2019. január 21., hétfő

Csepel D566 / Folytatás a posztban

A fejlesztés története
A hatvanas évek közepén érvényre jutottak a korszerű katonai gépjármûvek fejlesztésének fõbb irányzatai: a terepjáró képesség fokozása, a teherbíró képesség növelése, valamint a sokoldalú felhasználhatóság. A terepjáró képesség fokozásának katonai követelménye abból adódik, hogy a csapatszintû katonai gépkocsik feladata az alegységek és egységek harcrendjét szorosan követve ezek folyamatos, zavartalan ellátása. Ezt a követelményt három vagy négy hajtott tengellyel, nagyméretû és változtatható belsõ légnyomású kerekekkel, valamint a kerékterhelések csökkentése árán lehet kielégíteni.
A teherbíró képesség növelésének követelménye is kézenfekvõ. A gyorsabb szállításhoz nagyobb teherbíró képességû, tehát 5-8 tonnás szállító tehergépkocsira van szükség.
Az új tehergépkocsi fejlesztését az AUTÓKUT, a Csepel Autógyár a HTI szakembereinek segítségével végezte. De a magyar iparon belül kialakuló feladatmegosztás miatt a csepeli szakemberekre az Ikarus program hárult, ez a jármû volt az utolsó Csepel széria, így a teherautó-gyártás átkerült a Rába vállalathoz. Ahol a hatvanas évek végén megvásárolt MAN típusú dízelmotorok gyártása is beindult.
A KGM 1969-ben 7850 db teherautó megrendelését ütemezte be 1970–-1975-ös gyártásra, de ez már egy év múlva felborult. 1969-ben 3 db kísérleti prototípus, 1970-ben 352 db szériajármû épült, majd a terv a gazdasági helyzet miatt felborult. A gépkocsi ára jóval több volt, mint az import típusoké, és a Csepel Autó, illetve a gyõri MVG képtelen volt kellõ minõséget elérni. A jármûvek kényes kiszolgálását és karbantartását a képzetlen sorállomány nem volt képes elvégezni. Így 1972-ben már 3000 db-ra csökkentették a rendelést, és 1978-ig eltolták az összeszerelést. Ezzel a típus még gazdaságtalanabbá vált. Az 1967/–78-as idõszakban, a D-566.00; 566; 566.02; 566.03 tehergépkocsi-változatokkal összesen 2848 db épült meg. Ehhez járult 1974 és 75-ben 160 db 566.02; 566.05 és 566.03 alváz, amelyek különleges felépítményeket kaptak. A gyártott darabáru ezzel 3008 db volt.
A tehergépkocsik lassan váltották fel az elöregedett Csepeleket. Legnagyobb mennyiségben az átfegyverzés alatt álló légvédelmi tüzéregységek kapták. Összesen 3005 db-ot gyártottak. A tartós üzemeltetés során a tehergépkocsi fékrendszere gyakran meghibásodott. Késõbb az alkatrészut ánpótlás okozott gondot, mivel a Csepel Autógyár leállt a tehergépkocsi-programmal.
D-566D-566
A D-566 elsõ prototípusa még D-700 kabinnalA D-566 második prototípusa egyedi kabinnal
D-566D-566
Afrikai expedícióra kiküldött D-566 elhagyja a gyáratl



A D-566 elõszéria egy példánya átalakítva az expedícióra







10 megjegyzés:

  1. Ezt az autót vezetni olyan volt mintha személygépkocsit vezetne az ember.Az első képen levő lehet a sivatagi a dupla tető miatt.Egyébbként nem tudom,hogy műszakilag a keleti oldalon mi lett volna a versenytársa, a sivatagban is nagy sikere volt.Beszámoltak róla,hogy ahol a lövegvontatásnál a lánctalpas elakadt az ennek a technikának nem okozott problémát.Bevallom én egy kicsi elfogult is vagyok,különösen ha az akkori idöben ismereteim alapján forgalomba lévö autókra,vagy tanult gj
    művekre gondolok.Én sajnálom,hogy már nincs.








    VálaszTörlés
  2. Azt tudjátok hogy ekkor csődölt be Vörös Csepel.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon nehezen szerelhető volt, ha a fülke mögött kellett valamit szerelni, ahhoz le kellett venni a platót. Semmihez sem lehetett hozzáférni. A jó vezethetőséggel egyetértek, viszont terepen, Táborfalván egy gyakorlat alkalmával megsüllíedtünk egy mocsaras részen. Minden be volt kapcsolva, nem tudtunk kijönni. Utolsó lehetőségként megpróbáltuk magunkat egy fához kötve kicsörlőzni, két pillanat alatt elszakadt a nyírócsapszeg, szóval szerintem mindent összevetve szar volt. Tulajdonképpen, mintha csak a vezethetőséget vették volna figyelembe, az egyszerűséget teljesen figyelmen kívül hagyták.

    VálaszTörlés
  4. sziasztok örülök hogy van ez az oldal,autószerelő a szakmám,Mátyásföldön kezdtem az Újszász utcában.Sok honvédségi járművet javítottam,szinte minden Varsói szerződésben használatos járműhöz volt szerencsém.30 éve a Hídépítőknél dolgozom itt fúrókocsikat vezettem sokat.344-es Csepelre volt ráépítve az R200-as fúróberendezés.a131-es Zil vázra meg a r300-as.Sok évig egy Prága műhelykocsival,javítottam és szervizeltem őket,aminek a dobozát mikor a Prága kidőlt átszereltem egy M zárolt Csepel D566-ra.Sokat szoptam a fékjeivel,elrohadt gumialkatrészeivel,de akkoriban szerettem vele autózni.Persze vezettem Tátra darukat,Kamaz teherautót is. Volt a cégnek pár csoda gépe,a teljességég igénye nélkül Fiorentíni autódaru 4 tengelyes szervo nélkül(!)Línk-Belt HC78-as 4 tengelyes,Astra RTA10 jobb kormányos,Lábam közzé vettem vele az akkori nem túl széles 6-os út felezővonalát,mert féltem közel menni az árokhoz.Sokat fényképezték őket akkoriban,megköszönném ha valaki tenne fel képet,nekem sajnos nem sok képem van róluk

    VálaszTörlés
  5. Sziasztok! '93-ban Likócson (Győr) töltöttem sorkatonai szolgálatom és bizony egy ilyen csodát sikerült ( már amikor jó volt a fék) vezetnem. Utász sofőrként volt szerencsém a Bakonyban olyan terepen menni vele amiről addig azt hittem nincs jármű ami képes azt legyűrni.A D566 sehol sem akadt el. A tetőablak meg olyan volt mint ha egy targatetős sportautóban ülnék. 20 évesen ez nagy élmény volt. A javító század már biztos nem osztotta ezt a véleményt. Köszönöm az oldalnak, hogy visszarepített a múltba!

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok! '93-ban Likócson (Győr) töltöttem sorkatonai szolgálatom és bizony egy ilyen csodát sikerült ( már amikor jó volt a fék) vezetnem. Utász sofőrként volt szerencsém a Bakonyban olyan terepen menni vele amiről addig azt hittem nincs jármű ami képes azt legyűrni.A D566 sehol sem akadt el. A tetőablak meg olyan volt mint ha egy targatetős sportautóban ülnék. 20 évesen ez nagy élmény volt. A javító század már biztos nem osztotta ezt a véleményt. Köszönöm az oldalnak, hogy visszarepített a múltba!

    VálaszTörlés
  7. 73-ban Hódmezővásárhelyen szolgáltam de nem mint MAN-os hanem seb. szállító, de történt, hogy 3 MAN-t meg kellett járatni, így engem is előkaptak ha már ráértem. Mártély felé mentünk, előttem egy lovaskocsi, szembe egy másik jármű már nem tudom mi, én fékeztem illetve úgy csináltam, de nem igazán fogott, éppen csak lassított. Nem lett ugyan semmi baj, de mondtam az őrnagy úrnak, tovább én ezzel nem megyek. Meg is értette, úgyhogy ő vezette vissza a laktanyába.

    VálaszTörlés
  8. Szabó Ferenc szerettem használni a kipufogóféket Sz 60 löveget vontattam 4,9t 1t 57 mm ágyulőszer 21 fő katona 1m sár nem volt akadály terepen.

    VálaszTörlés
  9. Volt szerencsém egy hatalmas élményt átélni vele.Egy utkereszteződés elótt fékeztem, de sajnos a D566 autómentó nem volt hajlandó lassulni a kézifékkel sikerült az utólsó pillanatban megállni.Mint kiderült a második kör első fékmunkahengere hibásodott meg a fófékhenger után , igy a B és C tengelyen nem volt fékhatás, mert a munkahengerek sorban voltak kötve. 1 kör A tengely, 2 kör B és C tengely. Hát megusztam az ütközést az utkereszteződésben, ahol elsóbbségadásra voltam kötelezve és érkezett is a másik jármü avédett utvonalon .

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...