjegyzés:

  1. A legjobb terepjáró munkásszállító csővezetékípétésnél.

    VálaszTörlés
  2. https://www.youtube.com/watch?v=m1r8ZFawBP0 na ezért szerették anno a seregben nincs akadály ha mégis akkor ott volt a csörlő . jó kis gép volt

    VálaszTörlés
  3. Nyíregyházán vettük át őket. Vasúti pőrekocsira raktuk, aztán irány Tapolca. Osztályozó vezetésen olyan normákat értünk el velük terepen, hogy új normaidőt kellett hozzájuk kiszámolni. Jobb időt futottak a GAZ 69-nél és az UAZ-oknál is. Nem zavart, hogy a váltókar hátul volt. ….Sőt egy idő után kifejezetten kézre állt, alkalmas volt terepen nagy sebességhez. Balkézzel kormányoztam, egyben kapaszkodtam is bele amikor lehetett, jobbal meg váltottam és szintén kapaszkodtam a váltókarba. Baromira lehetett vele döngetni. Ekkor még a V nyolcas benzines Csajka motor volt benne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az átvétel, mikor történt? Mert 82'-83'közül én is vittem pár darabot vasuton a 2167 alakulatnak.Balassa Endre

      Törlés
  4. Szerintem az ország első és egyetlen Katasztrófavédelmi felépítménye is erre a tipusra lett kialakítva. Az első Holmatró fészkelt rajta.

    VálaszTörlés
  5. Erdei úton simán bekapta a 65 litert, viszont a függőleges falon is felment. De alkatrész hozzá nem nagyon volt. "Baráti" alapon az uránbányától tudtunk hozzájutni.

    VálaszTörlés
  6. Cigány a sorozáson.....mi akar lenni a seregben???...cigány: hát soför!...ültmár Gazban?...cigány: ...hogyne, szartam is! ����������������

    VálaszTörlés
  7. Cigány a sorozáson.....mi akar lenni a seregben???...cigány: hát soför!...ültmár Gazban?...cigány: ...hogyne, szartam is! 😂😂😂😂😂😂😂😂

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...