2017. július 27., csütörtök

A csepeli bicikli / Folytatás a posztban


 Az  első  csepeli  bicikliket 1929-ben állította  elő  a  Weiss Manfréd,  miután 1928-ban  25  ezer  schillingért  megvásárolta  a  grazi  Steyr-Daimler-Puch művektől a licencet. Tízezer kerékpárt is megvett alkatrész állapotban.
Az  első kétszázat még  Grazban  szerelték össze (Csepel felirattal), a többit itthon.  Több mint tizenkétezer  darabot  gyártottak  1929-ben,  1930-ban pedig  harmincötezret.  Ekkor még csak egyféle típust dobtak piacra, női és férfi változatban, egészen 1932-ig.
Utána azonban különféle márkanevek és változatok sokaságával álltak elő. A háború végéig körülbelül ötszáz kerékpár-elnevezést védjegyeztettek. A legismertebbek ezek közül a Csepel, a Fecske, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super volt, de létezett még Ballon, Sárkány és Pajtika is. A Fecske pedig országúti versenykerékpár. A Ballon túrabicikli: “tökéletesen megbízható luxusgép”. Megcsodálhatunk néhány Csodát is: pirosat, kéket, zöldet. Tulajdonképpen fekete volt mindegyik, csak elöl, a címer (pajzs) körül festették a kormánycsövüket pirosra, kékre vagy zöldre. Kormányuk még fafogantyús, fékjük már kontrafék. Nem mindegyiknél volt még általános a kontra, az angol mintára szerelt Superla típus például elöl-hátul abroncsfékes. A biciklik között egy Turán típusú segédmotoros kerékpárt is találunk, a harmincas évektől azt is gyártott a Weiss Manfréd.
A háború után az üzem 1949-ig jóvátételre termelt, majd 1950-ben létrejött az önálló Csepel bicikligyár. A termelőkapacitás ekkor már százharmincezer darab körül volt évente. Új típusok jelentek meg: Túra, Mátra, Robusta (mind 28-as), Tihany, Karika, Toldi, Budapest (26-osok) és a 24-es Úttörő, melyet még e sorok írójának is volt szerencséje tekerni gyerekkorában. Nyugati exportra más típusok mentek: például a Cantilever, ami itthon szinte ismeretlen volt.
A bicikligyár a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, s tulajdonképpen ebben a felállásban maradt meg a rendszerváltás hajnaláig, 1988-ig, amikor is az amerikai Schwinn vásárolta meg. A gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig. Keresettek voltak az SR jelzésű versenybiciklik is, az SR 26 és az SR 27. A nyolcvanas években megjelentek a terméklistán a nyugati minták alapján gyártott BMX-ek és az ATB túrakerékpárok. 
A háromnegyed évszázadra visszatekintő csepeli bicikligyártást ma a Schwinn-Csepel folytatja, de termékkínálatunkban ma is megvan még a Camping modernizált változata.”
1929 tavaszán Csepel márkanéven jelentek meg az első magyar gyártású kerékpárok, amelyeket a Weiss Manfréd által alapított üzem állított elő Csepelen. A vázakhoz és villákhoz a gyárban készülő vékonyfalú hidegen húzott acél csöveket használták. A muffokat az öntöde készítette. A vázak forrasztásához a német Victoria gyártól vásárolt technikát használták. A kerékpárok végszerelését 10-15 munkás végezte. Kezdetben 400 munkás készített heti kb. 1000 kerékpárt. Az egyszerűbb gépeknél; présgépeknél, fúrógépeknél jelentős számban nők is dolgoztak. Eleinte több egységet importból szereztek be, pl.: Fichtel&Sach gyártmányú kontrafékes hátsóagyakat amelyeket a 30-as évek végére a 90-es évekig használatos Super Granat váltott fel.
 

WM CSEPEL 

1928-1945 WM Csepel

Csepel
 
Fecske
 
Huszár
 
Rakéta
 
Merkúr
 
Anker
 
Turán
 
Diadal
 
Vitéz
 
Adria
 
Hangya
 
Gazda
 
Galamb
 
Sport
 
Csoda
 
Mecsek
 
Super
 
Ballon
 
Sárkány
 
Pajtika
 
Turán-segédmotorral 
 

1945-1949 Csepel "NIK"

A Nehézipari Központ(NIK) 1946-os megalapításával Weiss Manfréd üzemében gyártósorra helyeztek egy új típust, a Csepel NIK-et. A gyár termelését, nagyrészt a háborús jóvátétel kötötte le.
 
1949-ben a Nehézipari Központ megszűnésekor a NIK-et is levették a gyártósorról Csepelen. Mivel a típus reklámcélt szolgált nem fejlesztettek új kerékpárt csupán a Csoda technikáját továbbvitték (pl.: középagy) ezért nehéz a tábla nélküli példányokat meg különböztetni mivel a díszítés azonos volt minden kerékpáron.
 
NIK Fiú kerékpár 24 collos kivitel

NIK női alutáblás
 
NIK női réztáblás
 
NIK férfi alutáblás
 
NIK férfi réztáblás
 


1950-1988 Csepel Kerékpárgyár

1950-1956 "RM"
(Rákosi Mátyás Művek)
RM BALATON női

RM BALATON férfi
 
RM BUDAPEST
 
RM CSEPEL női hajlított vázzal
 
RM CSEPEL női hajlított vázas matricás
 
RM CSEPEL női egyenes vázzal
 
RM CSEPEL női matricás
 
RM CSEPEL férfi matricás
 
RM CSEPEL férfi matricás
 
RM CSEPEL férfi réztáblás
 
RM CSEPEL leány 24"
 
RM MÁTRA
 
RM SPORT női
 
RM SPORT férfi
 
RM TOURING női
 
RM TOURING férfi
 
Csepel pályakerékpár 

1957-1979 Csepel Kerékpárgyár

Túra

Mátra
 
Robusta (mind 28-as)
 
Tihany
 
Karika
 
Toldi
 
Budapest
 
R26
 
SR26 (26-osok) 
 
Úttörő
 
Pajtás (24-esek)
 
Camping
 
Camping (export változatok)
 
Camping (Postás)
 
Cantilever (export) 
 
Superla
 
BUDAPEST női vastáblás 1960-évek
 
BUDAPEST női alutáblás gyári kék
 
BUDAPEST női alutáblás gyári bordó
 
BUDAPEST férfi
 
BUDAPEST férfi alutáblás bordó
 
CAMPING "kék" 1963
 
CAMPING "arany"
 
CSEPEL SPECIAL verseny matricás
 
JUNIOR
 
LUXUS 24 collos fiú kerékpár
 
MÁTRA női
 
MÁTRA női zöld
 
MÁTRA férfi
 

 1980-1988 Csepel Kerékpárgyár

(összevonva a Varrógép gyárral)
ADRIA
APOLLO
BUDAPEST férfi
BUDEPEST női
BMX
CITY 24
CITY 26
CROSS 20" motorvillás
CSABA CAMPING
CSABA CAMPING
Export kerékpárok
CAPO
CUTLASS 
HIAWATHA MACLEODS
HR CONVERTIBLE
JET707
MONDIAL
PEPPERONI
RABLO LUXUS
RABLO
RHAPSODY
ROBY leány
ROBY fiú
ROAD KING női
ROAD KING férfi 
SAFARI SPORT
SUPERLA SPORT
WILDCAT



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...