2019. november 13., szerda

Tudod, a nagyi miért takarította régen a járdát minden reggel?



Hogy ne érje szó a ház elejét, ne adjanak okot a pletykálódásra.

Nagyanyáink idejében nem igazán volt ideje az asszonyoknak szomszédolni, ha találkoztak, beszélgettek, akkor az dologidő után az utcán volt. A házba bejáratos inkább csak a közeli rokonok voltak, jó ismerősök. 
Épp ezért, ha valakit, valakiket kritizálni akartak, akkor azt legegyszerűbben a ház külső kinézete alapján tehették, mennyire van karban- és rendben tartva.
Hisz ha kívül koszos, elhanyagolt volt a ház, sepretlen a járda, akkor abból következtetni lehetett a lakók jellemére. Aki valamit is adott a rendre, tisztaságra, és hogy a környezetnek jó véleménye legyen róla, az rendet tartott maga körül.
Faluhelyen, és ekkoriban még a városokban is a köznép ,hosszú,  jellegzetes épületben laktak, ahol az  utcára két ablak nyílt - általában a tiszta szobáé. A külső szemlélő, aki elment a ház előtt, vagy a szomszédok igazából csak ezt látták, ez alapján mondtak véleményt a bent élőkről.
Ezért, meg persze saját akaratukból, tisztaságszeretetükből tavasszal jött a nagytakarítás, és a ház rendbetétele. Ez a ház belsejénél annyiból állt, hogy kikormolták a kéményt, kemencét, kályhát, ledöngölték a padlót, a falakat kijavítgatták, átmeszelték, megcsinálták a nagymosást, lemeszelték a falakat, kemencét és sok helyütt a ledöngölt padlót is. A kemencét mindannyiszor meszelték, ahányszor koszolódott. Aztán kívül elvégezték a házon a javítani valót - nem malterrel, hanem tapasztottak. Aztán jött a ház meszelése. Ezt a munkát egy rendes, gondos háziasszony - merthogy az ő dolguk volt - minden tavasszal és ősszel elvégezte, hogy az ünnepekre a vendégeket tisztaság fogadhassa. Ha nagyobb esemény történt év közben például férjhez ment a leány, akkor illett az esküvő előtt is rendbe rakni a házat.


Ha szükséges volt elvégezték a kerítés javítását, ami ekkoriban általában fából volt, tehát állandóan gondját kellett viselni. Ha kellett, akkor azt is festették, vagy meszelték.


És ami nagyon fontos volt még - hogy ne érje szó a ház elejét - illett minden nap a reggelt azzal kezdeni, hogy a ház előtt minimum a járdát felseperték, rendbe tették, sokszor még az utca földjét, homokját is felgereblyézték, és ha volt vízelvezető árok, akkor azt is takarították időnként.
Mert aki ezt nem tette meg, de arra volt ideje, hogy kiült a ház elé trécselni, arra biztos, hogy ferde szemmel nézett a falu apraja-nagyja, meg volt róluk a vélemény...Hisz ha belegondolunk - reggel a ház körüli rész, a porta rendbetétele, az állatok ellátása, a gyerekek gondviselése, főzés, esetleges mosás, háztartási munkák elvégzése, elvitte egész napjukat. Ha nem, akkor nagy eséllyel valami munka elmaradt.

Az a nézet járta, hogy olyan nincs, hogy belül ne legyen munka az asszony számára, akkor pedig sokáig nem ér rá kint üldögélni, pletykálni...



Tudod, mi a madárlátta? - Emlékszel még az ízére?





50-60 évvel ezelőtt is "élt még a madárlátta intézménye".

Manapság sok helyütt szokás, hogyha hazaér a családfő, az apa, akkor visz valamit az őt váró gyerkőcöknek. Szinte mindegy mit, csak valami ennivalóféle legyen, Legtöbbször ez cukorka, csokoládé, vagy valami gyümölcs.
Régen, ilyen úri huncutságokra nem volt pénz. Gyerekkoromban, még ha kaptam is egy nagy tábla csokit, akkor azt annyi napig osztottuk be, ahány csíkból állt. És azt is csak szigorúan evés után. 
Viszont ott volt a madárlátta, amit minden nap úgy vártam, mintha aznap nem ettem volna semmit.
Így utólag belegondolva, nagy eséllyel már eleve úgy csomagolták az aznapi élelmet, hogy este legyen mit hazahozni nekem. Vagy ha épp nem volt annyi, hogy "hivatalosan" is jusson a gyereknek, akkor napközben úgy intézték, hogy legalább néhány falat legyen a táskában hazafele menet...
Reggel az apa - elment a mezőre, vagy akár a gyárba, irodába - mindegy hova, csak messze, és a reggelijét, tízóraiát otthonról vitte. 
Aztán mikor hazajött, akkor elkezdődött a színjáték. 
A gyerek sokszor csak várt-várt, hogy majdcsak történik valami, előveszi majd papa a táskájából azt, amit hozott. Ha magától ez nem történt meg , - általában nem - akkor rövidesen megszólalt ám, nehogy kimaradjon valami jóból:
- Nem hoztál valamit?
Na, erre jött a már milliószor hallott, de nagyon várt válasz:
- Látod-látod, majd elfelejtettem! Hát hoztam egy kis madárláttát Neked... Kéred?


- Mi az?
- Finom zsíros kenyér... /És ennek variációi/
Emlékszem, hogy annak idején a zöldpaprikát nem szerettem egyáltalán. De a madárlátta az más volt, akkor megettem, sőt... nagyon is ízlett.
Más volt annak az ételnek az íze - mert kaptam. Apától. Nekem hozta...És képzeletemben tényleg látta a madár...


2019. november 10., vasárnap

IDŐUTAZÁS – ezt ették régen a nagymamáink és a nagypapáink

IDŐUTAZÁS – ezt ették régen a nagymamáink és a nagypapáink

Nem divatok, nem kalóriatáblázatok szerint készítették ételeiket az asszonyok.
Nem divatok, nem kalóriatáblázatok szerint készítették ételeiket az asszonyok, hanem a lehetőségeket szem előtt tartva, a morzsát is megbecsülve, anyáik szokásait követve állították elő nem kis gondossággal mindennapi eledelüket.
A magyar konyha az elmúlt századok során folyamatosan teremtette meg a maga külön gasztronómiai világát. Az ősöktől örökölt ételek mellett számos hatás érte konyhánkat.
A falusi rétegek között nagy táplálkozási különbségek voltak. A szegények elsősorban növényi ételeket ettek, így pl. kásaféléket, kukoricát, kölest, hajdinát, burgonyából készült ételeket, gyúrt és kifőtt tésztákat.. A különböző vallások előírásai is befolyásolták mikor mit ettek. akiknek a táplálkozásában nagy szerepe volt a különféle kásából, lisztből készült ételeknek.
Egyik kedvelt ételük a sült pép, más néven görhe vagy málé. Kukoricalisztből készül tejjel leforrázva, majd kizsírozott tepsibe öntve, sütőben megsütve. A sütés után szeletelve tálalják.
Ma is szívesen fogyasztják a burgonyából készült ételeket. Legismertebb a tört pép vagy krumpliganca: főtt összetört burgonya liszttel, tejjel elkeverve fölforrósítva. Tepertős, túros változata is ismert.
Szokásaik, táplálkozásuk nagy mértékben függött attól, hogy a család mit dolgozott. Mást ettek a földművesek, a favágók, a pásztorok és természetesen az évszakok, az állatvágások ideje, az ünnepek, a nagy nyári munkák is hatottak az étkezésükre.
Hétköznapokon egyszerű, takarékos ételeket készítettek. Reggelire gyakran ettek olcsó, laktató levest /pl. káposztalevest, rántott levest, savanyú levest, lurkó levest/ vagy különböző módon elkészített krumplit /pl. paprikás, főtt, héjában sültet/. Főleg a szegényebbek kukoricából főzött kását, pépet, gánicát, gombócot fogyasztottak. Délben kétféle étel került az asztalra, valamilyen leves mindig megtalálható volt. Mellé valamilyen tésztaételt ettek, pl. kifőtt tésztát, kelt rétest, pogácsát, búzagánicát stb.
Vacsorára a délről maradt ételeket ették vagy levest főztek. A vacsorát nyáron aludttejjel fejezték be, télen főtt, aszalt gyümölcsöt ettek. Az aszalt gyümölcsök felhasználása széleskörű volt, nemcsak főzve, önállóan, de levesként, és tésztaételekbe töltelékként is fogyasztották.
A magyar konyha, minden híresztelés ellenére, egészséges. Legalábbis az a változata, ahogy eleink főztek még 50 évvel ezelőtt is. A szegény paraszti konyha megfelel a modern táplálkozástudománynak is!
Élelmiszert üzletben nem vásároltak a régi időben, táplálékukat maguk termelték. A kert, az ól, a mező adta egész évi táplálékukat.
„Manapság egyre ritkábban találkozni olyan fogásokkal, amelyek valóban az évezredes, évszázados hagyományos ízeket mutatják meg. Minden ősi fűszerünk egyben gyógynövény is, ízük harmóniája egyidejűleg szolgál testi, érzelmi, gondolati egyensúlyunk megtalálásához. A főzés a nő, a családanya jelképe. A nő felelős a családi tűzhely melegéért, s ha nem vigyáz rá, a tűzhely kihűl, a család szétesik. A család tagjai akkor tartózkodnak szívesen otthon, ha melegséget, szeretetet, jó főtt ételt (régi mondás, hogy a férfi szívéhez a gyomrán keresztül vezet az út), jó illatokat találnak a lakásban. Nem mindegy, hogy a családanya örömet talál-e a főzésben, sütésben, nem véletlen, hogy a magyar nyelv azt mondja, milyen finom ez az étel, érződik, hogy szívvel készült.
Tócsni
A tetszőleges mennyiségű burgonyát nagyobb lyukú reszelőn lereszeljük. Szintén ízlés szerinti mennyiségben adunk hozzá pár gerezd fokhagymát, sót és borsot. Végül kevesebb mennyiségű lisztet adunk hozzá, mint amennyi a burgonya, kevés vízzel felöntjük, hogy folyós legyen a tésztája. Forró olajban kisütjük mindkét oldalát. Ha kész tegyük szalvétára vagy valamilyen papír konyhai törlőre, hogy az olajat felszívja a tócsniról. A tetejét megkenhetjük tálaláskor tejföllel is, de magában is nagyon finom.
Lepény
A kása és a kenyér között foglal helyet. Régebben kölesből, hajdinából, újabban lisztből és legújabban kukoricából készítik: ez utóbbi neve, ha lágyan sült, akkor prósza (görhe vagy görhöny). A lepénynek való kukoricalisztet faluhelyen leforrázzák, egyik éjszakán át leborítva tartják, hogy erjedjen, majd reggel megzsírozott vas tepsibe teszik, tejjel föleresztik, és tüzes kemencében megsütik.
A rétesek, bélesek finomabb lisztből készült, néha hártya vékonyságúra nyújtott, ügyesen összehajtott kelt tészták: töltelékük tök, répa, alma, krumpli, kása, korpa, dara, káposzta, káposztatorzsa, mogyoró, szilva, túró, dió, mák, lekvár meggy stb. A kalácsok tejjel készült, dagasztott, kelt, üres vagy töltött tészták: van diós, mákos, ízes stb. kalács.
A perec lehet kenyér-vagy kalács-tésztából. A sós vízben kifőzött, megszikkasztott és tepsiben kisütött ormánsági perec sokáig eltartható.
A fánkok zsírban sült, keletlen vagy kelt tészták. Sokféle fajtájuk ismeretes: csörme, csőrőge, herőce, pampuska, pánkó, sulyom, tyúkláb stb.
A hajdani hagyományos falusi ételek receptjeit nem írták le, minden gazdasszony a fejében hordozta. Ha esetleg elfelejtett valamit, megkérdezte a nála tapasztaltabbtól. Nem bíbelődtek sokféle fogással, a repertoár elég egyszerű volt. Szinte mindig ugyanazokat az ételféléket cserélték-váltották hétről hétre. De bármit főztek, az ízletes, kívánatos volt.


2019. november 3., vasárnap

MAGYAR TRAKTORGYÁRTÁS.../ Többi képért katt a posztra !

A HOFHERR G-35 ("KÖRMÖS") TRAKTOR  AZ R-35-ÖS TÍPUS TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATA, MELY IZZÓFEJES ÉS ELSŐSORBAN ACÉLKEREKEKKEL KÉSZÜLT SZÁNTÁS ÉS TALAJMŰVELÉS CÉLJÁRA. A TRAKTOR HÁTSÓ KEREKEIN ÚGYNEVEZETT KÖRMÖK VANNAK, AMELYEK A JOBB KAPASZKODÁST SEGÍTIK ELŐ. A MELLSŐ KEREKEK SIMA FELÜLETŰEK. A MELLSŐ TENGELY KORMÁNYZOTT, MEREV ÉPÍTÉSŰ. A TÍPUSON BELÜL KIALAKÍTOTTÁK A KÖZÚTI VONTATÓ VÁLTOZATOT IS, AMELYET GUMIABRONCSOKKAL LÁTTAK EL ÉS FELSZERELTÉK A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSHEZ SZÜKSÉGES KIEGÉSZÍTŐ BERENDEZÉSEKKEL. A TRAKTORHOZ CSAK VONTATOTT MUNKAESZKÖZÖK CSATLAKOZTATHATÓAK, MIVEL FÜGGESZTŐBERENDEZÉSSEL NEM RENDELKEZETT. AZ ACÉLKEREKES VÁLTOZATNÁL KÖZLEKEDÉSKOR A HÁTSÓ KERÉKRE FÉMABRONCSOT HELYEZTEK EL.  A TRAKTOR JOBB OLDALÁN SZÍJTÁRCSA TALÁLHATÓ, AMELY ALKALMAS CSÉPLŐGÉPEK ÉS EGYÉB HELYBEN ÜZEMELŐ MEZŐGAZDASÁGI MUNKAGÉPEK MEGHAJTÁSÁRA.  

A NAGY MÚLTÚ HOFHER-SCHRANTZ-CLAYTON-SHUTTLEWORTH GÉPGYÁRI MŰVEK RT. KISPESTI GYÁRÁT 1948-BAN ÁLLAMOSÍTOTTÁK ÉS 1950-RE ÉPÜLT ÚJJÁ,MAJD VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR NÉVEN INDULT ÚJRA A TERMELÉS. A FELSZABADULÁS UTÁN AZ ÚJJÁÉPÍTÉSHEZ ELSŐSORBAN IGÉNYTELEN, ÜZEMBIZTOS SZÁLLÍTÓGÉPEKRE VOLT SZÜKSÉGE AZ ORSZÁGNAK A ROMOK ELTAKARÍTÁSÁHOZ, AZ UTAK, AZ ÉPÜLETEK HELYREÁLLÍTÁSÁHOZ. EZÉRT A MEZŐGÉPGYÁRTÁSÁRÓL HÍRES HAJDANI HOFFHERR GYÁR UTÓDÁBAN HAMAROSAN RÁTALÁLTAK A DÖMPEREK KÉSZÍTÉSÉRE. A KÜLFÖLDI TÍPUSOKAT ELSŐSORBAN IGÉNYTELENSÉGÉVEL FELÜLMÚLÓ HAZAI DÖMPEREKBE 4 HENGERES DT 413-AS TÍPUSÚ CSEPEL MOTORT ÉPÍTETTEK BE. A BOLYGÓMŰVES LEHAJTÁS, A FÜGGETLEN KERÉKFELFÜGGESZTÉS KORÁT MEGHAZUDTOLÓ, MODERN MEGOLDÁS VOLT. A DÖMPER MÉRFÖLDKÖVET JELENTETT A DUTRA TÖRTÉNETÉBEN, MERT NEMCSAK A KÉZI ERŐT SZABADÍTOTTA FEL AZ ÉPÍTKEZÉSEN, HANEM ALAPJÁUL SZOLGÁLT A KONSTRUKCIÓS FEJLESZTÉSNEK. NEM VÉLETLEN TEHÁT, HOGY A MÁRKANÉV, A DUTRA ELSŐ SZÓTAGJÁT A "DUMPER-TŐL" KÖLCSÖNÖZTE, A MÁSODIK TAG A "TRAKTOR-TÓL" SZÁRMAZIK. A TOVÁBBFEJLESZTÉSSEL A 3,5 KÖBMÉTERES ALAPTÍPUST, A LAPÁTOLÁST FELVÁLTÓ ÖNRAKÓ, MAJD AZ UNIVERZÁLIS DÖMPERVÁZRA ÉPÍTETT FORGÓRAKODÓGÉP VÁLTOZAT KÖVETTE. AZ ÖTVEN LÓERŐS DÖMPER ALAPGÉP TÍPUSNEVE DR 50/D, AMELYNEK TOVÁBBFEJLESZTETT, FÜLKÉS HÉT TONNÁS TEHERBÍRÁSÚ VÁLTOZATA IS KÉSZÜLT. A KÉSŐBBI KÜLSZÍNI FEJTÉSEKRE, NAGY ÉPÍTKEZÉSEKRE TERVEZETT TÍPUS A G-116 MÁR 6 HENGERES CSEPEL MOTORRAL KÉSZÜLT, EZ A CSÚCSMODELL MÁR 10 TONNA TEHERBÍRÁSÚ VOLT.
       VEGYES MEZŐGAZDASÁGI GÉPEK GYÁRTÁSA HELYETT CSAK A HOFFHERR IZZÓFEJES TRAKTOROK GYÁRTÁSA FOLYTATÓDOTT AZ ÚJJÁ ALAKULT GYÁRBAN. A PROFILKIALAKÍTÁS UTÁN A HSCS R-35 TRAKTOR TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATÁT, A G-35-ÖS TÍPUS GYÁRTÁSÁT KEZDTÉK MEG, AMELY ACÉL ÉS GUMIKEREKES VÁLTOZATBAN KÉSZÜLT. NÉHÁNY ÉV MÚLVA EZEN TRAKTOR TOVÁBBFEJLESZTETT VÁLTOZATAKÉNT JELENT MEG A GS-35-ÖS TÍPUS. 1955-56-BAN JELENT MEG ÚJABB VÁLTOZAT, A GS-35-L TÍPUSÚ, AMELYET KIFEJEZETTEN NEHÉZ TALAJMŰVELÉSI MUNKÁK ELVÉGZÉSE FEJLESZTETTEK KI. EBBEN AZ IDŐSZAKBAN A MÁVAG GYÁRTOTTA MÉG 20-25 LE TELJESÍTMÉNYŰ IZZÓFEJES, FÉL DÍZEL TRAKTORÁT MÁVAG T 20-25 JELZÉSSEL. A GS-35 TRAKTORCSALÁD GYÁRTÁSA MELLETT A FEJLESZTÉSRE IS NAGY GONDOT FORDÍTOTTAK, ÍGY SZÜLETETT MEG A CSEPEL AUTÓGYÁR D-413 DÍZELMOTORJÁVAL HAJTOTT DR-50 JELŰ TRAKTOR. A KISEBB VONÓERŐIGÉNYŰ MUNKÁKHOZ KÉSZÜLT EL AZ M-18 ÉS M-25 TÍPUS. AZ 1950-ES ÉVEK ELEJÉN KIFEJLESZTETT TÍPUSOK SOROZATGYÁRTÁSRA NEM KERÜLTEK, LEGFELJEBB NÉHÁNY DARAB KÉSZÜLT EL BELŐLÜK. EGYES TÍPUSOK KIFEJLESZTÉSE TITOK VOLT, LEGFELJEBB A GÉPKÍSÉRLETI INTÉZETBEN PRÓBÁLGATTÁK ŐKET, EZUTÁN A GYÁR UDVARÁN HASZNÁLTÁK ŐKET, DE IDŐVEL A LEGTÖBBJÜK AZ OLVASZTÓBA KERÜLT. AZ 1954-BEN ÚJBÓL MEGKEZDETT GS-35 TRAKTORTÍPUS GYÁRTÁSÁT 1956-BAN ÚJRA BESZÜNTETTÉK. AZ ÚJABB, KORSZERŰBB TRAKTOROK GYÁRTÁSA AKADÁLYOKBA ÜTKÖZÖTT, ÍGY A SZOVJET, CSEHSZLOVÁK ÉS ROMÁN TRAKTOROK IMPORTJA KEZDŐDÖTT MEG. AZ ITTHONI TRAKTORGYÁR EGY IDEIG A GS-35 TRAKTOROK GYÁRTÁSA MELLETT TÖBB EZER LÁNCTALPAS TRAKTORT GYÁRTOTT OROSZ MINTÁRA, - MAGYAR GYÁRTMÁNYÚ 4 HENGERES MOTORRAL - DT-413 NÉVEN, MAJD KÉSŐBB ÚJ LÁNCTALPAS TÍPUST FEJLESZTETTEK KI, ÉS MEGJELENT DL-70 JELZÉSSEL AZ ÚJ, TELJESEN MAGYAR FEJLESZTÉSŰ LÁNCTALPAS TRAKTOR.
       MAGYARORSZÁGON 1957-BEN KÖVETKEZETT BE FORDULAT A TRAKTORGYÁRTÁSBAN, MIVEL NAGY IGÉNY VOLT A 25 LE TELJESÍTMÉNYŰ DÍZEL TRAKTOROK IRÁNT. ÍGY GYORS FEJLESZTÉSI MUNKÁVAL MEGSZÜLETETT AZ U-28 TRAKTORCSALÁD, AMELYNEK ERŐFORRÁSA CSEPEL DT-213-AS MOTOR VOLT, SEBESSÉGVÁLTÓJA 2X3 FOKOZATÚ, SZORZÓ RENDSZERŰ, MÁSZÓ SEBESSÉGFOKOZATTAL. AZ U-28 TRAKTORCSALÁD UA, UB, UC, UD JELZÉSEKKEL KERÜLT FORGALOMBA, A MOTORJUK AZONOS VOLT, A TÍPUSJELÖLÉSEK A NAGYOBB HASMAGASSÁGRA, ÁLLÍTHATÓ NYOMTÁVRA, , A RUGÓZOTT MELLSŐ HÍDRA, ÜLTETVÉNYMŰVELŐ MEGOLDÁSRA VONATKOZTAK. A NAGY VONÓEREJŰ LÁNCTALPAS TRAKTOROK A HOMOKOS TALAJOKON TÖRTÉNT ERŐS KOPÁSOK MIATT SORRA KUDARCOT VALLOTTAK. EZÉRT KORSZERŰ, ORRNEHÉZ KIVITELŰ, GUMIKEREKES, NÉGYKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTORCSALÁD KIALAKÍTÁSÁT KEZDTÉK MEG, MELYNEK AZ ELSŐ TAGJA, 1958-BAN AZ UE-28 TÍPUSJELZÉST KAPTA, MINT AZ U-28 TRAKTORCSALÁD ÖTÖDIK VÁLTOZATA. EZ AZ ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ ERŐGÉP A DUTRA U-28 TÍPUSCSALÁD LEGNÉPSZERŰBB TAGJA LETT. KÉSZÍTETTEK NÉMET GYÁRTMÁNYÚ, EICHER KÉTHENGERES LÉGHŰTÉSES MOTORRAL UEL-28 TÍPUST IS DE EZ NEM KERÜLT SOROZATGYÁRTÁSRA. RÁ EGY ÉVRE A MÁR FENTEBB EMLÍTETT DL-70 TÍPUSÚ LÁNCTALPAS TRAKTOR GUMIKEREKES ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ VÁLTOZATÁT IS ELKÉSZÍTETTÉK, MELY A D-4K-70 TÍPUSJELZÉST KAPTA. A SOROZATGYÁRTOTT MODELL MÁR 1961 ÉVELEJÉN D-4K TÍPUSJELZÉSSEL JELENT MEG, AMELY EGY TELJESEN ÚJ, FORMATERVŰ, VEZETŐFÜLKÉVEL ELLÁTOTT, - A D-4K-70-HEZ KÉPEST SOKBAN MÓDOSÍTOTT - TÍPUS VOLT.
       1960-TÓL KEZDŐDŐEN A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR 1954-BEN LÉTREHOZOTT KÍSÉRLETI MŰHELYÉBEN A FEJLESZTÉSEK HIHETETLEN TEMPÓBAN, ÉS HATALMAS LÉPTÉKBEN FOLYTAK, ÉS A PROTOTÍPUSOK NAGYON HAMAR SOROZATGYÁRTÁSRA KERÜLTEK. ELKÉSZÍTETTÉK AZ AKKOR MÁR RÉGÓTA GYÁRTOTT DUTRA DÖMPEREK ALAPJAINAK FELHASZNÁLÁSÁVAL AZ UNIVERZÁLIS DUTRA-3500(FRAK-B1) RAKODÓGÉPET. KIFEJLESZTETTEK EGY SZŐLŐ ÉS GYÜMÖLCSÜLTETVÉNYEK MŰVELÉSÉRE SZÁNT UH-40 TÍPUSÚ, ÖSSZKERÉHJATÁSÚ, HIDASTRAKTORT, MELYBŐL ALIG FÉLSZÁZ DARABOS SZÉRIA SZÜLETETT A CSONGRÁD MEGYEI ÁMG TELEPÉN. ELKÉSZÜLT NÉHÁNY DARAB A 4 HENGERES CSEPEL MOTORRAL SZERELT UE-40-ES TRAKTORBÓL, MELYEK AZ UE-28 TRAKTOROK TELJESÍTMÉNYNÖVELŐ FEJLESZTÉSÉT SZOLGÁLTÁK. ALIG JELENT MEG ÉS KEZDŐDÖTT EL A SOROZATGYÁRTÁSA A D-4K TRAKTORNAK, RÁ KÉT ÉVRE 1963-BAN MÁR ELKÉSZÜLT A HATHENGERES CSEPEL MOTORRAL SZERELT D-4K-B TRAKTOR PROTOTÍPUSA, AMELY KÜLSŐRE MÉG NAGYON HASONLÍTOTT ELŐDJÉRE. VISZONT MÁR AZ EGY ÉVVEL KÉSŐBBI NULLSZÉRIÁBAN GYÁRTOTT VÁLTOZATA, ÚJ FORMATERV EREDMÉNYE VOLT. 1965-TŐL TELJESEN FELVÁLTOTTA A KORÁBBI TÍPUST, ÉS MÁR CSAK EZT GYÁRTOTTÁK SOROZATBAN. A GYÁR MÉRNÖKEI 1966-BAN AZ ÖSSZKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTORCSALÁDOT AZ 55-60 LÓERŐS KATEGÓRIÁBAN, AZ UE-40-ES KÍSÉRLETI TRAKTOROKKAL FOLYTATOTT VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEKÉNT, EGY ÚJ TAGGAL BŐVÍTETTÉK. A DUTRA-4400/ UE-50 TÍPUST 4 HENGERES CSEPEL DIESEL MOTOR HAJTOTTA ÉS TELJESEN ÚJ SZÖGLETES MOTORHÁZTETŐVEL, SZERELTÉK. A VEZETŐFÜLKÉJE A D-4K TRAKTOROKRÓL JÓL ISMERT FÜLKE VOLT, AMELYET IDŐKÖZBEN AZ UE-28 TÍPUS IS MEGKAPOTT. EZ AZ ÚJ NÉGYKERÉKMEGHAJTÁSÚ TRAKTOR KIFEJEZETTEN A MAGYAR IGÉNYEK KIELÉGÍTÉSÉRE KÉSZÜLT, CSAK NAGYON KIS DARABSZÁMBAN KERÜLT EXPORTRA.
1968 ÚJABB JELENTŐS ÉVSZÁM A GYÁR ÉLETÉBEN. ELKÉSZÜLTEK, ÉS BEMUTATÁSRA KERÜLTEK ÚJABB, EDDIG FÉLTVE ŐRZÖTT FEJLESZTÉSEK, MINT PÉLDÁUL A DUTRA-STEYR 110 MAGYAR-OSZTRÁK EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN KÉSZÜLT TRAKTOR, AMELYET STEYR GYÁRTMÁNYÚ, HATHENGERES, MOTOR HAJTOTT. A TRAKTOR ALAPVETŐEN A D-4K-B TÍPUS EGYIK FEJLESZTETT VÁLTOZATA VOLT, TÖBBTÁRCSÁS TLT KAPCSOLÓVAL, ÉS STEYR-BOSCH FEJLESZTÉSŰ HIDRAULIKA RENDSZERREL SZERELVE. KÖZBEN TÖRTÉNTEK AZ ALAP D-4K-B TRAKTORON IS VÁLTOZTATÁSOK ÚJ HÁROMPONT FÜGGESZTÉSŰ VONÓKERET, MÓDOSÍTOTT ELSŐ HÍD, ÚJ MŰSZERFAL, TLT HAJTÁS, TÖBBFÉLE MOTORVÁLTOZAT (PERKINS, LEYLAND-PEZETEL). JELENTŐS ÚJDONSÁG VOLT MÉG HOGY MEGJELENTEK A D-4K-B TRAKTOROK HÁTSÓKERÉKHAJTÁSÚ VÁLTOZATAI DUTRA-4652 ÉS 4654 TÍPUSJELZÉSSEL. EZEN TRAKTOROK ELSŐ HÍDJA A MÁR JÓL ISMERT ÉS FENTEBB MÁR EMLÍTETT DUTRA DR-50/D DÖMPEREKBŐL SZÁRMAZOTT. SAJNOS SOROZATGYÁRTÁSUK NEM INDULT MEG. UGYANEBBEN AZ ÉVBEN AZ UE-28 TÍPUS IS ÚJ MOTORHÁZTETŐT KAPOTT. 1969-BEN MEGKEZDŐDÖTT EGY NAGYOBB (DUTRA-6500/HORAK) ÖNJÁRÓ CSUKLÓS KORMÁNYZÁSÚ HOMLOKRAKODÓ FEJLESZTÉSE. MEGJELENTEK AZ UE-28 TRAKTOROK NÖVELT MOTORTELJESÍTMÉNYŰ VÁLTOZATAI A DUTRA-4000/4010 ÉS 4020 TÍPUSOK.
       1970-TŐL AZTÁN FELSŐBB POLITIKAI, PÁRTÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK NYOMÁN A LEÉPÜLÉS IDŐSZAKA JÖTT EL A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁRRA. A KÖZPONTILAG ALACSONYAN TARTOTT ELADÁSI ÁRÚ UE-28/DUTRA-4000 SOROZATÚ TRAKTOROK VESZTESÉGES ELŐÁLLÍTÁSA MEGSZŰNT, RÁ EGY ÉVRE HASONLÓ OKOK MIATT, A DUTRA-4400/UE-50 TRAKTOR GYÁRTÁSÁT IS LEÁLLÍTOTTÁK. LÉNYEGÉBEN 1972-TŐL CSAK A D-4K-B TRAKTOROK VÁLTOZATAI, AZ ALAPTÍPUS DUTRA D-4K-B, A DUTRA-STEYR 110, ILL. AZ UGYANEBBEN AZ ÉVBEN KIALAKÍTOTT D-4K-B/DUTRA-1000 TRAKTOR ÉS A DUTRA RAKODÓGÉPEK MARADTAK GYÁRTÁSBAN. BÁR A GYÁR MEGJELENT MÉG ÚJ FEJLESZTÉSEKKEL, - TOVÁBBI TAGOKKAL BŐVÍTVE AZ DUTRA-1000-ES SZÉRIÁT, - MEGALKOTTA DUTRA-1100 ÉS DUTRA-1300 TRAKTOROKAT MELYEK A 70-ES ÉVEK HAZAI TRAKTORGYÁRTÁSÁNAK LEGMODERNEBB FEJLESZTÉSEI KÖZZÉ TARTOZTAK. SOROZATGYÁRTÁSUK A MAGAS ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉGEK MIATT NEM INDULT MEG. 1973-BAN MEGSZÜLETETT A DÖNTÉS, HOGY A TELJESEN ÁLLAMI TULAJDONÚ VÁLLALATOT 1973-TÓL A RÁBA MAGYAR VAGON ÉS GÉPGYÁRHOZ CSATOLJÁK, ÉS A GYÁRTÁSBAN MARADT DUTRA TRAKTOR TÍPUSOK ELŐÁLLÍTÁSÁT 1975 NYARÁN BEFEJEZIK.
       AZT, HOGY A DUTRA TRAKTOROK KORSZERŰ KONSTRUKCIÓJÚ GÉPEK VOLTAK A MAGUK KORÁBAN, MA MÁR SENKI NEM VITATJA. MINDENKI TISZTÁBAN VAN AZZAL A TÉNNYEL, HOGY GYÁRTÁSUK LEÁLLÍTÁSA ÉS A GYÁR MEGSZŰNTETÉSE EGÉSZ MÁS, FELSŐBB POLITIKAI, HATALMI ÉRDEKEK ÉS CSOPORTOSULÁSOK DÖNTÉSE VOLT. A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR FENNÁLLÁSÁNAK 1948-TÓL 1975-IG TARTÓ IDŐSZAKÁT DUTRA KORSZAK NÉVEN ŐRZI MEG A MEZŐGÉP IPARTÖRTÉNELEM. 






































































































































































DUTRA D4K ÖSSZKERÉKHAJTÁSÚ, UNIVERZÁLIS TRAKTOR         (MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG, VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR BUDAPEST)       


A D4K TRAKTORT ÖSSZKERÉKHAJTÁSA, NAGY MOTORTELJESÍTMÉNYE ALKALMASSÁ TESZI A KÖZÉPNEHÉZ LÁNCTALPAS TRAKTOROKHOZ HASONLÓ MUNKAVÉGZÉSRE. ELŐNYÖSEN HASZNÁLHATÓ NEHÉZ TEREPVISZONYOK MELLETT LÁPOS ÉS HOMOKOS TERÜLETEKEN. A MÉLYSZÁNTÁSI ÉS TALAJLAZÍTÁSI MUNKÁK VÉGZÉSÉN KÍVÜL KISEBB TELJESÍTMÉNYIGÉNYŰ FÖLDMUNKÁKNÁL IS JÓL ALKALMAZHATÓ. A D4K TRAKTOR ÖNHORDÓVÁZRA ÉPÜL. A HAJTÁS A SEBESSÉGVÁLTÓMŰRŐL A MELLSŐ TENGELYRE KARDÁNTENGELYEKEN ÉS KIEGYENLÍTŐMŰVÖN KERESZTÜL JUT. KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSNÉL A MELLSŐTENGELYHAJTÁS KIKAPCSOLHATÓ. A HÁTSÓ FUTÓMŰ KIEGYENLÍTŐMŰVÖN ÉS BOLYGÓMŰVEKEN KERESZTÜL KAPJA  A HAJTÁST. A D4K TRAKTORHOZ KÜLÖN MEGRENDELHETŐ A HIDRAULIKUS EMELŐ-BERENDEZÉS, A MELLSŐ KERÉK LÉGFÉKBERENDEZÉSE, A MÁSZÓSEBESSÉG BERENDEZÉS, SZÍJTÁRCSA, VEZETŐFÜLKE, MELLSŐ TLT, PÓTSÚLYOK, VALAMINT HIDRAULIKA VEZETÉK PÓTKOCSI BILLENTÉSÉHEZ.





















































2019. október 30., szerda

Kádár vonata

A pártvezetők által használt vonatok biztonsága elsődleges szempont volt, ezért a szerelvények csak pontos forgatókönyv, külön menetrend szerint közlekedhettek. A vonat indulásának és érkezésének időpontjai államtitkot képeztek, azonban azt is biztosítani kellett, hogy a vonalon, amíg a vonat áthalad, semmilyen más szerelvény ne közlekedjen: sem a vonat felett, sem mellette.

Az érintett vasúti átjárókat már jóval a vonat elhaladása előtt lezárták, ami többször okozott problémát az arra utazóknak. Az is lassította az áthaladást, hogy a „K vonat” előtt haladt mindig egy ún. előfutó kocsi, aminek az volt a szerepe, hogy tesztelje a vasútvonalat, és az esetleges aknától megvédje a kormányvonatot, ill. a benne ülőket. A vonaton utazó pártvezetők védelmét és a szerelvény fokozott biztosítását ebben az időben a kormányőrség és a karhatalom együtt végezte.

Kádár János kezdetben a Horthytól örökölt kormányvonatot, a hajdani Turánt használta, majd a 60-as évek végétől az új kormányvonattal az ún. Ezüst nyíllal utazott. A korábbi szerelvény elavultsága már a második dokumentumként közölt, 1965-ből származó jelentésből is kiderült. Az ebben megfogalmazott kritériumok alapján tervezték meg az új kormányvonatot, amely az eredeti tervtől eltérően végül csak 1969 márciusára készült el.



Az új vonatot a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár készítette el, a gépészeti részeket a Ganz Mávag Mozdony-, Vagon- és Gépgyár szerelte össze. Biztonsági okokból az új vonat padlózata és falai erősebbek, üvege pedig vastagabb volt, mint az átlagos személyszállító vonatoké. A fülkék hangszigeteltek voltak, belsejüket ellátták légkondicionáló készülékkel. A szerelvény telefonhálózattal, világvevő rádióval, rádióantennával és vonathangosítással is rendelkezett.

Indulás után a személyzet – mint egy repülőn – tájékoztatta az utasokat a célállomásról, a vonat által elérhető legnagyobb sebességről, majd megérkezés előtt a várható időjárásról. A vonaton volt konyha, tárgyaló (16 fő részére), fürdőszoba zuhanyzóval, ill. két- és négyfős hálókocsi-rész. Kádár kérésére egy kártyázásra és sakkozásra alkalmas kis szobát is kialakítottak, amelynek két kijárata volt. A kocsik berendezése természetesen a kádári puritanizmus jegyében sokkal visszafogottabb volt, mint például a jugoszláv államfő, Tito vasúti szerelvényei.

Mindez azonban nem volt problémamentes: "Az étkezőkocsi 4 személyes kis asztalokkal van beépítve. A delegáció nem tud egy asztalhoz ülni. Az elmúlt időben ezt már több vezető elvtárs komolyan kifogásolta. Az elmúlt években több esetben vita tárgyát képezte a kormányzati vonatok igénybevételének joga. Pl. a motorvonatokat rendszeresen használták a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium különböző beosztású vezetői. A termeskocsikat a legkülönbözőbb célokra igénybe veszik, a legutóbb egyik külkereskedelmi vállalat igényelte reprezentációs okokra hivatkozva. A felhasználásra vonatkozóan nincs egyértelmű rendelkezés kiadva.

A kormányzati vonatok műszaki karbantartása, javítása nincs megnyugtatóan megoldva, és ez nagymértékben akadályozza a biztonságos közlekedést és a pontos időben történő utazásokat. A vonatszerelvények külső és belső tisztántartása, apróbb műszaki meghibásodása igen sok kívánni valót hagy maga után. Több alkalommal a mi intézkedésünkre, beavatkozásunkra volt szükség, hogy a szerelvény tiszta legyen, a meghibásodások időben ki legyenek javítva. Megítélésünk szerint a fenti hiányosságok a következőkre vezethetőek vissza: a MÁV-on belül nincs egy felelős szerv megjelölve, amely a kormányzati vonatok felett egyértelműen rendelkezne" - olvasható az egyik dokumentumban.




Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...