2019. május 22., szerda

Tákolt roncsként rohadó Pannoniát mentett egy magyar srác, újra gyári fényben tündököl a gép

Mindannyian álmodunk ilyen veteránmentésről, de legtöbb esetben csak vízió marad a rozsdás vasak életre keltése. József végigvitte a történetet, egy igazi pókhálós, reményvesztett Pannóniát varázsolt ujjá.
József története az idei év egyik legjobb hazai sztorija, méltó párja a szintén hamvaiból feltámasztott Rábának. Bizonyítja, hogy elődeink örökségét nem csak elkótyavetyélni tudják a fiatalok, hanem akad aki megmenti, a halálból rántja vissza ezeket az értékes gépeket. Mert szükség van a mementóra, az emlékeztetőre, egy faros Ikarus, egy makulátlan krómokkal csillogó Pannonia, vagy épp a gyári emblémát orrán hordó Rába-Steiger 250 mind büszkeséget ébreszt, és újabb fiatalokat inspirál arra, hogy ne hagyják veszni a régit, vagy épp az örökségre épülő ötletből alkossanak valami újat. 
2002-ben volt már Pannoniám, amit szintén apró darabokból raktam össze, de végül egy autós projekt miatt 2008-ban el kellett adnom. Akkor úgy gondoltam hogy többet már nem lesz ilyen motorom, ritka gépnek számított, és abban az időben elkezdték felkapni a régi dolgokat, mi is átkutattuk a környék összes fészerét, pajtáját Pannonia és egyéb veteránalkatrészek után keresgélve.
Körülbelül egy éve visszatért a vágy egy öreg magyar motorok bírtoklása iránt, így elkezdtem egy használható darab után kutatni. Csak a Pannonia TLF jöhetett szóba és feltétlenül 60 előtti darab, mert jól mutat az utolsó szám előtt az az 5-ös, mert úgy még régebbinek hat, és mert ez volt az első olyan Pannonia, ami kívülről tökéletesen megfelelt az igényeimnek.

PANNÓNIÁBÓL FARAGOTT MELÓS TALIGA KILÁTÁSTALAN HELYZETBEN

Rátaláltam erre a nemes szekérre a neten, a hirdetés szövege szerint: “pannonia jukker eladó, az Őrségben, húszezer forintért, tokkal vonóval, platóstól mindenestől.”
A képeken láttam az 50-es évek végén gyártott kivitel jegyeit, így azonnal telefonáltam. Mint kiderült, fiatal házaspár vásárolt házat egy öreg helyi bácsitól, tőle örökölték meg a  pajtában álló, elhagyott Pannoniát.
Rögtön szabaddá tettem magam, de előtte azért még egy két dolog tisztázásra került, először is megkerestettem velük a nyaktáblát, amin ugye jelölve van a motorszám is, és kértem hogy bogozzák ki nekem hogy a számok mit mondanak. Legnagyobb meglepetésemre a nyaktáblán szereplő motorszám egyezett a motorblokkba beütött számokkal, ami azt jelenti hogy a közel 60 éves motor, az eredeti motorblokkjával harcolta végig hőskorát, és harcolt tovább a kistraktorban is.
Miután letisztázódott, azonnal indultam érte.
Amikor odaértem, egy szimpatikus házaspár fogadott, mivel tudtam mivel állok szemben így vittem flexet gazdagon, és nekiláttam ott a helyszínen a traktorba zárt Pannoniát kiszabadítani. Minden összekötő elemet amit ráhegesztettek, levágtam, kemény munkával végül a motor kiszabadult. Nem volt egy fényes látvány de gondoltam ha már passzolnak a számok, érdemes foglalkozni vele, no meg ha nem mentem meg, akkor valószínűleg sohasem lesz motor.
Kifizettem a maradványokat, (természetesen egy szöghajtást meg a platót mindennel együtt otthagytam ami majdnem ért annyit mint amit elhoztam) hoztam a biztonság kedvéért még két régi Mondial biciklit és hazaindultam. Itthon le lett szedve az egész cucc, és nekiálltam lemosogatni, lepucolni, a selejtes foszlott roncsolódott alkatrészeket eltávolítani.

INDUL? NANÁ, HOGY INDUL!

Az első nagyobb mosás után természetesen nem maradt el az sem hogy beindítsuk. nem is kellett sokat küzdeni hogy hallassa a hangját, kapott egy másik karburátort, kitisztítva a gyújtást beállítottuk, a gyenge mágnes okozott némi szenvedést, de kis megszakító hézaggal végül is életre kelt!
Miután hallatta hangját nekiálltam darabokra szétbontani hogy szépen lassan újra motort faragjunk belőle. Közben azért volt egy kis szünet, de addig sem állt meg az élet, nekiálltam, keresgélni és összeszerezgetni, megvenni a szükséges alkatrészeket.
Így jött első körben jött egy donorváz, majd minden más egyéb szeméttől az értékig. Összevásároltam mindenfélét amiben láttam fantáziát, volt amiből két, három darab is lett a szükséges egy helyett, volt belső peremes sárvédőm is 3 darab hátsó, lámpából 4-et is összevettem idő közben, persze ahogy ment a projekt majd mind elkoptak, a számomra legértékesebbet pedig megtartottam.

APAI SEGÍTSÉGGEL

Géplakatos édesapámat sem kellett sokáig kérnem hogy segítsen, szinte rögtön nekiláttunk a váz helyreállításának. Esztergáltattunk rozsdamentes betétrudakat, és a donorváz hátsó nyúlványai kerültek fel az eredeti maradványra, aminek hátsó része a traktorosítás áldozata lett. Édesapám körbevarrta, majd másnap mire munkából hazaértem már hibátlanul le is volt csiszolva úgy, hogy ha nem mutatom meg hogy körülbelül hol volt javítva senki nem mondja meg. Rendbe raktuk a vázat, így kezdőthetett a motorváz, és alkatrészeinek tényleges felújítása.
A váz, fényezőhöz került, a motorblokk pedig teljes tisztítás után aprólékos felújításra. Új csapágyakat, szimmeringeket, és főtengely felújítást is kapott, én közben míg a szakemberek dolgoztak, homokoltam és festettem rendületlenül.
Jöttek az alkatrészek, állandóan a neten lógtam, vettem mindenféle dolgokat hozzá, persze volt amikor már túlzásba is estem. Jött a nagy falat, a krómozott alkatrészek beszerzése. Ez volt a motor legköltségesebb része, nem is részletezném, egy pestszentlőrinci börze alkalmával, sikerült beszereznem minden cuccot amivel a motort elkezdhettem összerakni.

EGY MAXIMALISTA POKLA A RÉSZLETEKBEN REJLIK

Persze voltak keveredések, az apró hibákat is rossz szemmel néztem, így rengetegszer telefonáltam csereberéltem az alkatrészekkel sokszor az eladók agyára menve, de ez volt az ára hogy egy igazán szép dolgot alkossak. Gyújtást is szereztem jópár darabot, végül itt is a legkevesebbet futott gyönyörű gyári állapotú került beépítésre, sikerült hozzá vennem vadonat új lendkereket is.
2018 januárjában egy Pécs melletti faluban minden alkatrészt ami gyárilag is csíkozott volt, becsíkozták. A tippet egy szintén veterános körökben tevékenykedő úriembertől kaptam.
Sok apróságra odafigyeltem, ilyen a karburátor fedél is, korhű, és szerintem nagyot mutat, bár van egy két alkatrész ami nem egészen a motorhoz stimmel, de nekem így jön be igazán az összkép.
Az egyik legnagyobb hiszti többek között az ülés volt, a másik pedig a két felni, mivel az ülés az egyik legszemrevalóbb pontja a színezése miatt is, (igaz, eltér az eredetileg rá való ülés mintájától), de nekem így tetszett igazán, harmadszorra találtam olyan embert aki rendesen megcsinálta a kárpitozást úgy ahogy azt kell. A felniből is eredetit akartam, persze abból nem sikerült, szinte lehetetlen jó állapotút találni földi halandókra mért áron, így maradt az új, de utángyártott spanyol felni.
Szép lassan cserélődtek az alkatrészek, reklamáltam, visszamondtam újracsináltam, aztán megint újra, mígnem minden készen állt ahhoz hogy kiguruljon a szabadba, eljött 2018 04 19, pontosan egy héttel előbb minthogy egy éve hozzám került a motor, elkészült az öreg vas és 20, 30, illetve ki tudja hány év után újra két keréken állt a gépezet.
A sztori megéri a megosztást, hisz a halálból rántotta vissza a veterán gépet. A Facebook kegyetlen mostanában, zéró embernek mutatja meg a bejegyzéseket, úgyhogy ha ezt olvasod, tényleg add tovább a posztot, veterán, motoros, autós, benzingőzös csoportokba. Mert egy ilyen küzdelmes felújításnak kijár a hírnév.
vezess.hu

34 megjegyzés:

  1. Nagyon szép gondos munka, elismerésem.

    VálaszTörlés
  2. Csodálatos munka! Gratulálok!😲😲😲

    VálaszTörlés
  3. CSAK GRATULÁLNI TUD AZ EMBER!

    VálaszTörlés
  4. Le a kalappal. Megérte az áldozatos munka,az elszántság,a kitartás, az idő. Csodás munka, gratulálok!

    VálaszTörlés
  5. Én azt hiszem ezzel a felujitott motorral találkoztam Csurgon tavaly. Mestermunka.

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép,sok kilométert kivánok.

    VálaszTörlés
  7. Fogadd elismerésem és őszinte nagyrabecsülésem gyönyörű munka

    VálaszTörlés
  8. Elismerésre méltó, fáradságos, értékmentő munka, gratulálok kitartásához.

    VálaszTörlés
  9. Mindig mondtam profi vagy Józsika !! Tudod a zsenit mi válassza el a tébolyult embertől ...a semmi !! Gratulálok !!!

    VálaszTörlés
  10. Írígylésre méltó a kitartásod !!!! Erre születni kell!! Van az ismerőseim közt is ilyen megszállott és úgy látom minden percét élvezik!!!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon ügyes vagy.Csak így tovább!!!!

    VálaszTörlés
  12. Izgatottan olvastam végig a képes beszámolót, igazán nagyszerű munka, gratulálok a teljesítményhez!!!Rég láttam egy "új pöcslámpást" Hanem a végén vártam a a Pancsi hangját-hát nem jött!

    VálaszTörlés
  13. Gyönyörű motor nagyszerű munka...

    VálaszTörlés
  14. Gratulálok a kitartó és perfekcionista munkához! Gyönyörű lett! Hol lehet “élőben” megnézni?

    VálaszTörlés
  15. Minden elismerést és dicséretet megérdemelsz a lelkiismeretes, és szakszerű munkádért. További kitartást, és még több ilyen példaértékű helyreállításhoz kívánok egészséget, szorgalmat- nem csak Neked- hanem a segítő Apukádnak is! Tisztelettel: István

    VálaszTörlés
  16. Gratulálok a kitartó munkához,meghozta az eredményt!!

    VálaszTörlés
  17. Nekem P-10 volt,de sokat jártam a t-5-tel is!!

    VálaszTörlés
  18. Gratulálok a gyönyörű eredményhez! Csak úgy mellékesen, mennyibe került a restaurálás és papírja volt-e, lett-e?

    VálaszTörlés
  19. Nagy gratula ! Valami hasonlót keresek én is .

    VálaszTörlés
  20. Tesóm felújította apánk T5-ös Pannóniáját, iszonyat munka van benne! Került rá oldalkocsi ! Veterán vizsgás ! Kár,hogy nem tudok képet felrakni!

    VálaszTörlés
  21. Gyönyörű, kár , hogy nincs hang.

    VálaszTörlés
  22. Nagyon szép lett a járgány ,nem kis anyagi ráfordítással .

    VálaszTörlés
  23. Gyönyörű. Büszke lehetsz magadra, és a motorra. Gratulálok.

    VálaszTörlés
  24. Igy is lehet szeretni a Hazát, a teljesitményeink megbecsülésével, értékeink megőrzésével. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  25. Fantasztikus munka és szívet melengető eredmény. Minden elismerésem.

    VálaszTörlés
  26. Gyönyörű szépség lett,GRATULÁLOK

    VálaszTörlés
  27. Gyönyörű lett! Gratulálok! Apukámnak volt ilyen Pancsija, sok szép emlék jutott eszembe! Sok munka, türelem! Ehhez nagyon kell szeretni a motort, ill. amit tettetek érte!

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...