2018. január 25., csütörtök

Egy oktávval feljebb - Škoda Octavia (1962) / Folytatás a posztban

 A csehszlovák népautó-fronton az 1000 MB 1964-es megjelenéséig az Octavia számított fő erőnek. Hazánkban is sok példány futott, néhányuk menthető állapotban vészelte át az évtizedeket, köztük cikkünk főszereplője is.
 Az ötvenes években a csehszlovák felső vezetés ragaszkodott ahhoz az elképzeléshez, hogy a lehető legtöbb embernek legyen gépkocsija, de a gazdasági körülmények nem engedték meg egy teljesen új modell kifejlesztését. A műszaki alapok így még a második világháború előttről származnak, de az idők során jóval kifinomultabbá váltak. A Popular nyolcadik típusváltozata, vagyis az Octavia 1959-ben váltotta az átmeneti modellnek szánt 440/445-ös sorozatot. A gyár felhagyott a számozással, és igazi nevekkel látta el az új típusokat. A 440-esből Octavia, a 445-esből Octavia Super, a 450-es kabrióból Felicia lett a keresztségben. A Mladá Boleslav-i mérnökök némileg átdolgozták a mechanikát, a karosszériát, és az autó belsejéhez is hozzányúltak. Immár kettős keresztlengőkarral, csavarrugóval és kanyarstabilizátorral látták el az első futóművet, hátul maradt a lengőtengely és a keresztlaprugó. Egyszerűbb lett a hűtőmaszk, amely örökölte a négyszázasok óriási bajuszát, egyéb változás nem történt a kocsi külsejével. Belül leginkább a vezető oldalán tapasztalhatunk különbségeket: az óracsoport átalakult, a műszerek egymás mellé kerültek. Az Octavia motorblokkja már alumíniumötvözetből készült.
 1961-ben a modellkínálat része lett a kombi, s ebben az évben több módosítást is végrehajtottak az autón. A hűtőmaszk vastagabb keretet és mélyebbre szerelt rácsozatot kapott, a tankbeömlő fedelét már az utastérből is nyithattuk, illetve a kor divatját követve fecskefarkak kerültek a jármű hátuljára. Elektromágneses behúzótekerccsel látták el az önindítót, megnövelték a motorok sűrítését, ezáltal plusz két lóerőt és 5 km/h sebességtöbbletet nyertek az 1089 és az 1221 köbcentis erőforrás esetében is. A váltó kapcsolási képe is eltért az addig megszokottól. Két évig készültek ebben a formában az Octavia modellek, majd 1963-ban ismét változott az autó eleje az újabb hűtőmaszknak köszönhetően. Belül kétrészes lett az első ülés, a hátsó lámpa alatti prizma kör alakúra módosult. Egy év múlva a lépcsős hátú verzió átadta a helyét az 1000 MB-nek, de a kombi gyártása néhány modernizációs állomás után 1971-ig folytatódott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...